• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Fråga 1: Jag skulle börja med fonder för att under tiden försöka lära sig så mycket som möjligt om investeringar och aktier. När du känner dig bekväm, utforska aktier. Finns otroligt många olika investeringsstrategier och du måste själv hitta den som du tycker passar dig bäst.

Fråga 2: När det kommer till fonder är det alltid viktigt att kolla vad fondavgiften är och vad du får när du köper fonden. Aktivt eller passivt förvaltad? Exponering mot bransch? Geografisk exponering?

Fråga 3: Helt upp till dig men man brukar ju säga: Lägg inte alla ägg i samma korg men det som är fint med fonder är att de gör du ju inte (egentligen) då en fond har flera aktier men är oftast riktat mot ett specifikt land/bransch. Så frågan är egentligen, hur koncentrerat vill jag att mitt innehav ska vara?

Fråga 4: Snitta in dig om du inte känner dig bekväm med att smälla in allt på ett bräde. Typ veckoköp alt. månadsköp eller gör som en annan.. daska in hela skiten om din tidshorisont är lång.
Tack för svaret känns som jag inte har gjort helt fel iaf men nu vet jag lite mer vad man kan tänka på.
Än så länge har ja gått in med hälften i fonder och hälften på spar konto med liten ränta mer för att kunna få loss pengar när man får bra idéer.
Är det någon större skillnad på att ha fonder på ex SEB mot Avanza?
Så listan just nu är:
  • SEB Dynamisk Aktiefond, Medelrisk, avgift 1,25%
  • SEB Sverigefond Småbolag C/R, Högrisk, avgift 1,50%
  • SEB Hållbarhetsfond Sverige SEK C Lux, Högrisk, avgift 1,30%
  • SEB Strategi Balanserad C SEK Lux, Medelrisk. avgift 1,37%
  • Tin NY Teknik A, Högrisk, avgift 1,54%
  • Handelsbanken Hållbar energi, Högrisk, avgift 1,50%
  • JPMorgan Funds China Fund (acc) USD, Högrisk, avgift 1,80%
  • Kempen (Lux) Global Small-cap Fund A Eur ACC, Medelrisk, avgift 1,75%
  • CB Save Earth Fund RC, Medelrisk, Avgift 1,58%

Valet va en del rek och en del magkänsla.

Tack för svaret känns som jag inte har gjort helt fel iaf men nu vet jag lite mer vad man kan tänka på.
Än så länge har ja gått in med hälften i fonder och hälften på spar konto med liten ränta mer för att kunna få loss pengar när man får bra idéer.
Är det någon större skillnad på att ha fonder på ex SEB mot Avanza?
Så listan just nu är:
  • SEB Dynamisk Aktiefond, Medelrisk, avgift 1,25%
  • SEB Sverigefond Småbolag C/R, Högrisk, avgift 1,50%
  • SEB Hållbarhetsfond Sverige SEK C Lux, Högrisk, avgift 1,30%
  • SEB Strategi Balanserad C SEK Lux, Medelrisk. avgift 1,37%
  • Tin NY Teknik A, Högrisk, avgift 1,54%
  • Handelsbanken Hållbar energi, Högrisk, avgift 1,50%
  • JPMorgan Funds China Fund (acc) USD, Högrisk, avgift 1,80%
  • Kempen (Lux) Global Small-cap Fund A Eur ACC, Medelrisk, avgift 1,75%
  • CB Save Earth Fund RC, Medelrisk, Avgift 1,58%

Valet va en del rek och en del magkänsla.
Ser bra ut. Eventuellt komplettera med räntefond?

Däremot höga avgifter. Kolla in SAVR, mycket bättre avgifter än hos Avanza.

Ja ser de va en märkbar skillnad bara SEB vs SAVR.
Har endast Kört 3 månader, är det värt att flytta nu eller ska man flytta efter några månader successivt?
Då du har ISK så kan du enkelt göra en flytt till SAVR, så det är väl ingen idé att vänta. Men tänk på att inte flytta pengarna från ett ISK till ett annat precis före ett kvartalsskifte, eftersom de pengar du då flyttar beskattas dubbelt.

Sålde faktiskt av mitt innehav i Calmark på 11,32 tidigare. Blev en ganska bra avans i slutändan (+68%), men då stödet på 11,70 vek sig så kändes det skönt att sejfa hem vinsten. Satt och hoppades hela förra veckan på ytterligare hopp uppåt, men känns som att det ligger jävligt mycket spekulation i något (CE) som redan är inprisat i kursen.

Får se om den går ned ytterligare, i så fall hoppar jag nog tillbaka. I annat fall har man väl gjort bort sig. Igen.. :bag:

Sålde faktiskt av mitt innehav i Calmark på 11,32 tidigare. Blev en ganska bra avans i slutändan (+68%), men då stödet på 11,70 vek sig så kändes det skönt att sejfa hem vinsten. Satt och hoppades hela förra veckan på ytterligare hopp uppåt, men känns som att det ligger jävligt mycket spekulation i något (CE) som redan är inprisat i kursen.

Får se om den går ned ytterligare, i så fall hoppar jag nog tillbaka. I annat fall har man väl gjort bort sig. Igen.. :bag:
Känns weird att kränga innan något hänt.

Känns weird att kränga innan något hänt.

Håller till viss del med dig, å andra sidan har ju kursen stegrat en hel del trots att.. Inget har hänt. Visst, nya finansiärer (däribland man själv) hittar till aktien, vilket givetvis pressar upp kursen. Men ändå. Tror det, kortsiktigt, finns goda möjligheter att komma in i den runt 9 kr igen.

Sen bottnar det väl absolut lite i min egna riskbenägenhet också.. Det tänker jag inte sticka under några stolar med. :)

Stämmer bra det Johan Wendel! Verkar vara ett fint förvärv som inte ser dyrt ut med tanke på vad de tycks få för pengarna. Mumma att få betala med egna aktier som handlas på helt andra multiplar.

Daytona på VD Carlesund.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-04-12 kl. 12.36.07.png
    Skärmavbild 2021-04-12 kl. 12.36.07.png
    196.6 KB · Visningar: 83
Senast ändrad:
Någon som har koll på gruvindustrin

Tänker främst på Sandvik och Epiroc
Sandvik har förvisso andra divisioner än mining.
Iofs exv tools bör kunna gå bra om industrin kan börja köra på helfart framöver.

Stämmer bra det Johan Wendel! Verkar vara ett fint förvärv som inte ser dyrt ut med tanke på vad de tycks få för pengarna. Mumma att få betala med egna aktier som handlas på helt andra multiplar.

Daytona på VD Carlesund.
Kanonköp utav EVO. Lirar en del på slot själv och Big Time Gaming har ju ett sjukt starkt varumärke. Speciellt deras system med Megaways som de licensierar ut. Detta var mycket positivt. Nu kan EVO göra en jäkligt massa fina slots när de köpt upp både Netent och BTG.

Kanonköp utav EVO. Lirar en del på slot själv och Big Time Gaming har ju ett sjukt starkt varumärke. Speciellt deras system med Megaways som de licensierar ut. Detta var mycket positivt. Nu kan EVO göra en jäkligt massa fina slots när de köpt upp både Netent och BTG.
Intressant! Inte bekant med Megaways-konceptet men lät intressant när jag läste det. Antar att det har en rätt stor påverkan på bolaget marginal som var mumma.

Intressant! Inte bekant med Megaways-konceptet men lät intressant när jag läste det. Antar att det har en rätt stor påverkan på bolaget marginal som var mumma.
BTG har förändrat hela speldynamiken runt slots. Alla har anammat megaways konceptet. Fick min största x-vinst på just en BTG slot 4500 ggr insatsen. Kommer det en dipp i EVO ska jag köpa mera.

Hej folk!
Skulle behöva lite råd angående ett gammalt IPS-konto som jag fortfarande har kvar. Sparade en del på den tiden man kunde göra avdrag och ”vinsten” idag är 100k.
Finns det något som talar för att ha det kvar eller ska jag sälja och flytta det som blir kvar efter skatt till ISK?
Har inget att kvitta mot idag och lär inte få i framtiden heller.
Tacksam för tips och råd.
Ha en riktigt go lördag!
Edit: Sparhorisont 10-25 år.

Är du över 55år? Annars går det väl inte att flytta?

Utan att jinxa allt så känns det sista tiden som om techfrossan har vänt uppåt lite igen, vilket är skönt. Låg duktigt efter omx30 för året tack vare mitt tech.

Varför skulle det göra det, vad baserar du det på?
1800 är väl kanske att ta i men väldigt överköpt sett till tex 200 dagars glidande medelvärde, extrem girighet sett till FGI, en rapportsäsong med en hel del att leva upp till, inte bara rapporterna i sig utan även reaktionerna på dem, säkert en hel del vinsthemtagningar på senaste tidens rusningar.

Några saker som jag tagit fasta på som skulle kunna tyda på det om vi inte ser en lite längre andhämtning snart.

Tillbaka
Topp