• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förslag på klockor runt 36mm?

Heracles

Basic
Är ute efter ett tillskott och vill ha något runt 36mm. Har dock svårt att hitta någon vettig hemsida där man kan ställa in vilka storlekar man vill se (eller så kan man ställa in spannet 35-40mm vilket är rätt stor skillnad) på sortimentet, ifall det är kvarts eller mekaniskt osv.

Tänkte att forumet kanske kan ge en hjälpande hand och tipsa om någon modell.

Är ute efter:

- Runt 36mm (hellre mindre än större)

- Manuellt eller automatiskt verk

- Sportig vardagsklocka.

- Helst på länk

Prismässigt tar jag helst tips på allt mellan 3000 och 15 000. Över det så lutar det åt en Tudor BB36 istället (eller en Rolex Explorer ifall jag kan rättfärdiga inköp över 30k) men vill ha lite tips på lite annat också.

Tack på förhand!

/Heracles

Ps. Finns det någon allmän ”Hjälp mig med tips för nästa inköp”-tråd som jag inte hittar eller är det nya trådstarter som gäller när man behöver hjälp? :)

Uret.se har bra filter

Kollar på uret men det har lite av det "problem" jag skrev om tidigare. Man kan "bara" välja tillverkare och sen vilket armband. Eller kan man välja tillverkare och modellserie men kan då inte välja armband.

Kollar t ex på Longines Conquest där det finns 102 olika klockor. Ibland står det diametern i modellnamnet, ibland inte. Så måste då gå in på varje enskild klocka för att se det. Detsamma gäller för att se ifall den är kvarts eller automat (ibland kan priset vara avslöjande vad det är för något).

Christopher Ward trident c60, finns i 38mm. Det låg/ligger en i K&S idag. Missar egentligen bara på storleken, men annars passar den väl in.

Mhm, kanske det. Hade varit ett steg ner i storlek från mina nuvarande men vill nog ner ännu ett steg i storlek. Tack för tipset!

F.ö tror jag inte det finns någon bra "vilken klocka ska jag köpa"tråd som är så pass bred. Alla liknande trådar handlar lite mer specifikt om att "vilken av dessa tycker ni" (har själv skrivit en) eller så är TS ute efter dykare, vintage-dress, chronografer osv. Dock säger du ju "sportig vardagsklocka" mellan 5-15k... Skitsamma kör på DJ ;)))

Öka några tusiek och slå på en skitsportig DJ1601/1603? ;)

DJ och Explorern tycker jag har perfekt blandning av dressigt enkel tavla och sportigt case. Har dock inte bra koll nog att köpa på Chrono24 eller så, får väl ha is i magen och ha koll här på forumet ifall nåt bra alternativ skulle dyka upp.

Kollar på uret men det har lite av det "problem" jag skrev om tidigare. Man kan "bara" välja tillverkare och sen vilket armband. Eller kan man välja tillverkare och modellserie men kan då inte välja armband.

Kollar t ex på Longines Conquest där det finns 102 olika klockor. Ibland står det diametern i modellnamnet, ibland inte. Så måste då gå in på varje enskild klocka för att se det. Detsamma gäller för att se ifall den är kvarts eller automat (ibland kan priset vara avslöjande vad det är för något).

Mhm, kanske det. Hade varit ett steg ner i storlek från mina nuvarande men vill nog ner ännu ett steg i storlek. Tack för tipset!
Du kan välja mkt på uret. Du kanske inte har sett alla valmöjligheter.
Screenshot_2017-05-04-18-25-23.png

Är ute efter ett tillskott och vill ha något runt 36mm. Har dock svårt att hitta någon vettig hemsida där man kan ställa in vilka storlekar man vill se (eller så kan man ställa in spannet 35-40mm vilket är rätt stor skillnad) på sortimentet, ifall det är kvarts eller mekaniskt osv.

Tänkte att forumet kanske kan ge en hjälpande hand och tipsa om någon modell.

Är ute efter:

- Runt 36mm (hellre mindre än större)

- Manuellt eller automatiskt verk

- Sportig vardagsklocka.

- Helst på länk

Prismässigt tar jag helst tips på allt mellan 3000 och 15 000. Över det så lutar det åt en Tudor BB36 istället (eller en Rolex Explorer ifall jag kan rättfärdiga inköp över 30k) men vill ha lite tips på lite annat också.

Tack på förhand!

/Heracles

Ps. Finns det någon allmän ”Hjälp mig med tips för nästa inköp”-tråd som jag inte hittar eller är det nya trådstarter som gäller när man behöver hjälp? :)
Om det är en exp du suktar efter så spara och köp. Ett nästanköp blir aldrig riktigt bra...
köp en begagnad hyfsat vanlig modell så bör du kunna få tillbaks när du sparat till din dröm, om du nu behöver spara.

Om det är en exp du suktar efter så spara och köp. Ett nästanköp blir aldrig riktigt bra...
köp en begagnad hyfsat vanlig modell så bör du kunna få tillbaks när du sparat till din dröm, om du nu behöver spara.
Jag förstår resonemanget och logiken. Många har framfört samma i olika trådar. Jag håller inte med. Min logik är som följer...
Sätt en budget och välj en modell som ryms som ny eller köp den som är dyrast som begagnad. Alltid sämst att jaga det billigaste alternativet om man inte har en himla tur. Jakten är roligast och jag har alltid varit nöjd efter köp... ett tag...
Jag gillar själv jakten och att hitta just den som passar just det jag är villig att betala just nu. Det är ju så trist att spara när man kan ha nåt på armen nu. Jag har just nu en Tudor BB36 på armen och är toppen-nöjd. Precis lika nöjd som med min första mekaniska klocka, en Seiko SKX. Redan innan inköp av min BB36 ny så funderade jag på nästa val. Explorer 1, eller Datejust eller Oyster perpetual snurrar just ny. 36 eller 39mm? Eller kanske en Omega AT....
Jag tycker det är superkul att väga alternativ mot varandra och till slut ta beslutet och sedan vara nöjd samtidigt som jag tänker nästa steg. Det är för mig en stor del av glädjen. Att spara är det inte. YOLO!
Köp nu och välj det dyraste alternativet av den klocka du får in i din budget är mitt råd. Flippa dig sedan uppåt i den takt du tycker är ekonomiskt försvarbart mot andra intressen.
Mitt längsta inlägg hitills på klocksnack. Jag har drygt ett år här och är inne på min fjärde klocka.

Har också sökt nya ur i denna storlek. Främst billigare. Finns ju extremt lite!! Varför är det så?! 40mm eller större är mer eller mindre standard idag verkar det som. Kollar man vintage vimlar det dock av godingar runt 36, men är ju kul med nytt också ibland.

Lite stor skillnader på budget där.. sätt ett max budget som är nära varann 3000 - 15000 är typ helt olika pris klass.

Bättre köpa klocka man har råd istället för köpa en klocka och sen inte har råd med annat. Som du nu säger själv rättfärdig att köpa en dyr klocka. Köp en som du verkligen gillar och kommer använda än att köpa sen få ångest.

Glycine combat 6 36mm borde väl gå att få tag på ny för runt 5kkr?
Tycker tavlan med arabiska siffror ser helt ok men minus för 5atm och icke skruvad krona

Har också sökt nya ur i denna storlek. Främst billigare. Finns ju extremt lite!! Varför är det så?! 40mm eller större är mer eller mindre standard idag verkar det som. Kollar man vintage vimlar det dock av godingar runt 36, men är ju kul med nytt också ibland.

Ja, måste vara något skumt mellanting, för smått för män och kvinnor har antingen mindre eller större. Rolex DJ har den storleken för sig själv :D

Lite stor skillnader på budget där.. sätt ett max budget som är nära varann 3000 - 15000 är typ helt olika pris klass.

Bättre köpa klocka man har råd istället för köpa en klocka och sen inte har råd med annat. Som du nu säger själv rättfärdig att köpa en dyr klocka. Köp en som du verkligen gillar och kommer använda än att köpa sen få ångest.

Jag vet att det känns som ett brett spann, gör det kanske svårare för folk att ge tips då? För många alternativ :p

Är öppen för köp inom den budgeten ifall det är något jag fastnar för. Hade jag sagt 15000 som fast budget kanske folk inte hade tipsat om de lite billigare alternativen. Har hittat både Seikos och Certinor för runt 5000:- som jag gillar men som tyvärr är 38mm.

Sen är där en lucka. Har inte hittat något i 10000:- klassen som jag tycker om utan är sen Tudorn för runt 20k som är intressant. Tänkte att det måste väl finnas något i den prisklassen som är intressant men som jag inte har koll på. :confused:

Är du villig att skippa länk så kanske Nomos club kan vara något i prisklassen runt 10kkr, fanns även tidigare en med mörk tavla men den verkar utgått i 36mm utförandet men kanske fortfarande går att hitta hos någon handlare eller begagnad.

Vet inte om det finns någon prutmån på Sjö Sandström Royal Steel men den listar väl runt 18?

Jag skulle nog köpa någon "billigare" vintage nu(typ en Omega, logines,certina,tissot etc) och sedan spara ihop till det du verkligen vill ha t.ex Dj 1601 eller en Exp1. Då får du både något nytt i klocklådan direkt samt det du verkligen vill ha(och då två klockor i slutändan ;)).
Lycka till!

Jag skulle nog köpa någon "billigare" vintage nu(typ en Omega, logines,certina,tissot etc) och sedan spara ihop till det du verkligen vill ha t.ex Dj 1601 eller en Exp1. Då får du både något nytt i klocklådan direkt samt det du verkligen vill ha(och då två klockor i slutändan ;)).
Lycka till!
Håller med om detta, Letar man lite kan man hitta riktigt fina vintage Omegas :)

En begagnad Sjöö Sandström Royal Steel Classic bockar av de flesta av dina krav, även om den mäter in på 37mm :)

Gå upp några tusenlappar så kanske du kan få tag i nån utav dessa? :pompus:

Bilagor

• Tudor-Heritage-Black-Bay-36-Ref.-79500-Review-10.jpg
    Tudor-Heritage-Black-Bay-36-Ref.-79500-Review-10.jpg
    211.4 KB · Visningar: 69
  • 13822610_2.jpg
    13822610_2.jpg
    127.7 KB · Visningar: 61
  • rolex-datejust-jubilee-oyster-perpetual-vintage-chronometer-07.jpg
    rolex-datejust-jubilee-oyster-perpetual-vintage-chronometer-07.jpg
    39.7 KB · Visningar: 66
Tillbaka