• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Explorer II 42 mm

Har letat ett tag efter en beggad till rätt pris men hittade ingen, blev att jag köpte en ny istället. Jag är van vid POC 9300 och Superocean 44 så denna känns liten å smidig, framför allt lätt
image.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Oh Lord, Oh Lord, hear my witness!
Dom som har förordat en vit Exp II'a som sommarklocka visste vad dom pratade om ... :happyhappy:
Just hemkommen från Rhodos, där min Exp II'a fick genomgå semesterprov typ dagligt medelhavstest (vad ska man med en Sub till ...? ;)):
Rolex E 2015-06-27 (under vatten).jpg


Flitigt inmundigande av Mythos (lätt den godaste grekiska ölen):
Rolex E 2015-06-27 (Mythos).jpg


Timvis av solande på sand- och stenstränder, vilket resulterade i detta:
Rolex E 2015-06-27 (solbränna).jpg


Kan bara konstatera att den är perfekt för ändamålet. Nick Sarlis (Rolex AD på Rhodos) konstaterade kallt att om man har handleden för 42'an så är det den ultimata sommarklockan. Jag tror mig ha det ... :happyhappy:
 

Jonaz

Rolex
Jag har velat fram och tillbaka om jag älskar den eller inte. Det verkar som jag kommit till ett beslut till 42:ans fördel. Har knappt burit något annat de månader jag haft den och känner mig nyfiken på hösten och ett kommande tavelbyte till svart. Perfekt storlek för mig, 40mm blir för pluttigt...
image.jpg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har haft min 42mm i någon vecka nu, och den är riktigt trevlig, har vit tavla på min, och gillar den bra mycket mer än den svarta varianten.. Den sitter riktigt bra, även på mina ganska tunna handleder.. Har väl princip lovat mig själv att säga att någon klocka är en "keeper" efter att ha tvättat ur det uttrycket (personligen) :)

Den känns på något vis roligare än en Sub :)

Bjuder på några bilder:

40mm vs 42mm
P1060478oldnewExplorerII.jpg

Har aldrig varit särskilt förtjust i EII:an men 42-varianten har fått mig att skifta en aning - den är ganska matig ändå, särkilt med vit tavla. Dock är det svårt att konkurrera med Dwellern om man vill upp till 42 mm.

Jag är fortfarande kluven.
 
Jag upplever att vissa års(?)modeller har en smalare, och lite mindre orange, GMT visare. Stämmer detta? Isåfall, när kom de lite fetare visarna?

Eller är det så att 42mm har den lite fetare GMT-visaren?
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
216570 introducerades i Basel 2011 som ersättare till 16570. Utöver storleken på 42 mm förändrades följaktligen även bla. visarna inkluderande en tjockare GMT-visare.
 
Jag har också tänkt på expII 42mm när jag skulle se efter et nytt inköp men när jag har vart inne å provat så kom jag fram till att den var alldeles för stor för mig. Hos handlare testade jag också ett par andra, GMT BLNR och nått som jag inte tänkte var aktuellt till en början, exp1 (214270) som jag nu ett par månader senare väntar på ska hänga runt min handled, 39 mm tycker jag passar perfekt!
 
Topp