• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har du en samlingsbar klocka? Grattis, då är den kanske värd minst 1000 ggr så mycket som en i princip likadan och likvärdig klocka (dock ej lika samlingsbar).

Jag är en kille som aldrig kommer göra speciellt stora pengar på mina klockor. Jag är för snål och rationell i mitt samlande tyvärr. Jag köper inte de där dyra eftertraktade objekten och kommer därav inte göra de stora klippen heller. Det är lite som att köpa paradvåningarna på Östermalm och några år senare casha in. Inte för att jag har dom pengarna, men jag är ändå mer den som snarare köper ett bra hus på landsbygden där jag kan förstå vad jag får för pengarna…

untitled3.png
untitled2.png

Phillips säljer nu Paul Newmans ”Paul Newman”. Mäktigt. Kan ju liksom inte bli mer Paul Newman än så. Auktionen är nu i kväll (26:e okt) och klockan tros kanske bli den dyraste armbandsuret genom tiderna. Men vad får köparen för de pengarna (egentligen)? En enkel stålkronograf med ett rätt enkelt standardurverk, i halvdåligt skick. Med en gravering på baklocket (som i de flesta fall drar ner värdet) ”Drive Carefully, Me” som Paul Newmans fru Joanne Woodward lät gravera innan hon gav honom klockan i present.
https://www.phillips.com/detail/ROLEX/NY080117/8
https://www.phillips.com/article/17646996/paul-newman-s-legendary-paul-newman

Att en så enkel klocka kommer att bli så dyr har givetvis flera orsaker. Den är snygg. Hyffsad kvalité. Den är rätt ovanlig. Numera en eftertraktad modell. Och just den här var Paul Newmans klocka... Katshing, 100 miljoner! Eller nåt… Så visst, den klockan har jag väl en viss förståelse för varför den går dyrt. Men vad händer med värdet om säg tjugo-trettio år när kanske ingen känner till Paul Newman? Dagens ungdomar, kommer dom någonsin se en film med honom?

När jag tittar vidare på Phillips hittar jag en annan snygg klocka. Jag är själv inne i en period av enkla men stabila klockor från fyrtiotalets början, tydliga tåliga klockor byggda för eller inspirerade av andra världskriget. Klockan jag hittar på Phillips liknar dessa, det är en Patek Philippe ref 565. När det gäller PP säger man ju att stålklockorna är tillverkarens dyraste klockor. Varför? För att de är i ett hårdare material som är mer svårbearbetat (på den tiden), men framför allt för att de är mycket ovanligare. https://www.phillips.com/detail/PATEK-PHILIPPE/NY080117/17
10-Povey-Phillips-Winning-Icon-Sale.jpg
17_002.jpg


Vad mer med dessa ref 565 är att de kanske var Pateks första klockor med skruvboett som gjorde de mer vattentåliga. Vad mer? Jo, dessa hade ett invändigt mjukjärnsskydd som gjorde de tåligare mot magnetism! Koolt! Eller?... Ungefär samma spec som tex min gamla Tissot eller faktiskt, låter ju faktiskt som vilken samtida random Certina, Record, Nivada, Enicar?
https://www.hodinkee.com/articles/patek-philippe-565-breguet-dial-phillips
https://www.revolution.watch/poveys-picks-the-phillips-winning-icons-sale/

Min Tissot som var vattentät, extra stötsäker och antimagnetisk. 36mm mot Patek ref 565 som är 35mm.
IMG_0843.JPG


Fler versioner av ref 565 i stål
19458-1.jpg
Patek Philippe 565 steel Tiffany.jpg
Phillips-GWA4-Patek-565-Night-Watchman.jpg



Patek är kvalitet! Men det var ju även bla Tissot men framför allt Longines på den här tiden. Longines som inte alls lyckats kvarhålla sin status och kvalitetsnivå man hade på fyrtio och femtiotalet då de levererade urverk till bla Patek och ansågs som finare klockor än de flesta inklusive Rolex.

Longines Sei Tacche
IMG_1313.JPG


Så det känns lite lustigt med en Patek som ser ut som en klocka för hårda tag, kanske militära bruk, vilket de givetvis aldrig användes till. Men Patek är samlingsbara klockor därför ligger de ca 500 till 1000 ggr dyrare i pris än mina Tissot eller Longines Sei Tacche. Och detta trots inga kända bärare eller vidare kultstatus (utom att det är fina klockor och Patek Philippes).

Mina krigare i samma stil, the real deal, Revue APT samt Vertex WWW
img_4106.jpg
F671EC63-4945-4175-84E9-43EB57A0B01E.jpeg



OK, vi tittar på något annat. Ta dykare. Första ”riktiga” kommersiella dykarklockan (vi bortser från Omegas Marinemaster nu som var tidigare och fungerade men aldrig blev lika populär) Blancpain Fifty Fathoms.
IMG_3875.jpg

Visste ni att de Fifty Fathoms som var märkta Aqua Lung var identiska men levererade som brandade till dykföretaget Aqua Lung för att säljas som utrustning, typ Scubapro mf? Detta fick jag förklarat på Watchout nu senast då jag talade med en representant från Blancpain som arbetat med deras historiska utställning om Fifty Fathoms (@jakob.dala )

Denna klocka kom 1953 i ett samarbete mellan den franska marinen och Blancpain (året efter kom Rolex Submariner i samarbete med amerikanska marinen som också den blev hyffsat populär efteråt). Tidiga Fifty Fathoms har en kultstatus idag och betingar priser på hundratals tusen kronor. Men ser man krasst på dessa klockor med, kan vi konstatera att klockorna är rätt enkla i sig. Rätt billiga enkla standard verk etc. Värdet i dessa klockor är att de är förbaskat koola och att de var först (samt att varumärket idag är dyrt och exklusivt. Samma sak gäller Submarinern. Men ta andra bra samtida tillverkare som tex Certina eller Eterna som gjorde fina kvalitativa dykklockor. Nu, sista två-tre åren har även de börjat bli dyra, men inte på samma astronomiska nivå. Men det jag vill säga är att det finns så många coola gamla dykarklockor som kostar så lite men som är fullt jämförbara kvalitetsmässigt. De har dock inte den där förankringen i historien, tillbakablickandet som de förstnämnda klockorna.

F9B23F96-BD75-426A-A75D-E0F0601B6B31.jpeg

Min senaste vintagedykare för drygt 2000 kr, Technos Sky Diver

Ibland undrar jag om detta inte är lite som Kungens nya kläder eller Tulpanmanin på 1500-talet (typ ekonomisk bubbla baserad på haussandet av tulpanlökar innan någon insåg att den där tulpanlöken man köpt för värdet av sitt hus, faktiskt bara var, just en tulpanlök och allt raserade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin


Vad vill jag säga med det här inlägget då? Jag vet inte, kanske att jag är lite sur och bitter på att jag inte köpte en Fifty Fathoms, Pre moons och andra ikoner innan tåget gick. Ikoner, det är väl det ledordet är. Klockorna är ikoner. Ungefär som att Marilyn Monroe är en ikon, men min fru är minst lika vacker och fin som henne. Typ så (och hon är nog billigare i drift och enklare att ha att göra med än Marilyn. Typ som med klockorna jag diskuterat ovan. V.S.B!). Det jag vill säga är att det finns så mycket fina vintageklockor till småpengar som är snygga, bra och som hittas till småpengar om man letar och inte bryr sig om att följa strömmen. Och letandet och utforskandet är halva grejen.

//Rozzy :oldman:


Speedmastern hos Bukowskis ref CK 2915-1, är den första Speedmastern som sedan blev ikonisk i och med månturerna gick för 2,5 miljoner kronor.
https://www.hodinkee.com/articles/omega-speedmaster-new-record-bukowskis-sweden
untitled6.png


9789100130954.jpg
 
Senast ändrad:
Du missar lite målet med Paul Newmans PN. Jag pratade senast idag med en tjejkompis som inte har en aning om vem han var. Och då är hon ändå 30 något. Även när Paul Newman är som Winston Churchill i folks minne så är denna klocka värdefull. Iaf så länge som exotic dial Rolex Daytona är poppis. Varför? För att de kallas Paul Newman. Därför är The Paul Newman något som kommer att funka så länge som modellen som spdan är eftertraktad i samlarkretsar.

Sedan att den inte är värd pengarna är en annan sak. Vilken dyr klocka idag är? Priset är bara en siffra för köparen.
 
Håller inte med om allt, men visst finns det fantastiskt prisvärda ur där ute. Utrymmet och hypen vissa ur fått idag är rätt tramsig. Ändå sjukt att vissa saker sticker så ofantligt i pris, helt klart tulpanlöksvarning på det.

På tal om Blancpain:

11266007_456742417812049_898726176_n.jpg
 
Håller inte med om allt, men visst finns det fantastiskt prisvärda ur där ute. Utrymmet och hypen vissa ur fått idag är rätt tramsig. Ändå sjukt att vissa saker sticker så ofantligt i pris, helt klart tulpanlöksvarning på det.

På tal om Blancpain:

11266007_456742417812049_898726176_n.jpg
Vad är det du hittat? Rätt lik denna (tom kronan);
Blancpain-Fifty-Fathoms-aqualung.jpg
 
Du är en sann entusiast du Rozzy och ett fint inlägg med kloka ord. Jag minns när bössor av ett visst fabrikat betalades spekulativt. (De som tjänade mycket pengar då tog jägarexamen och ville gå till skogs med det finaste, men när de skadeskjutit, eller skjutit fel djur under en finare bjudjakt och inte blev inbjudna igen sålde de bössorna. Inte hela sanningen men en del av den). Idag är "värdet" och statusen betydligt lägre på gamla vapen. Vi har inte tidigare sett den uppgång som har varit på gamla ur under lång tid och folk tror att det kommer att hålla i sig för evigt. Förr var det ofta konst som det spekulerades i men de gamla mästarna är inte så intressanta för yngre publik med pengar.

Idag säljer banker och andra konst som betraktas som omodern till förmån för nyare grejer. Paul Newman är säkerligen okänd för de flesta som är födda på 80-talet och framöver. Winston Churchills roll i historien förutsätter jag fortfarande existerar på historielektionerna i grundskolan, och kommer att göra så. Något annat vore skamligt, minst sagt. Med det sagt så är det lysande gjort av auktionshuset att lyckas så väl. Kommer ni ihåg dyra viner som auktionerades ut för en tid sedan av ett annat auktionshus?...

Det börjar bli lite oroligt på bostadsmarknaden och med den följer ofta andra grejer efter, jag tycker mig märka en liten skakning på nedre däck. Det är spännande att följa marknader som "byggs upp" under högkonjunkturer, för att sedan nästan raseras när sämre tider kommer - för det brukar de ju göra.

För er som är intresserade av historia och "skapande förstörelse" rekommenderar jag Jan Jörnmarks hemsida om övergivna platser - platser som för skaparna, skulle vara för evigt eller så... : http://jornmark.se/default.aspx

Rozzy, jag och andra kommer fortfarande vara intresserade av gamla klockor och tidmätare tills vi dör, oavsett status och konjunktur - entusiaster som vi är...
 
Gårdagen visade ju bara hur skickliga Phillips är och hur galna folk blir på auktion. Det började redan på lot 1 där en Heuer Monaco flög iväg för över 400k. Sedan en rödsub för 500k och en Explorer 1016 för 400k. Det är mest show att kolla på.. Inte riktigt på riktigt. :)
 
Gårdagen visade ju bara hur skickliga Phillips är och hur galna folk blir på auktion. Det började redan på lot 1 där en Heuer Monaco flög iväg för över 400k. Sedan en rödsub för 500k och en Explorer 1016 för 400k. Det är mest show att kolla på.. Inte riktigt på riktigt. :)
Precis min tanke som jag också skrev i PN Phillips-tråden, folk måste verkligen ha velat ha något från den auktionen och samtidigt blivit fartblinda, gäller de flesta objekt, nästan alla skulle jag vilja säga. Ref 565 gick för 119 k dollar. En IWC Aquatimer 250kkr, sliten RO för 0,5 milj etc.
 
Du är en sann entusiast du Rozzy och ett fint inlägg med kloka ord. Jag minns när bössor av ett visst fabrikat betalades spekulativt. (De som tjänade mycket pengar då tog jägarexamen och ville gå till skogs med det finaste, men när de skadeskjutit, eller skjutit fel djur under en finare bjudjakt och inte blev inbjudna igen sålde de bössorna. Inte hela sanningen men en del av den). Idag är "värdet" och statusen betydligt lägre på gamla vapen. Vi har inte tidigare sett den uppgång som har varit på gamla ur under lång tid och folk tror att det kommer att hålla i sig för evigt. Förr var det ofta konst som det spekulerades i men de gamla mästarna är inte så intressanta för yngre publik med pengar.

Idag säljer banker och andra konst som betraktas som omodern till förmån för nyare grejer. Paul Newman är säkerligen okänd för de flesta som är födda på 80-talet och framöver. Winston Churchills roll i historien förutsätter jag fortfarande existerar på historielektionerna i grundskolan, och kommer att göra så. Något annat vore skamligt, minst sagt. Med det sagt så är det lysande gjort av auktionshuset att lyckas så väl. Kommer ni ihåg dyra viner som auktionerades ut för en tid sedan av ett annat auktionshus?...

Det börjar bli lite oroligt på bostadsmarknaden och med den följer ofta andra grejer efter, jag tycker mig märka en liten skakning på nedre däck. Det är spännande att följa marknader som "byggs upp" under högkonjunkturer, för att sedan nästan raseras när sämre tider kommer - för det brukar de ju göra.

För er som är intresserade av historia och "skapande förstörelse" rekommenderar jag Jan Jörnmarks hemsida om övergivna platser - platser som för skaparna, skulle vara för evigt eller så... : http://jornmark.se/default.aspx

Rozzy, jag och andra kommer fortfarande vara intresserade av gamla klockor och tidmätare tills vi dör, oavsett status och konjunktur - entusiaster som vi är...
Det går alltid mode i samlarobjekt och de följer alltid konjunkturen till en viss grad. Däremot har jag lite svårt att se hur fenomenet vintageur drastiskt skulle tappa i intresse. Hypade modeller kommer helt klart få sig en rejäl smäll, men att man kan bära en liten del av en svunnen tid på sin handled är oerhört tilltalande för en stor massa. Vår levnadsstandard blir ständigt bättre så att unna sig vintageur är något vi har råd med om viljan finns.
 
Bortser man ifrån PN-Daytonan så såldes det väldigt mycket annat godis på auktionen.

https://www.phillips.com/auctions/auction/NY080117

Som en side-note och mest skvaller så lyftes lot 48. Det var en dubbelref milsub. Ryktet säger att den eventuellt blev utbytt av en tjuv kvällen före auktionen. Vore smått ofattbart om det stämmer.
Nästa auktion får vi göra en insamling och skicka dit dig och rapportera på plats
 
Det går alltid mode i samlarobjekt och de följer alltid konjunkturen till en viss grad. Däremot har jag lite svårt att se hur fenomenet vintageur drastiskt skulle tappa i intresse. Hypade modeller kommer helt klart få sig en rejäl smäll, men att man kan bära en liten del av en svunnen tid på sin handled är oerhört tilltalande för en stor massa. Vår levnadsstandard blir ständigt bättre så att unna sig vintageur är något vi har råd med om viljan finns.

Intresset för gamla ur är mycket litet, relativt sett. Den stora massan bär inte gamla ur, och detta forum har 17.000 registrerade, varav en mindre del är aktiva. Jämfört med jakt som också för de flesta är ett fritidsintresse, är intresset för gamla ur försvinnande litet. Så ser jag på saken. Men det är skoj om vi kan få fler intresserade av teknikhistoria, vackert hantverk och inte bara pyssla med detta som en ren statusgrej :)
 
Det går alltid mode i samlarobjekt och de följer alltid konjunkturen till en viss grad. Däremot har jag lite svårt att se hur fenomenet vintageur drastiskt skulle tappa i intresse. Hypade modeller kommer helt klart få sig en rejäl smäll, men att man kan bära en liten del av en svunnen tid på sin handled är oerhört tilltalande för en stor massa. Vår levnadsstandard blir ständigt bättre så att unna sig vintageur är något vi har råd med om viljan finns.
Jag har också tanken på det här med kineserna. Redan nu har de ju börjat dammsuga marknaden vad gäller champagne och annat fint vin. Kineserna är många till antalet och många som gjort sig förmögenheter och vill avnjuta dessa med fina varor. Tänk om de blir "förfinade" i sin smak och inte nöjer sig med lyxiga nya klockor utan söker det exklusiva i mer svårfunna vintageklockor. Vad händer då med marknaden?
http://www.scmp.com/lifestyle/fashi...pses-classic-cars-best-performing-collectible
 
Intresset för gamla ur är mycket litet, relativt sett. Den stora massan bär inte gamla ur, och detta forum har 17.000 registrerade, varav en mindre del är aktiva. Jämfört med jakt som också för de flesta är ett fritidsintresse, är intresset för gamla ur försvinnande litet. Så ser jag på saken. Men det är skoj om vi kan få fler intresserade av teknikhistoria, vackert hantverk och inte bara pyssla med detta som en ren statusgrej :)
Själv har jag noll intresse av tekniken och jag ser verkligen ingen status i prylarna. Hade jag varit efter det så hade jag köpt helt andra klockor och då knappast vintage. Det som lockar mig och förmodligen många andra är estetiken och det faktum att jakten på klockorna är det roliga. Det är svårt att hitta fina objekt och det handlar verkligen inte bara om pengar för att få en fin klocka. Prisuppgången är väldigt tudelad. På ett sätt så betyder det att ens klockor är värda en riktig peng vilket på så vis blir ett sparande; på ett annat sätt så är det väldigt sorgligt iom mer och mer fina objekt kommer out of reach.

Sedan så tror jag att du förenklar det en hel del när du tror att de gamla samlarna är mer genuina än de nya. Det finns nog alla nivåer på allt och om jag ska vara ärlig så är en stor del av det gamla gardet dealers med ett tydligt fokus. Det gör dock inte att de inte gillar klockor som du på något sätt verkar tro. :)
 
Jag har också tanken på det här med kineserna. Redan nu har de ju börjat dammsuga marknaden vad gäller champagne och annat fint vin. Kineserna är många till antalet och många som gjort sig förmögenheter och vill avnjuta dessa med fina varor. Tänk om de blir "förfinade" i sin smak och inte nöjer sig med lyxiga nya klockor utan söker det exklusiva i mer svårfunna vintageklockor. Vad händer då med marknaden?
http://www.scmp.com/lifestyle/fashi...pses-classic-cars-best-performing-collectible
Vi är väl redan där? Vintage är superhett i Asien. Nya klockor not so much.
 
Intresset för gamla ur är mycket litet, relativt sett. Den stora massan bär inte gamla ur, och detta forum har 17.000 registrerade, varav en mindre del är aktiva. Jämfört med jakt som också för de flesta är ett fritidsintresse, är intresset för gamla ur försvinnande litet. Så ser jag på saken. Men det är skoj om vi kan få fler intresserade av teknikhistoria, vackert hantverk och inte bara pyssla med detta som en ren statusgrej :)
Intresset verkar vara historiskt stort och jag vet hur lätt det är att lura in folk. Stor skillnad på vapen och ett objekt du kan bruka varje dag enligt mig. Hoppas på en prisavmattning men tror på en fortsatt hög efterfrågan på vintageursmarknade i stort.
 
Vi är väl redan där? Vintage är superhett i Asien. Nya klockor not so much.
När jag talat med Bo Bergrens och Rob E är deras största kundgrupper från Kina och Thailand. Men det är klart i Hongkong har det ju länge bedrivits handel med Vintage. Men jag tänker att om kinesiska övre medelklassen hakar på?
 
Det fina med Vintage är ju att man kan lägga sig i ett segment som passar sin egen plånbok. Bara att gå in på vår egen Vintageavdelning och se alla som samlar på allt, både väldigt dyrt och klockor för små pengar. Tycker det finns få andra områden där glädjen delas oavsett prislapp.
 
När jag talat med Bo Bergrens och Rob E är deras största kundgrupper från Kina och Thailand. Men det är klart i Hongkong har det ju länge bedrivits handel med Vintage. Men jag tänker att om kinesiska övre medelklassen hakar på?
Tror mycket av handeln här i Sverige är kopplat till andra saker. Så som tex lyxskatten hemma vilket gör klockor billiga här. Det är en business för de som smugglar hem sina västerländska klockor.

Sedan så finns det nog också fall där man ger bort klockor till sina släktingar. Det är en stor sak att komma hem med presenter när man varit iväg. Jag tror fortfarande att dammsugandet av svenska ADs mer handlar om tillgänglighet och möjligheten att göra sig lite svarta pengar på hemmaplan.

Kollar du på nyförsäljningssiffror så säljs är det en tydlig nedgång på fina klockor i Asien sedan ett par år. Du ser det också på auktioner i tex Hongkong där det numer är ett överflöd av nya klockor som inte säljs eller som går alldeles för billigt. Vill du ha något modernt så är det en perfekt plats att fynda på.
 
Tror mycket av handeln här i Sverige är kopplat till andra saker. Så som tex lyxskatten hemma vilket gör klockor billiga här. Det är en business för de som smugglar hem sina västerländska klockor.

Sedan så finns det nog också fall där man ger bort klockor till sina släktingar. Det är en stor sak att komma hem med presenter när man varit iväg. Jag tror fortfarande att dammsugandet av svenska ADs mer handlar om tillgänglighet och möjligheten att göra sig lite svarta pengar på hemmaplan.

Kollar du på nyförsäljningssiffror så säljs är det en tydlig nedgång på fina klockor i Asien sedan ett par år. Du ser det också på auktioner i tex Hongkong där det numer är ett överflöd av nya klockor som inte säljs eller som går alldeles för billigt. Vill du ha något modernt så är det en perfekt plats att fynda på.
Intressant, jag kände inte till att marknaden var sådan i Asien numera. Vet du varför vintage går bra och är stort jämfört ned nyproduktion? Här i väst är det ju mer konnässörerna som tar till sig vintage.
 
Intressant, jag kände inte till att marknaden var sådan i Asien numera. Vet du varför vintage går bra och är stort jämfört ned nyproduktion? Här i väst är det ju mer konnässörerna som tar till sig vintage.
Förmodligen av samma anledning. Finns mycket folk med pengar och man vill ha något som sticker ut och något som inte alla andra kan ha. Det finns också en stark community kring klockor i Asien så det är inget fel på passionen för hobbyn. Ibland blir vi lite blinda och bara tror att vi är bättre än alla andra när det sedan visar sig att kunskapen och intresset är minst lika starkt på andra ställen. Vintage har varit enormt stort i Japan och Hongkong under lång tid. Nu ser vi också hur Indonesien, Malaysia, Singapore mm växer.
 
Apropå Asien så dealar jag en del med en thai-kille som har vintagebutik i Phuket. Han är här och jagar grejer på somrarna och skeppar dit. Förut om åren så har han sålt klockor till mig, för att han inte blir av med dem i Th, men nu senaste året har han i stället köpt av mig...
Kan såklart vara bara hans butik, men han säger att "billig" vintage ökar som fasen där.
 
Själv har jag noll intresse av tekniken och jag ser verkligen ingen status i prylarna. Hade jag varit efter det så hade jag köpt helt andra klockor och då knappast vintage. Det som lockar mig och förmodligen många andra är estetiken och det faktum att jakten på klockorna är det roliga. Det är svårt att hitta fina objekt och det handlar verkligen inte bara om pengar för att få en fin klocka. Prisuppgången är väldigt tudelad. På ett sätt så betyder det att ens klockor är värda en riktig peng vilket på så vis blir ett sparande; på ett annat sätt så är det väldigt sorgligt iom mer och mer fina objekt kommer out of reach.

Sedan så tror jag att du förenklar det en hel del när du tror att de gamla samlarna är mer genuina än de nya. Det finns nog alla nivåer på allt och om jag ska vara ärlig så är en stor del av det gamla gardet dealers med ett tydligt fokus. Det gör dock inte att de inte gillar klockor som du på något sätt verkar tro. :)

Nu är du direkt motsägelsefull och svajar betänkligt. Du har några mekaniska äldre sportrollar som du allt som oftast visar upp med ägarstolthet och som här på forumet är en våt statusdröm för många unga grabbar. Och du säger att du inte är det minsta intresserad av tekniken. Då är det ju rimligen bättre att satsa på de finaste mest estetiska och vackraste kvartsuren som finns på marknaden, så slipper man servicekostnaden. Jag tror de flesta delar åsikten att just Rolex är det fabrikat som åtnjuter den högsta statusen bland folk. Att dessutom hitta fina exemplar av gamla Rolexur kräver att man är beredd att hala upp lädret, och några kontakter med välrenommerade handlare. Svårt är det inte. Rolex, vintage, status, tydligare än så blir det inte.

Jag ser heller inget konstigt i att en ung man som du eller andra vill ha en raritet på armen i form av en ovanlig Rolex, lika naturligt som jag går till skogs med en Holland & Holland hagelbössa för stora pengar. Det är dock enklare med armbandsur eftersom man inte gör bort sig om man så att säga hanterar detta fel. Alla mekaniska armbandsur av hög klass blir ju per automatik statussymboler oavsett om vi vill det eller inte, eller en del av en livsstil och hur man vill framstå. Jag tycker det är skoj att träffa folk som valt sina grejer med omsorg och berättar varför de gjort det.

Att visa upp en glasbaksida med ett vackert urverk för likasinnade ger mig stort nöje, andra kanske gillar att visa sin gamla Rolex i baren på något inneställe. Status är det i olika former. Och lustfyllt :)
 
Nu är du direkt motsägelsefull och svajar betänkligt. Du har några mekaniska äldre sportrollar som du allt som oftast visar upp med ägarstolthet och som här på forumet är en våt statusdröm för många unga grabbar. Och du säger att du inte är det minsta intresserad av tekniken. Då är det ju rimligen bättre att satsa på de finaste mest estetiska och vackraste kvartsuren som finns på marknaden, så slipper man servicekostnaden. Jag tror de flesta delar åsikten att just Rolex är det fabrikat som åtnjuter den högsta statusen bland folk. Att dessutom hitta fina exemplar av gamla Rolexur kräver att man är beredd att hala upp lädret, och några kontakter med välrenommerade handlare. Svårt är det inte. Rolex, vintage, status, tydligare än så blir det inte.

Jag ser heller inget konstigt i att en ung man som du eller andra vill ha en raritet på armen i form av en ovanlig Rolex, lika lite som jag går till skogs med en Holland & Holland hagelbössa för stora pengar. Det är dock enklare med armbandsur eftersom man inte gör bort sig om man så att säga hanterar detta fel. Alla mekaniska armbandsur av hög klass blir ju per automatik statussymboler oavsett om vi vill det eller inte, eller en del av en livsstil och hur man vill framstå. Jag tycker det är skoj att träffa folk som valt sina grejer med omsorg och berättar varför de gjort det.

Att visa upp en glasbaksida med ett vackert urverk för likasinnade ger mig stort nöje, andra kanske gillar att visa sin gamla Rolex i baren på något inneställe. Status är det i olika former. Och lustfyllt :)
Tack för att du kallar mig ung. Det värmer. :)

Smak är subjektivt. Jag tror det är svårt för dig att säga vad jag uppskattar estetiskt eller ej. Att jag inte är intresserad av teknik betyder inte att jag per automatik inte uppskattar hantverk. Jag är bara inte intresserad av hur urverk fungerar och jag imponeras föga av tekniska lösningar som tex gör verket mer driftsäkert eller att det kanske klarar sig längre utan service. Det ger mig nada och då har jag ändå varit på tillverkares masterclasses och fått hjälp att skruva i saker. Jag har den största respekt för de som gillar sånt men det är inte det som lockar med klockor för mig. Det sagt så gillar jag fina urverk och jag imponeras av hantverket. Jag gillar också glasbaksidor så länge som verket är värt att visa upp.

Gällande status så tror jag nog att du kommer längre på att visa en fin glasbaksida i baren än en gammal repig stålrolle. Hade jag velat skylta med mina klockor så hade jag rimligtvis köpt andra märken och ädelmetaller som syns. Att jag visar mina klockor på forum eller Instagram hänger ihop med att jag gärna ser på andras klockor. Det är ett intresse. Inte statussökande. Det är på samma sätt som jag också träffar andra entusiaster och tittar på vad de har och lyssnar till deras tankar, drömmar och åsikter. Jag förundras lite över hur du upplever att du kan avgöra vem som har ett genuint intresse eller ej. Det är nästan lite roande.

Kvartsur är för övrigt helt döda för mig personligen. De triggar mig inte alls. Motsägelsefullt eller ej. Jag uppskattar dock tipsen på hur jag kan bli en mer genuin livsstilssamlare. :)

Jag är ett stort fan av nördande i alla sorter. Folk som brinner för något är inget man ska klanka på eller försöka gradsätta vem som gör bäst. Det är något som skapar glädje för den som håller på..
 
Tack för att du kallar mig ung. Det värmer. :)

Smak är subjektivt. Jag tror det är svårt för dig att säga vad jag uppskattar estetiskt eller ej. Att jag inte är intresserad av teknik betyder inte att jag per automatik inte uppskattar hantverk. Jag är bara inte intresserad av hur urverk fungerar och jag imponeras föga av tekniska lösningar som tex gör verket mer driftsäkert eller att det kanske klarar sig längre utan service. Det ger mig nada och då har jag ändå varit på tillverkares masterclasses och fått hjälp att skruva i saker. Jag har den största respekt för de som gillar sånt men det är inte det som lockar med klockor för mig. Det sagt så gillar jag fina urverk och jag imponeras av hantverket. Jag gillar också glasbaksidor så länge som verket är värt att visa upp.

Gällande status så tror jag nog att du kommer längre på att visa en fin glasbaksida i baren än en gammal repig stålrolle. Hade jag velat skylta med mina klockor så hade jag rimligtvis köpt andra märken och ädelmetaller som syns. Att jag visar mina klockor på forum eller Instagram hänger ihop med att jag gärna ser på andras klockor. Det är ett intresse. Inte statussökande. Det är på samma sätt som jag också träffar andra entusiaster och tittar på vad de har och lyssnar till deras tankar, drömmar och åsikter. Jag förundras lite över hur du upplever att du kan avgöra vem som har ett genuint intresse eller ej. Det är nästan lite roande.

Kvartsur är för övrigt helt döda för mig personligen. De triggar mig inte alls. Motsägelsefullt eller ej. Jag uppskattar dock tipsen på hur jag kan bli en mer genuin livsstilssamlare. :)

Jag är ett stort fan av nördande i alla sorter. Folk som brinner för något är inget man ska klanka på eller försöka gradsätta vem som gör bäst. Det är något som skapar glädje för den som håller på..

Okej Per, det blir nog bra...:)
 
Tillbaka
Topp