• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få bort parfymdoft från gummiarmband?

denjohan

Rolex
Pledge Member
Det skulle eventuellt kunna funka att lägga bandet i en pyts med bakpulver, bikarbonat är bra för att få bort lukter.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Köp prickfritt, matoljebaserad avfettning. Ta inte ammoniak eller klorin innehåller lösningsmedel som ger sig på gummit! Dessutom får det metall att rosta!
Låt gummit ligga ett dygn, skölj med jummet vatten. Är det någon lukt kvar? Hör med någon bilrekondare, de brukar ha bakterier som äter röklukt! Finns det fortfarande lukt? Bilrekonden brukar ha en ozongenerator, annars kan ni skicka till mig, borde få bort doft/rök- resterna på någon timma!
Ozonet bryter ner doftämnet, funkar på ALLA dofter!

Hmm, ja det kanske är bättre än klorin. Jag hade ett natoband som luktade MOB-förråd. Det fick ligga två timmar i ett glas med vatten och en skvätt klorin. Lukten försvann men gummi är kanske lite känsligare o_O
 

Smulan

Rolex
Ozon bryter ner nära allt inkl gummi. Skapligt giftigt också så viss försiktighet påkallas. Har inte provat själv men gissningsvis ger sig luktmolekylerna av snabbare i värme.
 

Smulan

Rolex
Ett annat förslag. Lös upp aktivt kol i destilerat vatten och låt gummit ligga där ett tag. Kolet binder stora molekyler till sin yta och kan inte utgöra någon risk för gummit.
 

Husse

Patek
Ozon bryter ner nära allt inkl gummi. Skapligt giftigt också så viss försiktighet påkallas. Har inte provat själv men gissningsvis ger sig luktmolekylerna av snabbare i värme.
Ozon är väldigt reaktivt, det krävs nog att man kör i veckovis för att förstöra gummit... Ett alternativ är att gå på med bakterier som äter lukt, men jag tror fortfarande på ozon.
 
Topp