• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Tycker det varit intressant att följa Klarnas IPO, ned totalt 70% häromdagen. Är ju lätt att läsa på om analyserna, men känslan är att de bara blir mer och mer integrerade överallt. Pay Later är ju dock ganska eroderande för privatekonomin för de flesta, så det kanske är kommande oro för regleringar för all fintech som bromsar.

Ja och det visste vi ju redan dec-2024, aktien backade ju 22% då. Känns konstigt att den backar 16% på samma nyheter.

Det var i december -24 jag gick in, och i anslutning till det.

Toksnett så här i efterhand, men hade spanat på aktien i flera år. Klassiskt "Jag väntar in dippen" istället för att bara börja köpa in sig successivt och rida med på uppgången (Hade inte spelat nån egentlig roll idag dock). Tror dock på den långsiktigt.

Bestämde mig sen länge för att vid 35% dipp går jag in. När Novo touchade 650 så vart det dags. Och tja, här är vi nu! 😂

Frågan är vart det bottnar..
Någon som köpte PayPal när den föll kraftigt?

Köpte bara för 30k dock

1772000136962.png

Köpte även in mig på Novo med

Hehe! Paypal... Den jävla aktien satt jag på länge och väl, och försökte successivt fånga de fallande knivarna. Sålde till slut med rejäl förlust i februari -24. Skickade in slantarna i Saab, så summa summarum blev det ändå bra till slut..

Tycker svensk verkstad börjar se dyr ut, så jag har trimmat lite på innehaven i Industrivärlden och Investor i veckan och plockat in lite fastigheter ist. Balder, Catena, Castellum och NP3. Får se om det börjar röra lite på sig så småningom. Har ju varit stiltje många år där nu.
Basen i portföljen fortsatt miners, hw och energi.

Det var i december -24 jag gick in, och i anslutning till det.

Toksnett så här i efterhand, men hade spanat på aktien i flera år. Klassiskt "Jag väntar in dippen" istället för att bara börja köpa in sig successivt och rida med på uppgången (Hade inte spelat nån egentlig roll idag dock). Tror dock på den långsiktigt.

Bestämde mig sen länge för att vid 35% dipp går jag in. När Novo touchade 650 så vart det dags. Och tja, här är vi nu! 😂

Frågan är vart det bottnar..

Hehe! Paypal... Den jävla aktien satt jag på länge och väl, och försökte successivt fånga de fallande knivarna. Sålde till slut med rejäl förlust i februari -24. Skickade in slantarna i Saab, så summa summarum blev det ändå bra till slut..
Spekuleras eventuellt uppköp av Paypal

Såg även följande

PayPal
CEO Incentive Thresholds: New CEO Enrique Lores (starting March 1, 2026) has a compensation package heavily tied to the stock reaching specific "baseline" targets. To receive his 100% bonus, the stock must reach $83.20 (60% above the $52 baseline), while a $100 price triggers a 175% bonus. This creates a strong internal disincentive to approve any deal significantly below these levels.
Fundamental Fair Value: Independent valuation models and bulls like Mizuho's Dan Dolev argue that PayPal is deeply undervalued, trading at roughly 7x 2027E EPS. Many fair value estimates sit near $82.00, and some analysts, such as those at Argus Research, have specifically set price targets at $87.00.
Premium Requirements: Historical fintech M&A often requires a 50–80% premium over the 30-day average price. With PayPal's 30-day average hovering around $48, an 80% premium would result in a bid of $86.40.

Behöver inte betyda något, men ändå

Senast ändrad:
Tycker svensk verkstad börjar se dyr ut, så jag har trimmat lite på innehaven i Industrivärlden och Investor i veckan och plockat in lite fastigheter ist. Balder, Catena, Castellum och NP3. Får se om det börjar röra lite på sig så småningom. Har ju varit stiltje många år där nu.

Har börjat skyffla över lite pengar i fastigheter själv här senaste halvåret. Tycker även bygg (Peab, NCC, Skanska) och relaterat (Instalco?) är värt att fundera på med, det har ju varit en ganska ganska nedtrampad sektor ett tag även om Skanska gått ok pga sin breda portfölj.

Själv har jag sålt av Volvo B, inte mycket men så den har lite lagom tyngd i portföljen. Tänkte gjort det redan förra året vid den här tiden, men glömde bort det och sedan dök kursen. Nu när nivån är tillbaka så tänkte jag inte göra om samma misstag igen.

Det har blåst dåligt i vinter. Du kastar väl inte dina pengar på det?
Saknar substans. Vindkraft är en rent politisk konstruktion. Vindkraft har väldigt lite med energiproduktion att göra. I vinter ca 2%.

Kärnkraften låg på 32%.

Northvoltvarning.

De som parkerat pengar i Orröns aktie över vinternhalvåret har ju fått god avkastning och det är ju själva syftet, oavsett vad man nu tycker om vindkraft.

Senast ändrad:
Det har blåst dåligt i vinter. Du kastar väl inte dina pengar på det?
Saknar substans. Vindkraft är en rent politisk konstruktion. Vindkraft har väldigt lite med energiproduktion att göra. I vinter ca 2%.

Kärnkraften låg på 32%.

Northvoltvarning.
Nej, det är bara en väldigt liten del av portföljen.
Den existerar för att jag hade Lundin oil tidigare.
Vindkraft används till greenwashing/ windwashing.
Istället för att köpa regnskog i Brasilien så kan man köpa vindkraft eller andelar i vindkraft.
Där är ”vinsten” med vindkraft.

De som parkerat pengar i Orröns aktie över vinternhalvåret har ju fått god avkastning och det är ju själva syftet, oavsett vad man nu tycker om vindkraft.

Att det har förekommit en temporär avkastning motsäger inte det faktum att vindkraften är en knasig politisk konstruktion. Den kan aldrig på ett avgörande sätt bidra till landets energiförsörjning. Där ställs helt andra krav på kapacitet och kontinuitet.

Att det har förekommit en temporär avkastning motsäger inte det faktum att vindkraften är en knasig politisk konstruktion. Den kan aldrig på ett avgörande sätt bidra till landets energiförsörjning. Där ställs helt andra krav på kapacitet och kontinuitet.

Men man kan sälja ”avlatsbrev”

Fan va less man blir. Mitt cert i SAAB blev precis knockat. Gränsen var 701kr. SAAB är ju sjukt övervärderat enligt mig.
Öppnade ny blankning igen. Ny nivå på knock är 730kr. Får se hur det går.

Surt att tappa 100%, nya blankningen är redan på +55%.

Senast ändrad:
SAAB är ju sjukt övervärderat enligt mig.

Tycker det känns som att många bolag är övervärderade. Många som har sämre/i bästa fall samma resultat som för 2-4 år sen men aktierna är ändå upp 50-60% under den perioden.

Är dock ingen expert/väldigt insatt, så är väl kanske annat som driver det. Men känns bara fel 🙂

Senast ändrad:
Gratispengar för de som blankade SAAB på toppen idag. Sjukt att den handlades upp 8% direkt idag för att stänga på minus. Extra surt att jag blev knockad pga detta. Går den upp igen så ska jag fortsätta och öka blankningen, blev upp +65%.

Tillbaka
Topp