• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första Grand Seiko i världen att bli dränkt i olja (hydromod)

evki

Audemars
2-Faktor
Tror inte det är samma sak. Tänkte mer på vad den potentiellt kunde lösa upp. I vardagen är det ju främst olja och vatten man behöver tänka på. Sedan har vi tvål och sprit som löser båda två.

Destillerat vatten leder tex inte ström och är mycket bättre till att rengöra saker.

Tex att tvätta gamla urtavlor i vatten är tombola då de flesta är vattenlösliga. Men skolkemin ligger långt borta...

Det jag minns från skolan är att tex vätten löser andra element genom att reagera med molekylerna i den lösbara materialet. Och det jag läste om fluorinert är att den togs fram just för att förhindra några reaktioner med andra material. Jag ska försöka skälla lite kranvatten i liten mängd fluorinert och se om den löses upp eller inte. Sedan ska jag prata med min mamma, som är farmakolog, om hur det hela funkar med lösningar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det jag minns från skolan är att tex vätten löser andra element genom att reagera med molekylerna i den lösbara materialet. Och det jag läste om fluorinert är att den togs fram just för att förhindra några reaktioner med andra material. Jag ska försöka skälla lite kranvatten i liten mängd fluorinert och se om den löses upp eller inte. Sedan ska jag prata med min mamma, som är farmakolog, om hur det hela funkar med lösningar.
Enligt det jag lade in i ett inlägg ovan så är det inte vattenlösligt. Krävs starkare lösningsmedel som aceton osv. Känns mao precis som du säger, inert och ofarligt för de flesta materialen. Kan tom användas i blod om jag såg rätt.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Riktigt häftig mod! Synd att jag själv varken har mod eller kompetens att ge sig på något sånt :angel:
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Det där blev ju galet bra! 😃 Grymt jobbat! Kul val av modell också. Man måste våga för att kunna vinna! 😎💪🏻
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Att byta batteri är enkelt: ta loss locket utan att skruva av den, lägg klockan i vätskan så att den täcks, skruva av locket och byt batteriet. Sedan är det bara att skruva locket på och sedan dra åt den efter att klockan har torkats. Piece of 🍰
Och du slipper provtrycka.. win-win :D
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Riktigt snyggt resultat och imponerande att du valde en GS! Hur är vätskans termiska egenskaper? Du har ju helt fyllt klockan så det finns inget utrymme för expansion. Så den inte expanderar lagom till sommaren och trycker ut glaset eller så :)

Ressence har ju en grymt tjusig och avancerad lösning för just detta. Annars är ju tyvärr bubblan där av den anledningen.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
För att få ut luften ur klockan behöver man en vakuumkärl och mycket tålamod. Det tar helt enkelt tid att få ut all luft. Annars uppstår det bubblor under glaset sedan vilket förstör effekten. Det finns tricks kring hur man kan motverka att vätska trycks ut när uret blir varmare (sommaren, solsemestrar osv) men det går jag inte inne på eftersom det är patenterad och jag vill slippa en stämningsansökan.

Riktigt läckert!

Då patent är publika till sin natur kanske du kan dela med dig av patentnummer i alla fall så folk kan slå upp själva? :)
 

PJZ

Cartier
Sjuuukt coolt!

Intressant vore verkligen att se hur detta påverkar sekunder +/- per dag! Gjorde du ett test före moddningen?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Riktigt snyggt resultat och imponerande att du valde en GS! Hur är vätskans termiska egenskaper? Du har ju helt fyllt klockan så det finns inget utrymme för expansion. Så den inte expanderar lagom till sommaren och trycker ut glaset eller så :)

Ressence har ju en grymt tjusig och avancerad lösning för just detta. Annars är ju tyvärr bubblan där av den anledningen.

Tror inte det kommer hända faktiskt. Men man kan lägga in en bit cellplast som ska komprimeras och expandera vid behov. Både Ressence och Sinn kör teknologis överkurs, men det ska de göra med tanke på prislappen.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Sjuuukt coolt!

Intressant vore verkligen att se hur detta påverkar sekunder +/- per dag! Gjorde du ett test före moddningen?

Jag ser inte hur vätskans motstånd ska kunna påverka tidshållningen: hur ofta och hur långt sekundvisaren hoppar avgörs av kvartskristallen/IC (integrated circuit) plus de mekaniska kugghjulen. Att batteriet inte kommer hålla tre år är ok för mig.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Grymt snyggt 👊 Att den är limiterad till X/900 ifrån början gör ju din till 1/1 än mer limiterad ;)
 
  • Like
Reactions: PJZ

acce1999

Patek
2-Faktor
Stämmer in i kören: Utmärkt och spännande modifikation (och val av modell)! Tack för att du delar med dig, @evki

En fundering, som kanske inte spelar ngn roll i praktiken: Visst har 9F en hermetiskt tät modul för drivhjulen (gear trail; osäker på svenska översättningen)? Hade du några tankar kring det?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jäklar, koolt!
En oljefylld sub med doomat glas hade varit något eller varför inte en speedy pro. Men anar att balansen blir lidande av vätskan. Kul att du moddade något såpass udda som en GS.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Orkar inte med hajpen. Jag väntar tills man kan köpa en utan att anstränga sig. Det är jb ädel en swatch med ett kasst verk där kronografens visare slutar att nollställa rätt efter ett litet tag.
 
Topp