• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäljning av JDM-klockor i Sverige?

yslow

Omega
2-Faktor
Var in på Step In Watch Center på drottninggatan nyss och kikade lite i väntan på att ta tåget hem (som dessutom blev inställt, tack SJ).

Blev lite förvånad när jag såg en Seiko SARB065 i hyllan. Trodde det var en JDM och inte fick säljas utanför Japan? De marknadsför sig ju att vara "Seiko Elite dealer" eller dyl, så man får väl anta att de följer reglerna.

Någon som vet hur det funkar med JDM-klockor i Sverige? Att köpa över disk har ju sina fördelar ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SARB033, 017, 065 är INTE JDM och har inte varit det på några år. SEIKO har blivit allt frikostigare med vad de säljer utanför Japan, framförallt sedan SEIKO kom till USA.

Prospex exempelvis ska vara en global linje nu men vissa modeller är ändå JDM. Det finns ingen direkt logik i vilka som släpps utanför Japan eller bara i Japan. Vissa modeller kan beställas även om de inte finns i det vabliga sortimentet i Sverige medan det är tvärstopp på att beställa vissa andra modeller.

Finns det en modell du vill ha som inte normalt finns i Sverige så kan du kolla med Klockmaster Globen om de kan beställa hem den, det är den butik i Sverige som hittills lyckats bäst med att få hem roliga modeller.

Optura sätter alltså inte stopp, det är SEIKO som sätter stopp, förhoppningsvis blir det bättre och bättre framöver.
 

yslow

Omega
2-Faktor
Ah där ser man! Då var det ju inte så konstigt ändå.

@yonsson Har du något bra tips på en återförsäljare i Sverige som är bra att ha och göra med och gärna beställer in sånt som inte finns i standardsprtimentet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ah där ser man! Då var det ju inte så konstigt ändå.

@yonsson Har du något bra tips på en återförsäljare i Sverige som är bra att ha och göra med och gärna beställer in sånt som inte finns i standardsprtimentet?
Globen/Fältöversten beställer garanterat hem åt dig om de kan. Jag gissar att de flesta Klockmasterbutikerna försöker hjälpa till så gott de kan men jag inbillar mig att Globen/Fältöversten får lite försprång i och med att Globen sålt GS så länge och fått hem vissa modeller som de varit ensamma om i Sverige.
 
Topp