• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första duschen med min dykare, bör man tänka på något, typ balsam?

plexan

Cartier
Hur blir det om man låter klockan ligga ute i 25 minus någon timme då, sen på 2 sekunder in i en bastu på runt 70+ grader? borde hända något.
 

Rivalen

Rolex
Sinn U1 1000 m utan heliumventil.

Hur många procent av världens dykare dyker djupare än 70m i dykdräkt?

Om man tryckutjämnar genom att stiga upp långsamt från 70 m, behöver man en heliumventil eller annan åtgärd då. Heliumventilen kan ju inte gärna öppna under vatten.

Är det när man går upp snabbt som man måste sitta i tryckkammare? Är det vid den stora och snabba tryckskillnaden som heliumventilen löser ut? Är det normalt att dykaren skruvar upp kronan på sitt ur när de sitter i tryckkammaren förutsatt att man inte har heliumventil.

Berätta gärna i detalj om orsak och verkan - jag tycker detta är intressant.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag är ingen expert på kemi, men rent logiskt borde det innebära att när man duschar varmt med en klocka borde ju värmen göra så att materialen/tätningarna i klockan expandera något och därmed borde ju risken öka att det kommer in fukt i klockan då det rör sig om vattenånga som har en lägre densitet än flytande vatten.
 

Ryttaren

Rolex
Allid många teorier angånde heliumventilen. Det är pga helium-mixen dykarna andas i tryckkammaren som heliumventilen behövs. Har inget med djupet att göra.

Heliumet kan sippra in i klockan genom packningarna i tryckkammaren (om heliummix används) och eftersom det oftast blir för högt tryck innan helium kan ta sig ut genom packningarna igen när trycket minskar så används en speciellt anpassad ventil så man inte riskerar att trycka ut glaset.

Rolex mfl har ju en klart snyggare lösning än Omegas externa. Sea-dwellern är ju också framtagen som ett verktyg som använts flitigt genom åren. Omegas ventil är mest en cool(?) PR grej. Dock är det ju egentligen bara extra onödiga packningar som kan faila för oss vanliga dödliga :)

Photo 2013-12-20 14 09 36.jpg
 

Frosse

Cartier
Ja, eftersom klockan tryckutjämnas när du skruvar ut kronan. Hela syftet med en heliumventil är ju att klockan ska tryckutjämna.
Är heliumventilen dessutom manuell så finns det ju ingen som helst anledning att ha den.
Fast heliumventilen förhindrar väl vatten att komma in i klockan medan med en skruvad krona finns risken att vatten kommer in, eller har jag missuppfattat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast heliumventilen förhindrar väl vatten att komma in i klockan medan med en skruvad krona finns risken att vatten kommer in, eller har jag missuppfattat?

Det finns flera trådar om detta sedan innan, men som sagt: Heliumventilen är för att klockan inte ska ha övertryck i sig vilket uppstår när man använder dykarklocka, alltså tryckkammare med helium i. Heliumet tränger in i djupet (i tryckkammaren) och expanderar när trycket utanför klockan ändras i och med att "uppstigning" sker.

Det har ingenting att göra med att hålla ute vare sig helium eller annat.

Att duscha, basta eller bada bubbelpool med en tät klocka innebär inga risker. Temperaturen förändras inte så mycket på så kort tid. Om man däremot lägger en klocka i en månad inne i en bastu så kan säkert packningar torka.
 

TKVF

Panerai
Senaste numret av Iwc egna tidning tar upp en del om hur just IWC testar produkter, kan vara läsvärt för de som tycker det är roligt.
 
Topp