• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För mig vore det som att gilla fina (gamla) bilar och helt bortse från motor och drivlina...
Ja kanske. Hade jag haft plats och pengar så hade jag gärna haft en gammal 911. Och då hade jag garanterat haft någon som hjälpt mig med allt meckande så att kunde fokusera på det som jag tycker är roligt. Vintagerollar (och vintageklockor) är väl ofta lite på samma sätt något liknande. Tidlösa, perfekta designer som attraherar samma typ av människor.

Du kan absolut ha rätt i att jag inte är en genuin samlare. Jag skulle personligen inte ens kalla mig en samlare då jag ofta ser samlare som folk dom hoardar saker. Jag är dock genuint klockintresserad även om jag har få klockor som jag använder i första hand. Att klockorna är på banken är av uppenbara skäl. Jag använder dem dock hela tiden om än bara en åt gången.

Gällande ditt påstående att det är enkelt att hitta perfekta ur så får det stå för dig. Det är jäkligt svårt om du väl har lite krav och inte obegränsade mängder pengar. Bra objekt hos bra dealers tenderar att försvinna långt innan vanligt folk får köpa dem.
 

christer12

Cartier
Gällande ditt påstående att det är enkelt att hitta perfekta ur så får det stå för dig. Det är jäkligt svårt om du väl har lite krav och inte obegränsade mängder pengar. Bra objekt hos bra dealers tenderar att försvinna långt innan vanligt folk får köpa dem.

Det här har jag sett dig beskriva några gånger. Men varför försvinner bra ur "långt innan vanligt folk får köpa dem"? Marknadsekonomiskt tycker jag det låter konstigt och handlaren borde kunna få mer betalt om uren läggs ut på den öppna marknaden.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det här har jag sett dig beskriva några gånger. Men varför försvinner bra ur "långt innan vanligt folk får köpa dem"? Marknadsekonomiskt tycker jag det låter konstigt och handlaren borde kunna få mer betalt om uren läggs ut på den öppna marknaden.
Därför att handlarna har köpstarka, lojala kunder som över tid handlar för väldigt mycket pengar. Handlarna vet också att de har väldigt goda chanser att få köpa tillbaka klockorna och på så vis kunna profitera på dem många gånger. Dessa extremt köpstarka kunder betalar dessutom väldigt bra för klockorna så det är ingen större uppsida på att fota klockor, lägga ut dem och vänta på att någon stackare betalar någon procent extra. Samma sak att man hellre säljer objekt privat istället för igenom auktionshus. Även om priset blir högre så tar det extremt lång tid från du lämnat klockan till dess du får betalt och i slutändan så är en stor del av det högre priset auktionshusets pengar. Dealers lever på maximerad omsättning snarare än maximerade marginaler även om de med bäst inventory många gånger kan maximera åt alla håll.

Nu pratar jag toppklockor. Vanliga klockor snurrar snabbt via Instagram på lite löpande band-känsla med first come first serve. Väldigt få handlare orkar idag fota och uppdatera hemsidor. Det tar tid och kostar pengar. En annan uppsida med att inte behöva prissätta klockor publikt är att man inte visar folk som har klockor hur mycket de är värda. Då kan man köpa in dessa billigare. :)
 

Camo00

Patek
Tack @Rozzy för ett mycket välskrivet och informativt inlägg.
Jämförelsen mellan olika likvärdiga ur blir dock smått irrelevant då samlare betalar för upplevelsen och tillhörigheten. De som investerar och spekulerar kallar jag inte för samlare...
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för ett mycket välskrivet och informativt inlägg.
Jämförelsen mellan olika likvärdiga ur blir dock smått irrelevant då samlare betalar för upplevelsen och tillhörigheten.
Samlare betalar för rarity, skick och proveniens.

Edit: Sorry om du syftade på Rozzys inlägg. :)
 

Camo00

Patek
Samlare betalar för rarity, skick och proveniens.

Edit: Sorry om du syftade på Rozzys inlägg. :)
Syftade på Rozzy men det gäller la Dig med! :)
Proveniens, rarity etc menar jag definitivt hör till upplevelsen, undantaget spekulation/investering då, men som jag editerade ovan så syftar jag på samlare som inte har ekonomiska skäl att köpa ett objekt.
 

Joakim C

Cartier
Det här har jag sett dig beskriva några gånger. Men varför försvinner bra ur "långt innan vanligt folk får köpa dem"? Marknadsekonomiskt tycker jag det låter konstigt och handlaren borde kunna få mer betalt om uren läggs ut på den öppna marknaden.

Jag blir också väldigt nyfiken på hur det resonemanget håller ihop. För det gör det inte alls för mig. Handlare som inte uppdaterar sin hemsidor och att klockor skulle vara en vara som folk inte vill ha så bra betalt för som möjligt...

Likt vinerna som det också spekulerades i för några år sedan. Handlarna köpte och sålde, de steg i "värde" i flera steg, tills allt rasade. Vi pratar toppviner. Att toppklockor skulle ha andra mekanismer när det gäller marknaden och hur folk agerar - det är osannolikt. De flesta ur är ju inte toppklockor, och säljs därför i princip alltid till högstbjudande, visst finns det samlarringar, där objekt kan handlas med i olika varianter men samlare är också giriga individer, det vet jag av egen erfarenhet, på den nivån jag samlat. Att handlarna tar bra bilder och uppdaterar sina hemsidor är ju en grundförutsättning för att de ska överleva.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag blir också väldigt nyfiken på hur det resonemanget håller ihop. För det gör det inte alls för mig. Att klockor skulle vara en vara som folk inte vill ha så bra betalt för som möjligt. Likt viner som det också spekulerades i för några år sedan. Handlarna köpte och sålde, de steg i "värde" i flera steg, tills allt rasade. Vi pratar toppviner. Att toppklockor skulle ha andra mekanismer när det gäller marknaden och hur folk agerar - det är osannolikt. De flesta ur är ju inte toppklockor, och säljs därför i princip alltid till högstbjudande, visst finns det samlarringar, där objekt kan handlas med i olika varianter men samlare är också giriga individer, det vet jag av egen erfarenhet, på den nivån jag samlat.
Utan att ha budgivning så är det svårt att veta exakt vad maxpris är på en ständigt förändrande marknad. Handlarna har dock oftast bra kolla och inte direkt heller som att de säljer saker för reapris till sina stammisar.

Här är en liknande frågeställning på ett annat forum där bl a en välkänd dealer svarar.

Hi xxx - Thank you for the information! These are way out of my league, but I'm wondering if you would be willing to expand on why a dealer might want to sell a rare piece like this mostly unadvertised and not at auction, vs this one at Phillips? I would think the auction would have the potential for bringing you a much higher price. Thanks!
When you’re a serious seller and bet on long term relationship with a collector who is likely to buy much more than only one piece from you, why would you upset him by throwing a watch he wants in an auction and letting him fight?
Absolutely. We do sometimes put watches at auction when we truly have no idea of the value and for a little excitement and risk. Let the market decide.
However, generally would agree that dealing directly with collectors is way more fair and avoids the mega fees. I personally also like knowing where my watches end up and making sure they found a good home.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag blir också väldigt nyfiken på hur det resonemanget håller ihop. För det gör det inte alls för mig. Handlare som inte uppdaterar sin hemsidor och att klockor skulle vara en vara som folk inte vill ha så bra betalt för som möjligt...

Likt vinerna som det också spekulerades i för några år sedan. Handlarna köpte och sålde, de steg i "värde" i flera steg, tills allt rasade. Vi pratar toppviner. Att toppklockor skulle ha andra mekanismer när det gäller marknaden och hur folk agerar - det är osannolikt. De flesta ur är ju inte toppklockor, och säljs därför i princip alltid till högstbjudande, visst finns det samlarringar, där objekt kan handlas med i olika varianter men samlare är också giriga individer, det vet jag av egen erfarenhet, på den nivån jag samlat. Att handlarna tar bra bilder och uppdaterar sina hemsidor är ju en grundförutsättning för att de ska överleva.
Det är väl ingen större sensation egentligen, samma mekanism finns väl på bostadsmarknaden? Mellankvalitets objekt hanteras av mellanstora mäklare i öppen annonsering med påkostad marknadsföring, homestyling mm mm. När det gäller försäljningar av verkligt stora objekt så går dessa till toppmäklare som sitter på en kundstock där de redan vet vilka (välbetalande) kunder som söker vilka objekt och därmed förmedlas dessa till stora summor utan att nödvändigtvis nå öppna marknaden alla gånger.
 

Joakim C

Cartier
Utan att ha budgivning så är det svårt att veta exakt vad maxpris är på en ständigt förändrande marknad. Handlarna har dock oftast bra kolla och inte direkt heller som att de säljer saker för reapris till sina stammisar.

Här är en liknande frågeställning på ett annat forum där bl a en välkänd dealer svarar.
- Mycket enkelt. Handlaren tjänar mer på att sälja till sin stamkund, och får säkert möjligheten att behålla honom som kund. Annars drar han till nästa handlare om han känner sig förorättad (som det också gavs besked om i svaret på frågan). Som samlare delar man inte säng med en bra säljare.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Mycket enkelt. Handlaren tjänar mer på att sälja till sin stamkund, och får säkert möjligheten att behålla honom som kund. Annars drar han till nästa handlare om han känner sig förorättad. Som samlare delar man inte säng med en bra säljare.
Samlare köper normalt sätt av flera olika handlare, andra samlare, auktionshus mm. Att handlare i första hand kränger till stammisar handlar som jag sa ovan om att man får nära på maxpris, man vet var klockan finns om den ska säljas igen och man bygger en bra relation med sin kund. Det är förmodligen också smidigt och lågrisk. Man slipper också skylta med ett exakt värde iom dagens liv på internet gör att first-owners annars kan googla sig till ett värde på sin klocka. Därför också pris i princip alltid är på förfrågan de gånger klockor faktiskt marknadsförs.

Det är också väldigt svårt att sälja dyra klockor som privatperson så handlare och auktionshus passar bra in i kretsloppet. Som privat samlare så maximerar du kanske på Phillips, Christies mm men o andra sidan så tar en försäljning uppemot ett halvår innan du har pengarna på kontot och det kostar stora pengar i avgifter. Därför är handlare en vettig kompromiss om du hyfsat snabbt vill sälja något för att tex köpa något annat.
 
Senast ändrad:

Joakim C

Cartier
Jag vet inte vem du vill vända dig till med ditt svar här ovan men det du skriver är väldigt grundläggande och berör inte det som Christer12 och jag inte instämmer i. Jag är övertygad om att du tror på vad du skriver, men jag har helt andra erfarenheter. Jag sätter punkt här.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag vet inte vem du vill vända dig till med ditt svar här ovan men det du skriver är väldigt grundläggande och berör inte det som Christer12 och jag inte instämmer i. Jag är övertygad om att du tror på vad du skriver, men jag har helt andra erfarenheter. Jag sätter punkt här.
Jag har ju bara erfarenheter av det hela. Det är också en realitet att de bästa uren inte läggs ut publikt av handlare. Självklart med ett par undantag där priserna också ligger klart över marknadspris.

Sen om du tycker att handlarna är dumma får stå för dig men verkligheten är att riktigt, riktigt bra klockor sällan landar på öppna marknadsplatser.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ok. Bra inramningen till bok eller film. Måste vara helt förödande om något sådant hände. Vilka fler klockor har det hänt med osv
Känns som något som tystas ner snabbt och effektivt. Om det nu skett så kommer ingen att få reda på det.

Det sagt så lyfts objekt ofta bort av olika anledningar och det kommer aldrig att bekräftas varför.
 
Senast ändrad:

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Känns spontant som större sannolikhet att de antingen upptäckt nåt vajsing med äkthet mm, eller nåt vajsing med säljaren; stöldgods, konkurs, ångrat sig etc..?
Förstör inte min manusinspiration här nu. "Death by redline" en thriller som borrar djupt ned i det psykologiska mörker som är en klocksamlares hjärna!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Känns spontant som större sannolikhet att de antingen upptäckt nåt vajsing med äkthet mm, eller nåt vajsing med säljaren; stöldgods, konkurs, ångrat sig etc..?
Absolut. Det var bara skvaller. Jag vet nada. Klockan tror jag inte var problemet men klockan kan ha lyfts av ett antal rimliga anledningar utan att vara fel på något sätt. Det är dock underligt och ovanligt att den blir lyft på auktionsdagen och inte tidigare.

http://www.phillipswatches.com/ny-auction-highlight-the-rolex-milsub-ref-55135517/
 
Har du en samlingsbar klocka? Grattis, då är den kanske värd minst 1000 ggr så mycket som en i princip likadan och likvärdig klocka (dock ej lika samlingsbar).

Jag är en kille som aldrig kommer göra speciellt stora pengar på mina klockor. Jag är för snål och rationell i mitt samlande tyvärr. Jag köper inte de där dyra eftertraktade objekten och kommer därav inte göra de stora klippen heller. Det är lite som att köpa paradvåningarna på Östermalm och några år senare casha in. Inte för att jag har dom pengarna, men jag är ändå mer den som snarare köper ett bra hus på landsbygden där jag kan förstå vad jag får för pengarna…

untitled3.png
untitled2.png

Phillips säljer nu Paul Newmans ”Paul Newman”. Mäktigt. Kan ju liksom inte bli mer Paul Newman än så. Auktionen är nu i kväll (26:e okt) och klockan tros kanske bli den dyraste armbandsuret genom tiderna. Men vad får köparen för de pengarna (egentligen)? En enkel stålkronograf med ett rätt enkelt standardurverk, i halvdåligt skick. Med en gravering på baklocket (som i de flesta fall drar ner värdet) ”Drive Carefully, Me” som Paul Newmans fru Joanne Woodward lät gravera innan hon gav honom klockan i present.
https://www.phillips.com/detail/ROLEX/NY080117/8
https://www.phillips.com/article/17646996/paul-newman-s-legendary-paul-newman

Att en så enkel klocka kommer att bli så dyr har givetvis flera orsaker. Den är snygg. Hyffsad kvalité. Den är rätt ovanlig. Numera en eftertraktad modell. Och just den här var Paul Newmans klocka... Katshing, 100 miljoner! Eller nåt… Så visst, den klockan har jag väl en viss förståelse för varför den går dyrt. Men vad händer med värdet om säg tjugo-trettio år när kanske ingen känner till Paul Newman? Dagens ungdomar, kommer dom någonsin se en film med honom?

När jag tittar vidare på Phillips hittar jag en annan snygg klocka. Jag är själv inne i en period av enkla men stabila klockor från fyrtiotalets början, tydliga tåliga klockor byggda för eller inspirerade av andra världskriget. Klockan jag hittar på Phillips liknar dessa, det är en Patek Philippe ref 565. När det gäller PP säger man ju att stålklockorna är tillverkarens dyraste klockor. Varför? För att de är i ett hårdare material som är mer svårbearbetat (på den tiden), men framför allt för att de är mycket ovanligare. https://www.phillips.com/detail/PATEK-PHILIPPE/NY080117/17
10-Povey-Phillips-Winning-Icon-Sale.jpg
17_002.jpg


Vad mer med dessa ref 565 är att de kanske var Pateks första klockor med skruvboett som gjorde de mer vattentåliga. Vad mer? Jo, dessa hade ett invändigt mjukjärnsskydd som gjorde de tåligare mot magnetism! Koolt! Eller?... Ungefär samma spec som tex min gamla Tissot eller faktiskt, låter ju faktiskt som vilken samtida random Certina, Record, Nivada, Enicar?
https://www.hodinkee.com/articles/patek-philippe-565-breguet-dial-phillips
https://www.revolution.watch/poveys-picks-the-phillips-winning-icons-sale/

Min Tissot som var vattentät, extra stötsäker och antimagnetisk. 36mm mot Patek ref 565 som är 35mm.
IMG_0843.JPG


Fler versioner av ref 565 i stål
19458-1.jpg
Patek Philippe 565 steel Tiffany.jpg
Phillips-GWA4-Patek-565-Night-Watchman.jpg



Patek är kvalitet! Men det var ju även bla Tissot men framför allt Longines på den här tiden. Longines som inte alls lyckats kvarhålla sin status och kvalitetsnivå man hade på fyrtio och femtiotalet då de levererade urverk till bla Patek och ansågs som finare klockor än de flesta inklusive Rolex.

Longines Sei Tacche
IMG_1313.JPG


Så det känns lite lustigt med en Patek som ser ut som en klocka för hårda tag, kanske militära bruk, vilket de givetvis aldrig användes till. Men Patek är samlingsbara klockor därför ligger de ca 500 till 1000 ggr dyrare i pris än mina Tissot eller Longines Sei Tacche. Och detta trots inga kända bärare eller vidare kultstatus (utom att det är fina klockor och Patek Philippes).

Mina krigare i samma stil, the real deal, Revue APT samt Vertex WWW
img_4106.jpg
F671EC63-4945-4175-84E9-43EB57A0B01E.jpeg



OK, vi tittar på något annat. Ta dykare. Första ”riktiga” kommersiella dykarklockan (vi bortser från Omegas Marinemaster nu som var tidigare och fungerade men aldrig blev lika populär) Blancpain Fifty Fathoms.
IMG_3875.jpg

Visste ni att de Fifty Fathoms som var märkta Aqua Lung var identiska men levererade som brandade till dykföretaget Aqua Lung för att säljas som utrustning, typ Scubapro mf? Detta fick jag förklarat på Watchout nu senast då jag talade med en representant från Blancpain som arbetat med deras historiska utställning om Fifty Fathoms (@jakob.dala )

Denna klocka kom 1953 i ett samarbete mellan den franska marinen och Blancpain (året efter kom Rolex Submariner i samarbete med amerikanska marinen som också den blev hyffsat populär efteråt). Tidiga Fifty Fathoms har en kultstatus idag och betingar priser på hundratals tusen kronor. Men ser man krasst på dessa klockor med, kan vi konstatera att klockorna är rätt enkla i sig. Rätt billiga enkla standard verk etc. Värdet i dessa klockor är att de är förbaskat koola och att de var först (samt att varumärket idag är dyrt och exklusivt. Samma sak gäller Submarinern. Men ta andra bra samtida tillverkare som tex Certina eller Eterna som gjorde fina kvalitativa dykklockor. Nu, sista två-tre åren har även de börjat bli dyra, men inte på samma astronomiska nivå. Men det jag vill säga är att det finns så många coola gamla dykarklockor som kostar så lite men som är fullt jämförbara kvalitetsmässigt. De har dock inte den där förankringen i historien, tillbakablickandet som de förstnämnda klockorna.

F9B23F96-BD75-426A-A75D-E0F0601B6B31.jpeg

Min senaste vintagedykare för drygt 2000 kr, Technos Sky Diver

Ibland undrar jag om detta inte är lite som Kungens nya kläder eller Tulpanmanin på 1500-talet (typ ekonomisk bubbla baserad på haussandet av tulpanlökar innan någon insåg att den där tulpanlöken man köpt för värdet av sitt hus, faktiskt bara var, just en tulpanlök och allt raserade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin


Vad vill jag säga med det här inlägget då? Jag vet inte, kanske att jag är lite sur och bitter på att jag inte köpte en Fifty Fathoms, Pre moons och andra ikoner innan tåget gick. Ikoner, det är väl det ledordet är. Klockorna är ikoner. Ungefär som att Marilyn Monroe är en ikon, men min fru är minst lika vacker och fin som henne. Typ så (och hon är nog billigare i drift och enklare att ha att göra med än Marilyn. Typ som med klockorna jag diskuterat ovan. V.S.B!). Det jag vill säga är att det finns så mycket fina vintageklockor till småpengar som är snygga, bra och som hittas till småpengar om man letar och inte bryr sig om att följa strömmen. Och letandet och utforskandet är halva grejen.

//Rozzy :oldman:


Speedmastern hos Bukowskis ref CK 2915-1, är den första Speedmastern som sedan blev ikonisk i och med månturerna gick för 2,5 miljoner kronor.
https://www.hodinkee.com/articles/omega-speedmaster-new-record-bukowskis-sweden
untitled6.png


9789100130954.jpg
Hej Rozzy,
Finns inget förnuft, allt är känsla, annars skulle vi alla bära Terroristklockan ;-)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3838.JPG

Innan Basel 2017: 10-15k.
Efter Basel 2017: 25k-30k.
Där har du något "ologiskt", en modell som aldrig varit särskilt populär dubblas i värde över några få veckor på grund av en reissue.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
När jag talat med Bo Bergrens och Rob E är deras största kundgrupper från Kina och Thailand. Men det är klart i Hongkong har det ju länge bedrivits handel med Vintage. Men jag tänker att om kinesiska övre medelklassen hakar på?
Tack för ännu en bra tråd med välformulerade tankar. Verkligen uppskattat.
 
Topp