Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som straff får du vara OWG i en vecka.Det är väl lika bra att erkänna så att alla får göra narr av min dumhet
Trodde att OWG betydde Old White Guy och inte One Watch Guy...
Ok, kom igen, håna mig nu så jag kan gå vidare i livet förhoppningsvis starkare och visare.
Hen är ett så jäkla onödigt ord. Den fungerar alldeles utmärkt om man är osäker.Henofob alltså!?
Kan tilläggas att jag själv tillhör den katerogin...
Ytliga repor. brukar väl främst användas om repor på lås som kommer från att man ligga emot med handleden tror jag.Vad betyder swirls?
En klocka som är tillverkad året Du är född.Undrar vad "årsklocka" betyder
Undrar vad "årsklocka" betyder
Måste inte vara året man är född. Min första Rolex var från 1987, det år jag blev av med oskulden på Lords Hotell i London.En klocka som är tillverkad året Du är född.
Då får vi be TS lägga in det som beskrivning då.Måste inte vara året man är född. Min första Rolex var från 1987, det år jag blev av med oskulden på Lords Hotell i London.
Måste inte vara året man är född. Min första Rolex var från 1987, det år jag blev av med oskulden på Lords Hotell i London.
Tycker jag!Då får vi be TS lägga in det som beskrivning då.
Hmm. Jag kan inte editera.Tycker jag!
@Pappi gör en målande beskrivning av vad en Årsklocka är nu när du kan editera inlägg igen
Bra tajming! Såg att möjligheten att ändra gamla inlägg åter försvann igår kväll...Hmm. Jag kan inte editera.
Patronaget ger och patronaget tar. Vi böjer ossBra tajming! Såg att möjligheten att ändra gamla inlägg åter försvann igår kväll...
Äkta klocksamlare - Kan vara medlem i Skandinaviska Klocksamlarföreningen (om de ej pga av sina bristande sociala förmågor stött sig med andra medlemmar och lämnat föreningen). Onanerar till tornur, väggur, skeppskronometrar, gökur, moraklockor och tunna smyckesklockor från fina tillverkare ( typ Blancpain). Är ofta passivt aggressiva, lätt paranoida och konspiratoriskt lagda. Oförstående och ibland även öppet föraktfulla mot alla som har andra intresseområden eller syn på klockor än de själva. Föredrar polerade klockor med väl rengjorda urtavlor eller helt oanvända ur framför klockor med spår av användning. Äkta klocksamlare får ibland nedlåtande benämningar som Skinnväst eller Putspedrast.
Livstilssamlare - En tät sammansluten grupp personer med fel syn på klockor som via Klocksnack kämpar för att haussa priserna på överskattade bruksur från företrädesvis Rolex. Även populära (men historiskt helt ointressanta) klockor utan någon som helst Proveniens från t.ex. Omega, Tudor och Heuer kan livsstilssamlarna ge sig efter. På senare år har livstilssamlarna tyvärr även setts börja intressera sig för militärur som även Äkta klocksamlare (se ovan) är intresserade av. En livsstilssamlare är ofta boende en storstad och bryr sig egentligen bara om status och klockors värdeutveckling.
Självklart. Sen finns det ju gvs fiinare äkta samlare och vanliga äkta samlare. Bland de finare måste du ha varit mantalsskriven minst 12 månader i den by där manufakturen ligger för att få tillåtelse att äga ett fint smyckesur av tex Blancpain.Bra @Gummo !
Skönt att detta retts ut. Jag har varit lite orolig för begreppsförvirringen ett tag nu.
Är inte en annan egenskap hos de äkta samlarna att de anatränger sig extra mycket för att uttala klockmärken helt perfekt?
"Blaaanpään" och "Scheshcer-lekultr" är det som gäller, annars blir det uppnäsa.
Som jag har funderat!! Skönt att det är utrett! Nu kanske man äntligen kan få en god natts sömn. Tack!!Äkta klocksamlare - Kan vara medlem i Skandinaviska Klocksamlarföreningen (om de ej pga av sina bristande sociala förmågor stött sig med andra medlemmar och lämnat föreningen). Onanerar till tornur, väggur, skeppskronometrar, gökur, moraklockor och tunna smyckesklockor från fina tillverkare ( typ Blancpain). Är ofta passivt aggressiva, lätt paranoida och konspiratoriskt lagda. Oförstående och ibland även öppet föraktfulla mot alla som har andra intresseområden eller syn på klockor än de själva. Föredrar polerade klockor med väl rengjorda urtavlor eller helt oanvända ur framför klockor med spår av användning. Äkta klocksamlare får ibland nedlåtande benämningar som Skinnväst eller Putspedrast.
Livstilssamlare - En tät sammansluten grupp personer med fel syn på klockor som via Klocksnack kämpar för att haussa priserna på överskattade bruksur från företrädesvis Rolex. Även populära (men historiskt helt ointressanta) klockor utan någon som helst Proveniens från t.ex. Omega, Tudor och Heuer kan livsstilssamlarna ge sig efter. På senare år har livstilssamlarna tyvärr även setts börja intressera sig för militärur som även Äkta klocksamlare (se ovan) är intresserade av. En livsstilssamlare är ofta boende en storstad och bryr sig egentligen bara om status och klockors värdeutveckling.
Skandinaviska klocksamlarföreningen var på plats på årets Antikmässa och sålde bland annat Regal, detta enastående anrika märkeÄkta klocksamlare - Kan vara medlem i Skandinaviska Klocksamlarföreningen (om de ej pga av sina bristande sociala förmågor stött sig med andra medlemmar och lämnat föreningen). Onanerar till tornur, väggur, skeppskronometrar, gökur, moraklockor och tunna smyckesklockor från fina tillverkare ( typ Blancpain). Är ofta passivt aggressiva, lätt paranoida och konspiratoriskt lagda. Oförstående och ibland även öppet föraktfulla mot alla som har andra intresseområden eller syn på klockor än de själva. Föredrar polerade klockor med väl rengjorda urtavlor eller helt oanvända ur framför klockor med spår av användning. Äkta klocksamlare får ibland nedlåtande benämningar som Skinnväst eller Putspedrast.
Vad de som bär klockan på insidan av handleden KALLAS (om de alls kallas något?) Vet jag icke.Vad kallar man dem som av oförklarlig anledning bär klockan på insidan av handleden. Oftast män födda på 40-talet, lika ofta lärare av någon anledning. Har de en egen förkortning?
Det finns fler förkortningar som inte tagits upp, tex "SEL" och sen en hel del ord som används flitigt på forumet, men som jag aldrig riktigt fått grepp om den exakta betydelsen.
Jag kommer inte ihåg alla nu såklart, men ett exempel är "rehaut"..
Skulle någon vilja uppdatera med lite fler förkortningar och ord som används inom klockvärlden, som vi som inte nördat ner oss riktigt lika djupt (än) som många av er andra hunnit göra, haft läge att bekanta oss med riktigt än.
Skulle vara tacksamt.
Mvh Roffe
Ok tack så mkt. Det är en djungel med alla förkortningar, speciellt när de används tillsammans med den icke förkortade versionen i samma inlägg, ibland samma MENING!SEL betyder solid end links, rehaut är ringen innanför glaset där det finns tex text (se moderna Rolex )
Var tvungen att googla HPD
Franken - HPD-klocka
Man måste ju bara älska att förklaringen är en förkortning!