• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första försöket till klockfoto

tommyren

Cartier
2-Faktor
Idag tröttnade jag på att fota klockor på granitbänkskiva eller liknande och byggde ihop en lightbox lite snabbt med devisen "hur svårt kan det vara".
Amatör med kamera och helt ny på lightboxande, så ni som gjort detta tidigare får hemskt gärna komma med tips, trix och instruktioner :)
6309_2.jpg
6309_4.jpg
7002_1.jpg
7002_2.jpg
jl2.jpg
jl5.jpg
omega1.jpg
omega2.jpg
omega5.jpg
omega6.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Varför ska man ha en sån? Är det för att ljuset ska reflekteras i duken och ta bort kontraster på klockan så den ser jämnljus ut? Berätta mera om hur du gjort för du kan vara en bestseller på spåren, speciellt om den är portabel och går ner i bakfickan på ett par jeans.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Några bra, och några mindre bra. Allt för dåligt fokus urtavlan på en del bilder, vilket förstör allt. Vad använder du för kamera?
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Jag tog en stor kartong, skar bort det mesta av sidorna och täckte hålen med tunnt papper. Intill byggde jag en ställning med tre IKEA spotlights, en på höger resp vänster sida och en ovanifrån. På insidan är det ett pappersark jag lägger objektet på.
otroligt lågbudget men sålänge som det funkar så kör jag vidare på det :)
Kommer tyvärr inte få plats i bakfickan @stelah
 

mega

Rolex
Tack, jag har en Nikon D300 med ett 35-70-objektiv och körde på frihand utan stativ. Det kan förklara en del av oskärpan.
Stativ är bra, men på dessa bilder är det ingen skakningsoskärpa, eller kanske väldigt lite. Oskärpan beror pa kort skärpedjup eller att du satt skärpan pa "fel" ställe, kanske bezeln istället för tavlan.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok, med risk för uteslutning ur KS på livstid ;)
Bild på lightbox budgetversion.
Kartong, papper, lite brädor och gamla IKEA-spottar.
Det finns en överhängande risk att det ballar ur och att jag bygger en betydligt snyggare och bättre, men för att vara ett femminutersprojekt fick det duga. Bilden? Ok, kommer här.
@MacRulez4ever @MrPlow
image.jpeg
Hmm man kanske ska bygga sig en lightbox, är nog inte en helt tokig idé !
Tummen upp
 

Rick_Hard

Omega
Jag skulle nog vilja ha lite mer ljus framifrån. Nu tycker jag att det ser ut som klockorna har lite motljus eftersom bakgrunden är ljusare än motivet. Sen kan du justera vitbalansen på bakgrunden så du får en mer enhetlig färgton på bilderna. Nu skiftar bakgrundsfärgen mellan blått, gult, lila och grönt.
Men annars är det fina bilder och en smart lösning om man vill komma billigt undan :)
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Tack för glada kommentarer och tips på hur jag kan fota bättre framöver. Som sagt, det kan nog bli så att jag gör en till låda i lite mer seriös tappning med lite andra material ;)
 
Topp