• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första köpet

Hej alla nördar!
Jag är ny på forumet och har just hittat fascinationen för klockor.

Jag letar (bl. a) en dressad klocka till mina obefintliga handleder och tänker därför att 40mm kanske blir för "blaffigt".
Var hittar jag mindre dressklocor runt 5-10k? Är det vintage som gäller då?

Vad sägs som en Longines Heritage 35mm? Passar din budget och är en riktigt snygg dressare i lagom storlek.
lh35.jpg

Vågar du köra guld skulle jag tipsa om den här

Det kan bli rätt spännande om du går vintage som du nämner. Du kan hitta riktiga ”lyxmärken” inom din budget, och långt under. Kvarts är praktiskt då du inte behöver skicka iväg på service det första du gör, och urverken är riktigt kvalitativa ändå, även fast de ej är mekaniska.
3D12F5DE-9769-462A-AD43-E7AD9ED28FCA.jpeg
C791C4BB-63A8-4678-9574-F060ADBBFBAA.jpeg
18EF8F71-F8D5-4E7F-87DB-DFD71B829FE8.jpeg
9435ECFA-1AE6-4A18-AC94-6D97DDA1B6D5.jpeg
50704542-B926-443B-9037-A023E8766C89.jpeg
886F0B10-DDF7-450E-8CB6-2B18FE04716E.png

Senast ändrad:
Hej alla nördar!

Jag letar (bl. a) en dressad klocka till mina obefintliga handleder och tänker därför att 40mm kanske blir för "blaffigt".
Lägg till lite pengar och kör med guld tycker jag ;)

Det kan bli rätt spännande om du går vintage som du nämner. Du kan hitta riktiga ”lyxmärken” inom din budget, och långt under. Kvarts är praktiskt då du inte behöver skicka iväg på service det första du gör, och urverken är riktigt kvalitativa ändå, även fast de ej är mekaniska.
3D12F5DE-9769-462A-AD43-E7AD9ED28FCA.jpeg
C791C4BB-63A8-4678-9574-F060ADBBFBAA.jpeg
18EF8F71-F8D5-4E7F-87DB-DFD71B829FE8.jpeg
9435ECFA-1AE6-4A18-AC94-6D97DDA1B6D5.jpeg
50704542-B926-443B-9037-A023E8766C89.jpeg
886F0B10-DDF7-450E-8CB6-2B18FE04716E.png

Riktigt fina klockor! Var kan jag, förutom på klocksnacks "köp&sälj" hitta pålitliga sidor för vintageklockor?

Riktigt fina klockor! Var kan jag, förutom på klocksnacks "köp&sälj" hitta pålitliga sidor för vintageklockor?
Den är lite svår. Själv hittar jag de flesta på eBay, (tradera ibland) eftersom att pålitliga sidor oftast betyder onödigt dyrt i min bok.

Företag som Kaplans och Bukowskis har jag också handlat ifrån, det behöver inte vara orimligt dyrt, och pålitligt då du kan lämna tillbaka ifall objektet är felbeskrivet.

Chrono24 har stort utbud, med deras support som back up.

Om man hittar något man gillar på Blocket till ett rimligt pris är det hyfsat tryggt med deras Blocketbetalning.

Annars finns WatchUseek i USA; är också entusiaster och borde vara ungefär samma risk som Klocksnack.

Bra sökord (iallafall på eBay och chrono24) är till exempel:

IWC quartz
Omega quartz
Universal geneve quartz
[märke man gillar] quartz

Brukar dyka upp mycket! Lycka till.

Den är lite svår. Själv hittar jag de flesta på eBay, (tradera ibland) eftersom att pålitliga sidor oftast betyder onödigt dyrt i min bok.

Företag som Kaplans och Bukowskis har jag också handlat ifrån, det behöver inte vara orimligt dyrt, och pålitligt då du kan lämna tillbaka ifall objektet är felbeskrivet.

Chrono24 har stort utbud, med deras support som back up.

Om man hittar något man gillar på Blocket till ett rimligt pris är det hyfsat tryggt med deras Blocketbetalning.

Annars finns WatchUseek i USA; är också entusiaster och borde vara ungefär samma risk som Klocksnack.

Bra sökord (iallafall på eBay och chrono24) är till exempel:

IWC quartz
Omega quartz
Universal geneve quartz
[märke man gillar] quartz

Brukar dyka upp mycket! Lycka till.
Tack så mycket! :)

Håller med tidigare, Longines Heritage är riktigt fina, särskilt den svarta tycker jag om!
Annars kan du ju kika på Nomos, de har många fina tunna dressare till rimliga priser, speciellt om du kan tänka dig köpa begagnat.
Två exempel som går att få tag på för ca 10k

B1781726-7631-4B18-8133-49C480CA74F9.jpeg
5FE975C2-185E-49B4-A1F6-8CCD423DA318.jpeg

Vill man ha nytt är Nomos och Stowa riktigt fina märken för rimliga pengar. Instämmer också i långkinesen ovan. Men vintage är ju ett bra tips. Där tycker jag också att Seikos äldre finare varianter typ "King" är fina. Särskilt quartzarna. Skulle själv gärna hitta en King quartz av lämplig modell i bra skick.

Lägg till lite pengar och kör med guld tycker jag ;)

Skall inte den klockan ha ett borstat case?

Hej alla nördar!

Longines heritage 35 är fina, försök testa en. Som flera redan tipsat om.
Vintage är svårt, finns många fällor att gå i.

Håller med föregående som skrev om vintage omega! Min första klocka var en vintage omega de ville som jag köpte för lite mindre än din budget! Dessutom så håller dom värdet extremt bra i jämförelse med om du köper en ny klocka. Men se då till att köpa en klocka som är nyservad om du hittar så du slipper skicka in den på service det första du gör! Annars tycker jag själv att nya tissot prx är riktigt snygg och det finns en billig variant med kvartsverk och en lite dyrare som är automatisk men dom fortfarande är inom din budget. Dock är det kanske inte riktigt det du är ute efter då det inte är en klassisk läderrem

Håller med föregående som skrev om vintage omega! Min första klocka var en vintage omega de ville som jag köpte för lite mindre än din budget! Dessutom så håller dom värdet extremt bra i jämförelse med om du köper en ny klocka. Men se då till att köpa en klocka som är nyservad om du hittar så du slipper skicka in den på service det första du gör! Annars tycker jag själv att nya tissot prx är riktigt snygg och det finns en billig variant med kvartsverk och en lite dyrare som är automatisk men dom fortfarande är inom din budget. Dock är det kanske inte riktigt det du är ute efter då det inte är en klassisk läderrem
Är det just de ville som håller värdet eller vintage omega i allmänhet? Tack för alla tips!

Är det just de ville som håller värdet eller vintage omega i allmänhet? Tack för alla tips!
Hmm är långt ifrån en expert, men skulle säga att dom flesta vintage omega klockorna håller värdet bra så länge man tar hand om dom! Den största värdeminskning har redan skett. Nån får rätta mig om jag har fel.

Var kan man hitta vettiga butiker som säljer vintage?
Jättesvårt att säga. Nu motsäger jag mig själv (gällande online) men HQ Milton är en rätt bra site för vintage. Tänk bara på moms och frakt när du köper därifrån.

Och undvik även uret vintage. Deras definition på vintage är ”klockor som inte längre produceras”. Dvs de tar dukrigt betalt för ex en Speedmaster bara för att den slutade produceras för två månader sedan. Samtidigt som du kan få en ny till samma pris.

Tillbaka
Topp