• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Få goda referenser

MrMalm

Basic
God morgon KS.

Jag har varit medlem en kort tid men läst desto längre.

Det jag har sett på många annonser är texten "affär görs endast med medlemmar med goda referenser." eller liknande.

Så om jag vill köpa en klocka runt 25 000 där den texten står med, så blir det ganska svårt då jag är ny.
Betyder detta att jag måste köpa massa billigare klockor och tillbehör, betala fort och vara allmänt trevlig i kontakt med den köparen, för att få goda referenser för att till slut kunna köpa klockan i fråga?

Jag förstår att säljare är skeptiska till personer på ett forum, det är jag också, men känns lite tråkigt att avfärda nya medlemmar.

Obs, jag har INTE kontaktat någon säljare så jag vet ju inte vad svaret hade blivit.

Tack för mig sålänge.

Välkommen:) Att vara aktiv och skriva inlägg går också bra. Det viktigaste är nog att visa att man är en seriös klockintresserad person.
Precis. Jag har gjort affärer med medlemmar som inte har några referenser. Om jag ser en vettig annons utan alltför svävande beskrivningar på ett intressant objekt, så brukar jag läsa inlägg som personen har gjort för att skapa mig en bild. Om jag får ett bra intryck så kompenserar det helt klart för brist på referenser och först då kontaktar jag säljaren/köparen.

Välkommen:) Att vara aktiv och skriva inlägg går också bra. Det viktigaste är nog att visa att man är en seriös klockintresserad person.
Okej, då får jag skriva ett inlägg och presentera mig

Precis. Jag har gjort affärer med medlemmar som inte har några referenser. Om jag ser en vettig annons utan alltför svävande beskrivningar på ett intressant objekt, så brukar jag läsa inlägg som personen har gjort för att skapa mig en bild. Om jag får ett bra intryck så kompenserar det helt klart för brist på referenser och först då kontaktar jag säljaren/köparen.
Okej, dags att bli aktiv på forumet

Intressant fråga.

Det finns ju massvis av säljare som inte kräver att du har goda referenser, men där du får stå för hela "risken". Så börjar alla om man är helt grön.

Fattar inte varför vissa säger det, visst, om du ska köpa så kanske man vill ha en väl respekterad och bra säljare. Men ska säljaren ta emot en betalning från en Liftwaffe så finns det ju ingen risk för säljaren. Skicka bara produkten så fort du ser pengarna på kontot, mycket svårare än så är det inte.

Fattar inte varför vissa säger det, visst, om du ska köpa så kanske man vill ha en väl respekterad och bra säljare. Men ska säljaren ta emot en betalning från en Liftwaffe så finns det ju ingen risk för säljaren. Skicka bara produkten så fort du ser pengarna på kontot, mycket svårare än så är det inte.
Jag spekulerar nu, men jag tror det handlar om att undvika strul efter leverans. Nån ville avbryta köp efter betalning och när varan var på väg, andra kanske vill ta retur pga fel storlek när det inte var överenskommet etc.
Jag har inget problem att sälja till vem som helst, bara pengarna kommer in först. Skall vi göra affär F2F så beror det på, men jag skulle inte direkt avfärda någon som precis gått med heller om det verkar rätt.

Sälj in dig som köpare!

Och om drömklockan bara säljs av någon som prompt bara säljer till någon med goda referenser. Erbjud att betala i förskott eller på annat sätt erbjuda en säker affär för säljaren. Och nej, inget skambud eller sista pris kompis.

Jag har sålt till flera medlemmar helt utan inlägg och referenser, jag kör samma approach som jag gör då man säljer grejer på Blocket. Kommer det ett välformulerat, rättstavat och trevligt meddelande så är det oftast inga problem. Om någon däremot är otrevlig och inte bryr sig om att formulera ett ordentligt meddelande får det vara.

Jag är själv i samma sits!
Min tanke är att uppföra mig så som jag själv skulle vilja att min motpart uppför sig mot mig.
Skriv ordentligt och seriöst, svara korrekt och var tydlig med att du gärna bistår på alla sätt med de frågor som finns.

Ungefär som i vanliga livet!

Och bara för att jag inte har några referenser här så måste jag likväl kolla upp dom som jag eventuellt vill handla av, jag vill helst inte heller riskera något!

Det är ju inte alls så enkelt

Jag är inte heller speciellt aktiv, men besöker sidan dagligen. Jag började också min referenssida med att köpa en klocka i 30k-klassen och nyckeln att lyckas tror jag handlar om att vara snabb, smidig och visa intresse.

Säg att du är intresserad av att betala vad de önskar eller lägg in ett rimligt bud (inga skambud), begär in fler bilder (om du anser att detta är nödvändigt), kom överens om retur om skicket skiljer sig från annons och betala. Allt detta så snabbt som möjligt och var artig så har du klockan på posten inom en vecka :)

Det är ju inte alls så enkelt
För mig är det så enkelt. Har gjort affärer med "liftwaffes" innan, utan några problem som helst. Tänker du på att det till exempel kan förekomma problem efter leverans med tanke på retur och sådant? Gör det klart för köparen att du INTE tar returer eller att du gör det under vissa omständigheter. När det gäller privataffärer kan inte heller köparen typ anmäla dig eller något sådant då allt ansvar ligger hos dem.

Förstår inte varför man skall skriva så i en säljesannons? Som säljare väljer man ju ändå vilka man går vidare med eller inte. Självklart börjar alla nya medlemmar på noll med referenser och någonstans måste dom ju börja. Referenser är ju givetvis ett klart plus, saknar man det så får man jobba hårdare med att övertyga säljaren om att man är seriös som köpare. Ett tips för nya medlemmar som avser att handla är väl starta med att skriva ett inlägg i presentationstråden "Ny på forumet...".

Så är det ju inom allting i livet. Svårare att få jobb om du aldrig jobbat då folk i te vet vad du går för. Svårare att få förtroende hos en ny bekantskap än en som man känner längre. Vad debatterar vi att man måste förtjäna förtroende. ? Så funkar det ju i resten av livet men inte här TS?

Skriver du ett trevligt pm med stora bokstäver i början av meningar, normal meningsuppbyggnad etc och självfallet tar hela risken med förskott etc så lär det ju inte vara problem i de flesta fall.

Anledningen säljare skriver så är ju strulrisken. En etablerad innebär (oftast) minimalt med strul då alla vettiga vårdar sitt rykte som sitt barn. Sen att rånen ökat enormt hjälper ju inte heller.

En sak som jag själv vill undvika och tycker är omständigt är dessa som vill mötas och göra upp affär på AD (som ingen AD accepterar ändå), fixa äkhetsintyg och annat som inte etablerad kräver eller ens behöver.

Pm likt detta svarar jag inte på:

hej klocka kvar?,,,intresserad vad e bästa priset?....vart bor du??

Ja, de förekommer faktiskt.

Hej klockälskare!
Jag har en dum fråga o den är inte arrogant eller spydig utan jag är nyfiken o okunnig.
Är det billigt att handla här? Att man t.ex. hänvisar till en klocka på chrono24 som riktmärke för att den är dyrare säger inget, dels för att den osåld, handlaren betalar moms vilket gör att en privatsåld borde vara ”momsfri” o sist,man har garanti på preowned hos en handlare.
Danne

Jag har i för sig aldrig sålt någon klocka via KS men har skänkt bort saker och sålt annat i Lifestyle. Dock har jag nekat folk som haft under 10 poster att köpa eller få just av den enkla anledningen att rån i hemmen tyvärr har förekommit. Lite paranoid kanske just då men jag har inte lust att chansa för en skitsumma. Skulle dock tänka på samma vis om jag skulle sälja en dyrare klocka. Det är helt enkelt inte värt att vara osäker.

Men som sagt. Skulle någon höra av sig via PM med välskrivna PM och erbjuda sig själv att betala i förskott mot att klockan skickas och utan att dölja någon om sig själv skulle jag kunna tänka om.

...fundera ett varv till.....jag lovar att det finns lite andra aspekter att ta hänsyn till.

Den enkla anledningen är nog att klimatet människor emellan i vårt samhälle har hårdnat betänkligt. Folk råkar ut för mer skit nuförtiden och därmed blir vi mer och mer försiktiga. En ganska logisk effekt egentligen. Men som föregående inlägg säger så kommer men långt med trevlighet och svenskt hyfs.

Jag är själv i samma sits!
Min tanke är att uppföra mig så som jag själv skulle vilja att min motpart uppför sig mot mig.
Skriv ordentligt och seriöst, svara korrekt och var tydlig med att du gärna bistår på alla sätt med de frågor som finns.

Ungefär som i vanliga livet!

Och bara för att jag inte har några referenser här så måste jag likväl kolla upp dom som jag eventuellt vill handla av, jag vill helst inte heller riskera något!
Låter klokt :)

God morgon KS.
Jag har varit medlem en kort tid men läst desto längre.
Det jag har sett på många annonser är texten "affär görs endast med medlemmar med goda referenser." eller liknande.
Så om jag vill köpa en klocka runt 25 000 där den texten står med, så blir det ganska svårt då jag är ny.
Betyder detta att jag måste köpa massa billigare klockor och tillbehör, betala fort och vara allmänt trevlig i kontakt med den köparen, för att få goda referenser för att till slut kunna köpa klockan i fråga?
Jag förstår att säljare är skeptiska till personer på ett forum, det är jag också, men känns lite tråkigt att avfärda nya medlemmar.
Obs, jag har INTE kontaktat någon säljare så jag vet ju inte vad svaret hade blivit.
Tack för mig sålänge.
Hej @MrMalm ! Jag förstår din frågeställning, och den kan kanske kännas motiverad ibland. Speciellt om man är sugen på någon klocka man inte hittat någon annanstans :rolleyes:. Men det många nya medlemmar gärna blundar för ar att det är ett entusiastforum i förstahand och ett säljforum i andrahand. Och då ett säljforum för medlemmarna. Att det finns vissa grundkriterier även för andra trådar verkar inte störa så många, speciellt om man bara hänger här för att läsa vad andra skriver. Nu har du ju fått goda råd tidigare här i tråden, och dom är väl en bra början? :). Det borde kanske inte vara helt omöjligt att aktivt delta i forumet för att samla på sig lite cred? Om man inte känner att man har tekniska kunskaper att bidra med kanske man har andra goda egenskaper som kan göra att man uppfattas som en korrekt person, som en eventuell säljare vill göra affärer med. Det är ju inte första gången en sån här tråd startas, så man kan ju fundera på vad som gör att nya medlemmar känner sig missgynnade, utan att ha gjort någon annan ansträngning än att registrera sig? Att säljare väljer vilka dom primärt vill göra affärer med är inte unikt för detta forum. Det är bara att öppna valfri annons på blocket så hittar du säkert kriterier som säljaren ställer på köparen. Bara min syn på det hela. Lite "ge och ta" helt enkelt :)

Tillbaka
Topp