• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Försök till blåsning på tradera?

Jens E

Basic
Jag fick detta medelande ifrån en ”potentiell” köpare på tradera.

Jag känner spontant att det är ett försök till blåsning - vad tror ni? Någon som fått något liknande?

F3E8FA9E-9FF4-40A9-858D-FD1B5E611171.png

Jag fick exakt samma mail när jag hade en Oris ute på Tradera. Jag svarade bara att jag inte skickar utanför Sverige och därefter hörde jag inget mer. Man undrar mest om det är någon som går på det här.

• Like
Reactions: bvb
Jag svarade att jag utan problem kan skick klockan om de förskotts betalar via paypal o då kommer jag såklart föra ut pengarna ifrån paypal konto så fort de landar där till mitt vanliga konto..
Nej jag skulle inte svarat alls. En del samlar exempelvis på mejladresser, vad de nu gör med dem. Uppenbart skojeri ska hållas kort.

Det som händer är att du får ett fake mail från Paypal där det står att köparen har gjort en betalning, alt skriver han/hon (jag använder inte hen!) att du måste skicka kollinumret så att Paypal överföringen ska ske. De vill alltså lura dig på att skicka klockan före pengarn är på ditt konto.
Håll igång komversationen ett litet tag så får du se vad som händer...

En självklar bluff, precis som alla andra svar på alla andra annonser där den som svarar ägnar praktiskt allt utrymme åt att prata om kreativa upplägg för leverans och betalning. En riktig köpare frågar om varan innan han halar fram plånboken.

Det som händer är att du får ett fake mail från Paypal där det står att köparen har gjort en betalning, alt skriver han/hon (jag använder inte hen!) att du måste skicka kollinumret så att Paypal överföringen ska ske. De vill alltså lura dig på att skicka klockan före pengarn är på ditt konto.
Håll igång komversationen ett litet tag så får du se vad som händer...

Har läst lite att dom i vissa fall fört över pengar och sedan låst kontot.

Känns som man kan bli blåst hur man än gör när en vara ska skickas. Önskar det fanns en tråd om detta hur man på ett säkert sätt som säljare vet hur man verkligen får betalt. Läst någonstans att skojare swishat och sen lyckats ta tillbaka sin betalning och detsamma med paypal. Mycket förvirrande!

Känns som man kan bli blåst hur man än gör när en vara ska skickas. Önskar det fanns en tråd om detta hur man på ett säkert sätt som säljare vet hur man verkligen får betalt. Läst någonstans att skojare swishat och sen lyckats ta tillbaka sin betalning och detsamma med paypal. Mycket förvirrande!
Det är något av en myt att det skulle gå att dra tillbaka betalningen när den väl gått in på kontot. Det gör det inte. Då skulle hela samhället kollapsa. Felet är att en del inte kollar att summan verkligen gått in ordentligt. Att visa att man svishar f2f eller gjort en inbetalning duger inte. Pengarna ska ha nått fram till kontot. Då först är man säker.

Även vid swish-betalning kollar jag att pengar finns på bankkonto.
Inga pengar = ingen klocka.
Enkelt!
Skiter fullständigt i alla ev ursäkter och bortförklaringar.

Även vid swish-betalning kollar jag att pengar finns på bankkonto.
Inga pengar = ingen klocka.
Enkelt!
Skiter fullständigt i alla ev ursäkter och bortförklaringar.

Det finns "paypal" sidor som är bluff sidor. Du får mail av "paypal" att allt är inbetalt men i själva verket sitter bluffarna bakom sidan.
Bluff sidan är nästan identisk med paypals riktiga sida!
Allt från Nigeria är bara att undvika!

Jag har fått liknande att hen skulle köpa till någon för en Ceremoni och godset skulle skickas internationellt. Visserligen på en billigare klocka än din och det kan ha varit på blocket. Som flera har skrivit full betalning innan något skickas... Men jag skulle inte sälja till hen och jag gjorde det inte när jag fick frågan. Nyfiken fråga Kan inte du skicka till köparen som då skickar godset till Nigeria?

Senast ändrad:
En klassiker:). Fått den många ggr. Klockor, hund etc. Samma fraser. Tyvärr faller folk för frestelsen, annars skulle de inte hålla på. Behövs inte många promille som luras för att det ska bli "lönsamt".

Tråkigt för de 99,99 procenten hederliga nigerianer men så fort det står Nigeria vet man att det är lur. Det finns ju nåt som heter Nigeriabrev, inte för inte. Ny form bara.

Själva bluffen brukar gå till på följande vis.
Köparen säger att han ska betala in ett belopp på ditt konto. Som i detta fall 30.000kr. Du ger honom ditt kontonummer...
Du får in 40.000kr på dit konto?! Köparen kontaktar dig och berättar att det blev 10k för mycket.
Du skickar klockan och 10K till ett konto köparen uppgivit.
Efter en tid kommer polisen och knackar på hemma hos dig och har en för dig okänd köpares krav på 40.000kr med sig.
Det visar sig nu att köpare nr1 även varit säljare till köpare nr2. Han angav ditt kontonummer för något som köpare
nr2 skulle betala 40.000kr för.
Nu är du skyldig att betala tillbaka 40k till köpare2 medans köpare1 har din klocka och 10k plus att du gått ytterligare 10k back.
Så, det spelar ingen roll om det är paypal eller banköverföring, för du har tagit emot pengarna.

Köparen säger att han ska betala in ett belopp på ditt konto. Som i detta fall 30.000kr. Du ger honom ditt kontonummer...
Du får in 40.000kr på dit konto?! Köparen kontaktar dig och berättar att det blev 10k för mycket.
Efter en tid kommer polisen och knackar på hemma hos dig och har en för dig okänd köpares krav på 40.000kr med sig.
Det visar sig nu att köpare nr1 även varit säljare till köpare nr2. Han angav ditt kontonummer för något som köpare
Nu är du skyldig att betala tillbaka 40k till köpare2 medans köpare1 har din klocka och 10k plus att du gått ytterligare 10k back.
Så, det spelar ingen roll om det är paypal eller banköverföring, för du har tagit emot pengarna.

Lite för trött för att hänga med fullt ut. Men klarat man sig om man skickar ett köpebevis? Dock lär det väl inte skrivas på eftersom det skickas.
Som någon skrev för någon vecka sedan hen skulle köpa privat och blev blåst, varan beställd i hans namn av ett företag mottog kamerafodral. Hur kan då polisen inte agera i ett sådant fall men i detta? Den köparen har ju oxå mottagit pengarna, kan då säljaren där skicka ett köpeskrav?

De där var snurrigt som fasen men tror jag hängde med. Finns alltså inget säkert sätt att sälja en klocka på. Eller?

Tänker mer affär inrikes då.

De där var snurrigt som fasen men tror jag hängde med. Finns alltså inget säkert sätt att sälja en klocka på. Eller?

Tänker mer affär inrikes då.
Hehe, jo lite snurrigt ska det ju vara ;). Det går givetvis att sälja säkert. När du gör en vanlig banköverföring eller swish i Sverige så ser du ju ifrån vem och till vem pengarna skickas (eller mellan vilka konton). När det gäller utländska konton är det ju klurigare. Ofta kan du se att pengarna satts in ifrån ett konto, men köparen vill ha "extra summan" tillbaka på ett annat. Det var ganska populärt för några år sedan med dessa upplägg. Oftast ifrån Polen eller Baltikum. Det säkraste är ju att sitta på pengarna och inte skicka varan på några dagar så man hinner kolla med banken att allt är ok.

Ett Swish tips till er alla..ni kanske vet redan men jag fick reda på det i går.
När köparen visar att denne har betalt på telefon, då står det summa, tel nr och namn.
Rör på stjärnorna vid bocken så ska de bli fler samt följa fingret.
Rör de sig inte så är det fejk..

Tillbaka
Topp