• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förskottssemester, ett jävla helvete..

WiktorK

Omega
Att förstå sig på hur det fungerar...

Jag har i dagarna bestämt mig för att gå vidare i yrkeslivet och således har jag sagt upp mig. Sitter och funderar på detta med eventuell slutlön etc, eftersom lönekontoret redan firar ju. Så hoppas jag att någon här kan förklara för mig hur detta med förskottssemester fungerar.

Där jag jobbar så får vi påfyllning av semesterdagar 1/4. Därmed förutsätter jag att vi arbetar ihop dagar fr. 1/4 tom 31/3 varje år?
Jag har 28 semesterdagar per år och vid tillfället när jag slutar, så kommer jag ha noll dagar sparade av mina dagar.

När jag började år 1 så fick jag 28 dagar i förskottssemester, som "avskrevs" efter fem år.. Därför undrar jag hur det blir nu när jag kommer att sluta efter 3 år och 8 månader?

Har jag arbetat av min skuld? Blir jag skyldig att betala tillbaka, betalar man tillbaka dagarna eller semesterersättningen?

Lek med tanken att det blir följande:

Påbörjade anställning: 2/5-2012
Sista arbetsdag: 29/1-2015

Tack på förhand
 

hedbrg

Panerai
När du slutar har du jobbat ihop ca 23 semesterdagar som kommer dras från dom 28 lånade, du kommer alltså få betala tillbaka ungefär 5 dagar
 

WiktorK

Omega
Okej! Så man räknar av det från detta, dvs sista året?
Betalar man tillbaka hela dagar eller bara semesterersättningen?
 

Heritage

Omega
Det blir nog så att du kommer att gå med en "nettoförlust" tyvärr.
Du verkar ha det sk semesteråret från 1/4 till 31/3 vilket de flesta har. Det är den perioden du arbetar in nästkommande års semester.
Du har alltså jobbat i år ihop semesterdagar för nästkommande år från 20150401 till 20160129 (din sista arbetsdag) och bör då hamna på ca 25 dagar.
Dina 28 du tagit ut första året blir du skyldig och de kommer att kvittas mot de 25. Kvar blir som sagt en liten förlust.
Hoppas du förstår min lilla räkneövning
 

Heritage

Omega
Lite tvåa på bollen men du kommer att få betala för dagarna inkl semesterersättning som du ligger back om du fick det på dina förskottsdagar
 

WiktorK

Omega
Det blir nog så att du kommer att gå med en "nettoförlust" tyvärr.
Du verkar ha det sk semesteråret från 1/4 till 31/3 vilket de flesta har. Det är den perioden du arbetar in nästkommande års semester.
Du har alltså jobbat i år ihop semesterdagar för nästkommande år från 20150401 till 20160129 (din sista arbetsdag) och bör då hamna på ca 25 dagar.
Dina 28 du tagit ut första året blir du skyldig och de kommer att kvittas mot de 25. Kvar blir som sagt en liten förlust.
Hoppas du förstår min lilla räkneövning

Tack för förklaringen! Jag hänger med i hur du menar.. Jag som hade hoppats på en trevlig slutlön och inte tvärtom. Jaja inte hela världen, men bra att veta vad man har att vänta ;)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag brukar aldrig jobba så pass många (läs: 5) år på ett och samma jobb, och har då aldrig varit skyldig jobbet några semesterdagar då jag har slutat.
Har hört att de bara brukar skriva av det? hm.

Sen om du blir uppsagd, så skrivs de av helt och hållet, eftersom man ser det som att du inte har någon möjlighet att jobba ihop de dagar du är skyldig företaget.
 

Heritage

Omega
Jag brukar aldrig jobba så pass många (läs: 5) år på ett och samma jobb, och har då aldrig varit skyldig jobbet några semesterdagar då jag har slutat.
Har hört att de bara brukar skriva av det? hm.

Sen om du blir uppsagd, så skrivs de av helt och hållet, eftersom man ser det som att du inte har någon möjlighet att jobba ihop de dagar du är skyldig företaget.
Jo, så kan det klart vara i ditt fall. Om arbetsgivaren efterskänker efter 5 år så kan du räkna med att du blir skyldig de som fallet är här. Vet också att det är så med förskottssemester att om det inte finns en överenskommelse hur dessa ska avskrivas, efterskänks de helt. Klart alltid så, blir du uppsagd efterskänks förskottssemester rakt av. Det har du rätt i. Men här valde han att avsluta sin anställning.
 
Topp