• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

stigge

Omega
2-Faktor
Precis. Handelsbanken tar betalt för stående överföring till annan bank (10:- överföring har jag för mig). Efter gnäll från mig så tog de bort den. Men det är jobbigt med alla dessa småavgifter.
Va?!
Kör Handelsbanken och har stående överföring till Avanza varje månad och inte sett ngn kostnad för det.
Har jag missat att banken blåser mig....:rage:
 
D

Deleted member 5780

Guest
Känns väl som att de ska skita i vad du gör med dina pengar eller var någonstans du gör överföringar. :mad:
Min bankförsäljare frågade flera gånger om jag hade pengar någon annanstans. Jag sa att jag har pengar på annat ställe men att vi kan prata om de pengar som finns här på Nordea. Bankmänniskan mjölkade och mjölkade men jag sa aldrig var eller hur mycket jag hade på annat ställe. Mest för att retas egentligen, jag har verkligen inga märkvärdiga summor nånstans. :D
Lönen lär man väl ha på banken, men allt annat måste man väl kunna ha på andra ställen?
Jag fick definitivt intrycket att det i gammelbankens ögon vore bättre om jag köpt klockor och motorcyklar istället för aktier via Avanza...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet om Avanza ger en möjlighet att spara vilka index man vill visa föra en aktie i deras grafer?
Otroligt segt att behöva ange dem varje gång man går in på en aktie :(

Skärmavbild 2017-03-02 kl. 17.57.35.png
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Hej. Tänkte börja spara 15% av lönen i månaden. 10% långsiktigt och 5 kortsiktigt. Vad bör jag satsa på?

Öppnade ett avanzakonto men har även ett konto på min bank. Handelsbanken.
 
D

Deleted member 5780

Guest
du bör fundera på vad du egentligen menar med "långsiktigt" resp "kortsiktigt".
För mig är "lång sikt" sparande till pension/early retirement och med en tidshorisont på 15-20 år.
"kort sikt" är kanske 5 år.
kortare sikt än så innebär riktigt hög risk om du ska exponera dig mot börsen.
 
Tänker säkert snett men funderar på att köpa Nexstim i morgon. "ett medicintekniskt företag som fokuserar på att förbättra rehabiliteringen för strokepatienter med hjälp av "non-invasive" hjärnstimulering"
De är ensamma om den teknik de använder och känns som ett spännande företag. De har legat på Obslistan och har en volatilitet på ca 150.
Varningsklockorna ringer som 17 men jag vill ändå testa. :)
Köpte du? Vad har du för tidshorisont?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Säg att man är ner 20% i en aktie och ingen ljusning syns på horisonten.
Ska man sälja av tex halva innehavet och investera i något annat man tror på och låta resten ligga i förhoppning om det där ljuset längre fram?

Vore intressant att höra hur resonerar ni angående förluster, vart går smärtgränsen osv?
 

Alligatorn

Cartier
Säg att man är ner 20% i en aktie och ingen ljusning syns på horisonten.
Ska man sälja av tex halva innehavet och investera i något annat man tror på och låta resten ligga i förhoppning om det där ljuset längre fram?

Vore intressant att höra hur resonerar ni angående förluster, vart går smärtgränsen osv?
Är det "bara" 20% skulle jag nog tagit förlusten och sålt allt om du inte ser någon framtid. Ev. lämna kvar lite. Jag är -80% i ett innehav och då tänker jag bara att jag låter dom ligga och skräpa så kanske det vänder en vacker dag. ^^
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är det "bara" 20% skulle jag nog tagit förlusten och sålt allt om du inte ser någon framtid. Ev. lämna kvar lite. Jag är -80% i ett innehav och då tänker jag bara att jag låter dom ligga och skräpa så kanske det vänder en vacker dag. ^^
Ja, det är väl så man får resonerar. Känns bara så fel att sälja med förlust men det är väl bara att vänja sig! :D

Har också ett par surdegar på minus 50% eller mer men tack och lov är det inte så mycket pengar. Låter dem också ligga och skräpa.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är det "bara" 20% skulle jag nog tagit förlusten och sålt allt om du inte ser någon framtid. Ev. lämna kvar lite. Jag är -80% i ett innehav och då tänker jag bara att jag låter dom ligga och skräpa så kanske det vänder en vacker dag. ^^
Eller så säljer du -80% aktien och satsar på något som du tror kommer gå bättre. Matcha förlusten med någon vinst för att jämna ut deklarationen.
 

Oew

Rolex
Det var ju väldigt solidariskt av Fingerprint att dyka idag så att de nu ligger på samma värdeutveckling som Precise.

Note to self: Aktiehandel är inte din grej!!! :D

Fingerprint: -62,83%

Precise: -62,63%
Ta det bara som en läxa att inte endast spekulera. Försök helt enkelt läsa in dig mer i framtiden och investera i solida bolag som du tror kan prestera bra över en längre tid.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det var ju väldigt solidariskt av Fingerprint att dyka idag så att de nu ligger på samma värdeutveckling som Precise.

Note to self: Aktiehandel är inte din grej!!! :D

Fingerprint: -62,83%

Precise: -62,63%
Det svider! :(

Sålde av FPC för ett tag sedan (tror jag nämnde det tidigare i tråden) då jag inte tror på företaget.
I morse köpte jag in mig igen, i ren spekulation och är upp ca 8% för dagen och har lagt en stop/loss :)

Precise ligger jag en jäkla massa minus på men inga stora belopp så den får ligga och skvalpa.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nu sålde jag också av mina FPC för ett tag sedan (en massa minus, men inte så mycket som det varit idag), men...
...är inte nuvarande värdering ändå väldigt låg? Sett till att de faktiskt gör ganska bra med pengar, menar jag.

Är det främst på grund av konkurrenssituationen, eller är det för att marknaden verkar tycka att bolaget sköts dåligt (två, eller är det tre, vinstvarningar i rad är så klart inte särskilt lysande)?

Nu är jag duktigt bränd på FPC, så jag kommer knappast att gå in igen - Men lite konstigt tycker jag nog att det är.
 
Topp