• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förkortningar, fraser och deras (riktiga) betydelse. V2

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Suverän genomgång - bra lärdomar och stora garv... :happyhappy:

Jag tycker tråden borde klistras (jag träffade på den av ren slump via en länk i en annan) då den är för bra för att falla i glömska...
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tjejen undrar varför jag ligger i soffan och skrattar för mig själv i mörkret! :hilarious:

Bland det roligaste jag läst på detta forum :D
 

Dnyman

Omega
Fantastiska bra för en "noob" som mig
Har sökt men finns det någon lista för mer klockrelatetade delar, typ krona, boett, kronograf mm
Mycket man inte förstår som ny här.
 

Fredrik77

Omega
Jag ser inte att man sparkar åt något håll här. Sköna stereotyper och klockrena liknelser. Var gjorde det ont?

Det gjorde inte ont, bara snark liksom. Trötta skämt, förakt, snobbism gentemot de som väljer ”fel” (Breitling, folk som inte har råd). Vanligt på forum förstås, spelar inte så stor roll om det är klockor, bilar, hifi, kameror, viner.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Det gjorde inte ont, bara snark liksom. Trötta skämt, förakt, snobbism gentemot de som väljer ”fel” (Breitling, folk som inte har råd). Vanligt på forum förstås, spelar inte så stor roll om det är klockor, bilar, hifi, kameror, viner.
Ja alla tycker vi väl olika.. Jag har inte råd med en gg-klocka men tycker ändå att guld/stål-skämtet var klockrent.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Som det visat sig tycker olika personer olika om vad som är roligt och inte roligt. Lite småkul en del av det kan jag kanske tycka. Själv har jag en slags "humor" nog få utom jag själv tycker är rolig, eller ens anser existerar snarare.

Vad jag förvånas över däremot med tanke på den expertis som finns och hur mycket uttryck och fraser och kanhända floskler som ges exempel på som verkar hämtade från annonssammanhang och den konsensus som tycks råda om hur skrattretande och löjeväckande de är, är att vi inte översvämmas av exempel på mästerverk till klockannonser så vi kunde få lära oss hur man ska formulera och utforma en annons på ett korrekt och bra sätt istället. Det vore intressant. Tyvärr hittar jag faktiskt inte så mycket sånt, varken här på köp & sälj eller annanstans.

Det vill säga föregå med gott exempel.
Kanske en idé?
 
Senast ändrad:

JB_XII

Rolex
Tänkte kanske snarare på hommage. Jaja, god fortsättning.

Hommage – Designkopia. Ofta en liten tillverkare som snor designen från ett större märke. Hommageägare är ofta lite av fanatiker. Det är inget att bry sig om för anledningen är att de inte någonsin kommer att få råd med en riktig klocka.

@Philippe Stern ta hand om dina lärjungar. De springer runt och tar illa vid sig stup i kvarten ;)
 
Topp