Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, sjukt vad Saab gått bra. Var nära att kunna köpa på dryga 300kr för någon månad sedan. Någon med stor position blev likviderad och aktien störtdök under några minuter. Men jag höll på och köpa Investor så jag missade det fönstret.Och jag är glad att jag tankade Mildef och Saab som en galning i onsdags.
Max 120.000$Vad gissar ni på att Bitcoin kommer ligga på vid årsskiftet?
Köpt tidigare i omgångar för väldigt liten summa, det är jag glad för idagKöpte lite Novo Nordisk i dippen idag, någon mera som köpte lite?
Sålde av ett innehav och köpte när jag såg att den gick så lågt. Kunde timeat det lite bättre men jag är ändå relativt nöjd. Får se vad som händer framöver.Köpte lite Novo Nordisk i dippen idag, någon mera som köpte lite?
Ska väl först nämna att jag inte trejdar kortsiktigt pga handelsrestriktioner i yrket.Köpte lite Novo Nordisk i dippen idag, någon mera som köpte lite?
Beror ju på väldigt många olika faktorer, det finns liksom inte en universallösning som passar alla. Men generellt kan man ju tänka lite som man bör göra för ett privat sparande: likvida medel som inte ska användas inom ett par-tre år bör sättas i arbete via fonder/aktier etc. Du kan ta högre risk ju längre tid det sannolikt dröjer tills kapitalet ska användas. Placera helst i en kapitalförsäkring pga fördelar kopplade till skatt och smidighet.Är det någon här som sparar pengar via bolag? Var har ni i så fall för strategi? Dels gällande långsiktighet/risk, dels gällande hur ni någon gång i framtiden plockar ut pengarna.
Tack för svar! Det kanske var en korkat formulerad och helt omöjlig fråga egentligen. Har bra koll på allt du tar upp. Satt mest och funderade på vad jag ska göra med potentiell överskottslikviditet och ville mer ha inspiration från hur andra tänker. Ang kapitalförvaltare på bank går det säkert att lösa; är dock inte på private banking-nivå och efter att ha jobbat på bank många år har jag möjligen en något begränsad förväntansbild gällande vad någon på ett bankkontor ska kunna föreslå i förhållande till vilka lösningar jag själv kan tänka ut.Beror ju på väldigt många olika faktorer, det finns liksom inte en universallösning som passar alla. Men generellt kan man ju tänka lite som man bör göra för ett privat sparande: likvida medel som inte ska användas inom ett par-tre år bör sättas i arbete via fonder/aktier etc. Du kan ta högre risk ju längre tid det sannolikt dröjer tills kapitalet ska användas. Placera helst i en kapitalförsäkring pga fördelar kopplade till skatt och smidighet.
Sen kan det vara stora skillnader i hur man bör agera beroende på ett holdingbolag, ett vilandebolag eller ett bolag som bedriver operativ verksamhet (och om det i så fall är ett konsultbolag man är ensam i eller om man har många anställda).
Uttag är ju också helt olika för olika bolag. Vissa vill spara utdelningsutrymme i en K10 (kan dock vara tokigt i ett operativt bolag med flera anställda eller där andra variabler kan utgöra förhöjd verksamhetsrisk). Vissa väljer att lägga volaget vilande när man är less på att driva det för att förvalta kapitalet under en karensperiod på fem kalenderår och därefter likvidera för att få ut kapitalet till lågbeskattning.
Svårt att svara på vad som passar dig bäst då det är många rörliga variabler som man behöver ta hänsyn till innan man landar i rätt lösning.
Tänker att det bör gå att få förutsättningslös hjälp av en kapitalförvaltare på din bank?