• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

För okunnig för att köpa vintage?

MrBeam

Basic
Jag tycker det finns så många vackra vintageur, inte minst här! Men då jag inte vet hur mycket underhåll och sådant på ett äldre ur kostar samt om man måste kunna öppna själv och fixa så vet jag inte om man vågar slå till. Precis lika lite som jag skulle köpa en äldre bil då jag inte kan mecka.

Är det bara dumt att köpa vintage om man inte är tekniskt kunnig?

Att köpa vintage är inte dumt!
Du måste inte kunna skruva med klockor för att köpa och äga vintage!
Jag kan öppna baklocket och beundra kugghjul och juveler, men skulle ALDRIG komma på tanken att skruva!
Det finns utbildade människor för sådant!
Här har du däremot en massa kunskap som ställer upp och försöker hjälpa till, när du hittar något intressant objekt!
Börja med att fundera vilken typ av klocka du är intresserad av!
Dykare, dressur eller nån liten tuff sportklocka.
Läs och rota runt i gamla trådar, titta på alla fantastiska bilder, fråga här, läs lite om historien bakom olika klockmodeller.
Välkommen hit, vi ska ta hand om dig!

Senast ändrad:
Jag tycker det finns så många vackra vintageur, inte minst här! Men då jag inte vet hur mycket underhåll och sådant på ett äldre ur kostar samt om man måste kunna öppna själv och fixa så vet jag inte om man vågar slå till. Precis lika lite som jag skulle köpa en äldre bil då jag inte kan mecka.

Är det bara dumt att köpa vintage om man inte är tekniskt kunnig?
Nej, det är inte dumt att köpa vintage trots att du saknar tekniskt kunnande.
Överanalysera inte utan ropa hem något du tycker är snyggt...en Atlantic, Certina eller Tissot från 50/60-tal för under tusenlappen och känn efter. Allt löser sig och hjälpen är aldrig långt bort.:)
Mitt tekniska kunnande är i det närmaste obefintligt, köper det jag tycker är snyggt och coolt. Hitta din grej och kör bara, lycka till!

Nej, det är inte dumt att köpa vintage trots att du saknar tekniskt kunnande.
Överanalysera inte utan ropa hem något du tycker är snyggt...en Atlantic, Certina eller Tissot från 50/60-tal för under tusenlappen och känn efter. Allt löser sig och hjälpen är aldrig långt bort.:)
Mitt tekniska kunnande är i det närmaste obefintligt, köper det jag tycker är snyggt och coolt. Hitta din grej och kör bara, lycka till!
Kloka ord, mycket kloka ord!

Tack så mycket! Då ska jag göra det men noob som jag är så får jag vänta ut mina sju dagar här på forumet innan jag kan handla i köp/sälj.
Men ska börja kika på andra sidor också.

Jag funderar på att slå till på en klocka, men vill ha lite mer kött på benen.
Vad får man räkna med att en klocka från 50-60 tal tappar i tid? Rör det sig om minuter trots service?
Jag förstår naturligtvis att det skiljer sig från verk till verk.

Det jag märk är att det är svårt att få alla vintage klockor att gå bra i alla positioner så man kan få verket att gå +10 sekunder i ett läge men -20 i ett annat läge och då kompromissar man så den går +/- 15 sekunder i stället. Nu gör det inte så mycket då vi numera har ett antal klockor som vi använder så några sekunder hit eller dit spelar mindre roll för vi byter mellan klockor dagligen.

Senast ändrad:
Vintageklockor är verkligen inte samma sak som veteranbilar, köper du en vettig klocka och servar den så ska den hålla i flera år efteråt. Normalt får du iofs ställa den med två-tre veckors mellanrum när du fått några minuters felvisning men exakt tid har man ju på mobilen :D

Här kommer några nybörjartips:

Vattentäthet: det är bra att köpa en klocka som från början varit vattentät, det betyder tätare boett med mindre risk för att fukt och smuts ska komma in i verket. Köper du en som inte varit vattentät och har flera genomföringar i boetten, ex kronograf eller trippelkalender, så måste du vara mer försiktig med att gå ut i skitväder osv. Tänk också på att riktig vattentäthet kräver att du låter byta packningar och provtrycker efteråt, du ska aldrig duscha eller bada med en äldre klocka som inte är provtryckt även om det är en dykare.

Urverk: oftast är det inte företaget vars namn står på tavlan som gjort verket, kolla alltid upp vad som sitter i innan du köper. En enkel googling ger svar på verkets kvalitet och tillgången på reservdelar. Exempelvis så kan du köpa Certina DS2 enbart på boett och tavla, verken finns överallt och är billiga. En knackig Valjoux 72C som ändå går någorlunda kan däremot dra iväg rejält. Undvik udda och dyra verk så här i början.

Urmakare: kolla runt lite här på forumet och hitta en kille med gott rykte någorlunda nära dig. Det finns tyvärr många skummisar som försöker dra folk på flera tusen när nästa uris bara lugnt konstaterar "det var bara en skruv som behövde dras åt lite". Om du köper nåt för mer än några hundralappar så är det bäst att ses hos din urmakare och låta honom ta en kik på verket, om du sen slår till så är det också bra att låta göra en elementär rengöring och översyn direkt, det ska inte kosta några stora pengar.

Lycka till, det är en kul hobby!

Senast ändrad:
IMAG2669.jpg
Min första vintageur!
Dessvärre stannade den halv sju imorse trots att jag drog upp den igår eftermiddag. Så jag ska testa ett dygn till och se vad som händer.

Jättefin! Certina är fantastiskt prisvärt imho. Var hittade du den?
Tack!
Jag tänkte först slå till på @Stroboman tips. Men kikade på Tradera innan och hade turen att en samlare sålde av ett antal klockor och lyckades ropa in den.
Den tappar 1-2 minuter från morgon till kväll, men det får väl anses vara ok på en klocka som inte blivit servad på länge. Det var ju trots allt en chansning.

Tack!
Jag tänkte först slå till på @Stroboman tips. Men kikade på Tradera innan och hade turen att en samlare sålde av ett antal klockor och lyckades ropa in den.
Den tappar 1-2 minuter från morgon till kväll, men det får väl anses vara ok på en klocka som inte blivit servad på länge. Det var ju trots allt en chansning.
Ja alltså Tradera och liknande är alltid en chansning! Jag tror att med någon som mig som hamstrar vintageklockor så blir man mindre och mindre försiktig när man köper och tar större och dyrare risker hela tiden. Det fina i ditt fall är att den ser ut att vara i fint skick samt att det finns gott om delar till Certina och de är inte jättedyra. Tycker den är värd en service :) inom 30s/dygn klarar verket lätt om det är i hyffsat skick imo.

Tack!
1-2 minuter på 12? timmar. Det låter väldigt mycket, det innebär ju 3-4 min/dygn. I mina öron låter det som att klockan troligtvis behöver service omgående.

Vad är det för klocka? Edit: missade bilden ovanför.

Tack!
Mumma!
Blue Ribbon är superfina!
Hoppas DSen är kvar!
Hmm, hade lovat frugan att ligga lågt med klockköpen i år, har redan passerat tre stycken...

Ja alltså Tradera och liknande är alltid en chansning! Jag tror att med någon som mig som hamstrar vintageklockor så blir man mindre och mindre försiktig när man köper och tar större och dyrare risker hela tiden. Det fina i ditt fall är att den ser ut att vara i fint skick samt att det finns gott om delar till Certina och de är inte jättedyra. Tycker den är värd en service :) inom 30s/dygn klarar verket lätt om det är i hyffsat skick imo.
Haha, det där känner jag igen! I slutet av 2016 började jag försiktigt doppa tårna i Tradera och kände mig fruktansvärt tveksam om det handlade om 500kr. Ett år senare budade jag friskt och vann en Reverso! :D

Känner lite samma sak här att man är för okunnig! Är sugen på en vintage omega typ seamaster 30 eller 600, eller varför inte alla de gamla varianter Genève, deville å allt vad de heter. Men jag vill ju ha en som är närmast Orginal skick, inga andra kronor eller tavlor å dylikt. Ska man behöva nörda ner sig totalt för att hitta rätt objekt? Vilken av de gamla omega modellerna ska man satsa på?

Känner lite samma sak här att man är för okunnig! Är sugen på en vintage omega typ seamaster 30 eller 600, eller varför inte alla de gamla varianter Genève, deville å allt vad de heter. Men jag vill ju ha en som är närmast Orginal skick, inga andra kronor eller tavlor å dylikt. Ska man behöva nörda ner sig totalt för att hitta rätt objekt? Vilken av de gamla omega modellerna ska man satsa på?
Nörda ner sig behöver man inte så länge vintageavdelningen på KS finns! :D
Går ju alltid att fråga om hjälp!

Jag har servat en seamaster Cosmic och håller på med en jättefin seamaster 600 i originalskick med cal.601. Båda kommer vara nyservade och till salu strax om du är sugen :) Det är ett sätt att handla vintage lite säkrare än många andra alternativ ifall man inte är superinsatt :p

Jag har servat en seamaster Cosmic och håller på med en jättefin seamaster 600 i originalskick med cal.601. Båda kommer vara nyservade och till salu strax om du är sugen :) Det är ett sätt att handla vintage lite säkrare än många andra alternativ ifall man inte är superinsatt :p
Bilder please...:)

Absolut intresserad! Hör gärna av dig via pm när det är dags :)

Tillbaka
Topp