• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Explorer/Aqua Terra men för max 10k

Danniel

Breitling
Hej alla klockfantaster,
Är ute efter en finare (automatisk) klocka än vad jag idag har och vill ha något i samma stil som Omega seamaster aqua terra och Rolex explorer. Maxbudget för detta är 10 000kr. Kravet är att datum också måste finnas med vilket det inte gör på explorern.

Vad ska jag satsa på för att få kvalite på själva uret och klockan för denna sparsamma budget? Alla tips är mer än välkomna :)

Med vänlig hälsning,
Daniel
 

Eqn

Panerai
A5E5DDB0-92EE-43B4-B5C7-4ED5C9BD7B74.jpeg

För strax under halva priset får du en japansk grön explorer!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Instämmer i kören... Sinn 556 är ett bra val. Oerhört allround klocka som kan vara allt från toolig till ganska dressad. Särskilt I modellen. Den blanka tavlan gör den elegant på tex ett svart kroko samtidigt som den är toolig på länken. Dessutom sitter det ju ett top grade eta i vilket är ovanligt i prisklassen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Som alternativ till Rolex Explorer 1 tycker jag du skulle titta på Longines Conquest Classic. Förutom att ha samma look med Arabiska index 12,6,9 har den också en teakliknande tavla (aquaterra). Borde gå att hitta beg runt din budget :)
IMG_3698.JPG
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag sneglar själv på Longines Conquest. Tycker det verkar vara en trevlig klocka i den prisklassen som utstrålar lite Explorervibbr. Någon som har en kanske kan tänkas lämna ett omdöme?
Det är en riktigt bekväm boett med mjuka rundade kanter och snyggt kupat glas. Den passar bra även på läder. 5atm gör den badbar, men inget dykar-ur. En "stålsport" helt enkelt. På minus sidan är länken med fjäriljlås
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
En Christopher Ward C65 Trident Classic Vintage känns som ett billigare allternativ till en Explorer.

01CB5A37-7C69-48F2-8A6A-A88C8C332D04.jpeg

https://www.christopherward.eu/c65-trident-classic-vintage-edition-1

Annars har många bra förslag redan nämnts i tråden. Jag satt själv och funderade på samma sak för något år sedan men bestämde mig för att spara ihop till den klockan jag verkligen ville ha. Det var en Explorer 114270. Idag är jag svårt nöjd med det beslutet!

569CF3C2-4BB2-400F-91C7-A0AE591768D4.jpeg
 

Danniel

Breitling
Jag satt själv och funderade på samma sak för något år sedan men bestämde mig för att spara ihop till den klockan jag verkligen ville ha. Det var en Explorer 114270. Idag är jag svårt nöjd med det beslutet!

Det är lite det jag också överväger faktiskt. Ska man bara ha lite tålamod och köpa det man vill ha eller försöka hitta liknande alternativ. :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är lite det jag också överväger faktiskt. Ska man bara ha lite tålamod och köpa det man vill ha eller försöka hitta liknande alternativ. :)
Du kommer säkert bli glad med något av alternativen som listas här, men nöjd tror jag inte du blir för än du har din Explorer eller Aqua Terra. Det är bara en fråga om tid och hur många klockor du kommer äga där emellan. ;)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
e54e961dddc5ca0779777c30f7957a09890c9b07.jpg
Ett annat alternativ..... Monta Triumph. Dyra för att vara Micro brand men läser man reviews så verkar den vara närmast billig.
Ligger runt 15k ny på länk. Finns i flera färger. 38,5x47,x. Är ganska sugen på sådan själv (gärna den blå!) men skulle vilja hitta beg isf.
 
Topp