• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förberedelser inför min sambos födelsedag! (hjälp med Rolex DJ)

Okej, korta fakta.

Hon fyller år senare i höst, men jag måste börja leta redan nu för att hitta rätt.
Klockan bör vara tillverkad 1984 (årsklocka).

Jag är osäker på vilka varianter som fanns att tillgå med vilka tavlor och index?

http://www.chrono24.se/rolex/datejust-36mm--steel-with-oyster---plastic-crystal--id2265256.htm?query=datejust 1984&suchen=Söka&dosearch=true&searchexplain=1&resultview=list&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Detta är alltså ungefär vad jag söker.

Vilken referens skall jag leta om jag vill ha en "slät ring", samt vit urtavla. Indexen är jag osäker på vad som ser bäst ut, kom gärna med förslag!

Orsaken till att jag söker en vit eller ljus tavla är att den funkar skitbra på såväl länk, som nato (typ vitt eller rosa), samt vitt läder.

Klockan bör vara kring 36mm för att fungera på hennes handled.

Jag förstår att detta är en ruggigt knepig fråga, men om det finns någon som kan hjälpa mig så är det KS. :)


rolex-datejust-roman-dial-1-1024x1024.jpg


image_show.php
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Gick igenom liknande funderingar inför min frus födelsedag. Kom ingenstans, en dag visade jag lite fina rolex ur för henne, hon tyckte alla var tantiga. Enda fina tjej klockan enl henne var en helgulds gmt.....hm utanför budget.

Fick rådet här på ks att helt enkelt skita i det om hon inte är klockintresserade eller att hon väldigt tydligt får välja klocka själv.

Min fru fick en systemkamera och smycken istället .
 

carlanton

Audemars
Vad är hennes inställning till begagnat? Min tjej skulle aldrig någonsin köpa eller använda en begagnad klocka. Fast då är hon inte en pragmatisk svensk heller.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Dom vanligaste djs från 84a heter 16030, men då är det räfflad ring som gäller. Har knappt sett slät ring från det året. Vit tavla är sällsynt på 80 talarna.

En fin modell är 16200, men då snackar vi 90 tal.

Detta är fullsize 36 mm. Midsize är 31 mm. Air King är också en trevlig modell som mäter 34 mm men saknar datum.

Lycka till på jakten!
 

POO

Panerai
Min bättre hälft är inte klockintresserad direkt men har nästan alltid en på armen. Hon hade alldeles säkert varit nöjd med en Marc Jacobs eller Theorema för den delen bara hon tyckte den var tilltalande.
Dock lånar hon gärna min datejust enbart för att det står Rolex på tavlan för det vet hon ju är bra(dyrt)

Dock tycker jag att 36mm är lite på gränsen till för stort, 31 eller 34 hade nog gjort sig bättre, de riktigt små datejustarna (26mm?) tycker jag dock är rätt trista.
 

DrDre

Patek
Vad är hennes inställning till begagnat? Min tjej skulle aldrig någonsin köpa eller använda en begagnad klocka. Fast då är hon inte en pragmatisk svensk heller.

Det kan ju vara ide att kolla upp hur hon ställer sig till det. Min fru resonerar likadant. "Varför ska jag ta över något som någon annan har gjort sig av med?" var motivet. Man kan ju personligen tycka att det är rätt eller fel, men det är ju hur mottagaren av presenten upplever det som är det viktiga i en sådan här situation.

Delvis kan man ju komma ur det om man köper en "årsklocka" eftersom den köps med en annan logik än "Va fan, det spelar väl ingen roll om den är begagnad??? Och jag fick den för halva priset". En årsklocka kan man ju istället presentera som något väldigt speciellt, och helt plötsligt framstår man som omtänksam istället för snål.
 
Topp