Kapitan
Basic
Tack för svaret känns som jag inte har gjort helt fel iaf men nu vet jag lite mer vad man kan tänka på.Fråga 1: Jag skulle börja med fonder för att under tiden försöka lära sig så mycket som möjligt om investeringar och aktier. När du känner dig bekväm, utforska aktier. Finns otroligt många olika investeringsstrategier och du måste själv hitta den som du tycker passar dig bäst.
Fråga 2: När det kommer till fonder är det alltid viktigt att kolla vad fondavgiften är och vad du får när du köper fonden. Aktivt eller passivt förvaltad? Exponering mot bransch? Geografisk exponering?
Fråga 3: Helt upp till dig men man brukar ju säga: Lägg inte alla ägg i samma korg men det som är fint med fonder är att de gör du ju inte (egentligen) då en fond har flera aktier men är oftast riktat mot ett specifikt land/bransch. Så frågan är egentligen, hur koncentrerat vill jag att mitt innehav ska vara?
Fråga 4: Snitta in dig om du inte känner dig bekväm med att smälla in allt på ett bräde. Typ veckoköp alt. månadsköp eller gör som en annan.. daska in hela skiten om din tidshorisont är lång.
Än så länge har ja gått in med hälften i fonder och hälften på spar konto med liten ränta mer för att kunna få loss pengar när man får bra idéer.
Är det någon större skillnad på att ha fonder på ex SEB mot Avanza?
Så listan just nu är:
- SEB Dynamisk Aktiefond, Medelrisk, avgift 1,25%
- SEB Sverigefond Småbolag C/R, Högrisk, avgift 1,50%
- SEB Hållbarhetsfond Sverige SEK C Lux, Högrisk, avgift 1,30%
- SEB Strategi Balanserad C SEK Lux, Medelrisk. avgift 1,37%
- Tin NY Teknik A, Högrisk, avgift 1,54%
- Handelsbanken Hållbar energi, Högrisk, avgift 1,50%
- JPMorgan Funds China Fund (acc) USD, Högrisk, avgift 1,80%
- Kempen (Lux) Global Small-cap Fund A Eur ACC, Medelrisk, avgift 1,75%
- CB Save Earth Fund RC, Medelrisk, Avgift 1,58%
Valet va en del rek och en del magkänsla.