Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag fick detta medelande ifrån en ”potentiell” köpare på tradera.
Jag känner spontant att det är ett försök till blåsning - vad tror ni? Någon som fått något liknande?
![]()
Vad kan gå fel vad känns skumt liksom, nigeria är ju inte känt för bluffarbe om swish så är saken biff.
Tycker inte du skall svara alls på sånt här nonsens, exakt samma text har återanvänts i tusentals sådana här bluffar, bara ignorera.Jag svarade att jag utan problem kan skick klockan om de förskotts betalar via paypal o då kommer jag såklart föra ut pengarna ifrån paypal konto så fort de landar där till mitt vanliga konto..
Tycker inte du skall svara alls på sånt här nonsens, exakt samma text har återanvänts i tusentals sådana här bluffar, bara ignorera.
Jag svarade att jag utan problem kan skick klockan om de förskotts betalar via paypal o då kommer jag såklart föra ut pengarna ifrån paypal konto så fort de landar där till mitt vanliga konto..
Nej jag skulle inte svarat alls. En del samlar exempelvis på mejladresser, vad de nu gör med dem. Uppenbart skojeri ska hållas kort.Jag svarade att jag utan problem kan skick klockan om de förskotts betalar via paypal o då kommer jag såklart föra ut pengarna ifrån paypal konto så fort de landar där till mitt vanliga konto..
Det som händer är att du får ett fake mail från Paypal där det står att köparen har gjort en betalning, alt skriver han/hon (jag använder inte hen!) att du måste skicka kollinumret så att Paypal överföringen ska ske. De vill alltså lura dig på att skicka klockan före pengarn är på ditt konto.
Håll igång komversationen ett litet tag så får du se vad som händer...
Det är något av en myt att det skulle gå att dra tillbaka betalningen när den väl gått in på kontot. Det gör det inte. Då skulle hela samhället kollapsa. Felet är att en del inte kollar att summan verkligen gått in ordentligt. Att visa att man svishar f2f eller gjort en inbetalning duger inte. Pengarna ska ha nått fram till kontot. Då först är man säker.Känns som man kan bli blåst hur man än gör när en vara ska skickas. Önskar det fanns en tråd om detta hur man på ett säkert sätt som säljare vet hur man verkligen får betalt. Läst någonstans att skojare swishat och sen lyckats ta tillbaka sin betalning och detsamma med paypal. Mycket förvirrande!
Själva bluffen brukar gå till på följande vis.
Köparen säger att han ska betala in ett belopp på ditt konto. Som i detta fall 30.000kr. Du ger honom ditt kontonummer...
Du får in 40.000kr på dit konto?! Köparen kontaktar dig och berättar att det blev 10k för mycket.
Du skickar klockan och 10K till ett konto köparen uppgivit.
Efter en tid kommer polisen och knackar på hemma hos dig och har en för dig okänd köpares krav på 40.000kr med sig.
Det visar sig nu att köpare nr1 även varit säljare till köpare nr2. Han angav ditt kontonummer för något som köpare
nr2 skulle betala 40.000kr för.
Nu är du skyldig att betala tillbaka 40k till köpare2 medans köpare1 har din klocka och 10k plus att du gått ytterligare 10k back.
Så, det spelar ingen roll om det är paypal eller banköverföring, för du har tagit emot pengarna.
De där var snurrigt som fasen men tror jag hängde med. Finns alltså inget säkert sätt att sälja en klocka på. Eller?Själva bluffen brukar gå till på följande vis.
Köparen säger att han ska betala in ett belopp på ditt konto. Som i detta fall 30.000kr. Du ger honom ditt kontonummer...
Du får in 40.000kr på dit konto?! Köparen kontaktar dig och berättar att det blev 10k för mycket.
Du skickar klockan och 10K till ett konto köparen uppgivit.
Efter en tid kommer polisen och knackar på hemma hos dig och har en för dig okänd köpares krav på 40.000kr med sig.
Det visar sig nu att köpare nr1 även varit säljare till köpare nr2. Han angav ditt kontonummer för något som köpare
nr2 skulle betala 40.000kr för.
Nu är du skyldig att betala tillbaka 40k till köpare2 medans köpare1 har din klocka och 10k plus att du gått ytterligare 10k back.
Så, det spelar ingen roll om det är paypal eller banköverföring, för du har tagit emot pengarna.
Hehe, jo lite snurrigt ska det ju varaDe där var snurrigt som fasen men tror jag hängde med. Finns alltså inget säkert sätt att sälja en klocka på. Eller?
Tänker mer affär inrikes då.
Swish är bättre eftersom Du kan kolla att namnet på överföringen är samma som köparens!De där var snurrigt som fasen men tror jag hängde med. Finns alltså inget säkert sätt att sälja en klocka på. Eller?
Tänker mer affär inrikes då.