• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första köpet

Virre123

Breitling
Hej! Fick upp intresset för klockor för ett tag sen och har nu att tänkt köpa mig en exklusivare klocka till min 25-årsdag. Då jag har smala handleder är jag lite osäker på vad för klocka som passar mig och undrar lite hur lätt det är att justera klockans armband. Jag är lite inne på modeller som Rolex Explorer och Datejust men vill inte spendera 100k + och sen sitter inte klockan perfekt.
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Say no more...
Tudor BB36
Tudor-Black-Bay-36-Blue-14.jpeg
 
Ahhh trodde att du sökte förslag...

Men eng. länken så är det lätt. Du behöver en liten skruvmejsel så kan du korta den hemma :)
Å andra sidan, första klockan och dessutom en Rolex.
Skulle nog gått till närmsta urmakare och pröjsat någon tusenlapp för att slippa skrapmärken och annat som kan uppstå!

Men svaret på frågan: korta länken är inga problem alls.
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Å andra sidan, första klockan och dessutom en Rolex.
Skulle nog gått till närmsta urmakare och pröjsat någon tusenlapp för att slippa skrapmärken och annat som kan uppstå!

Men svaret på frågan: korta länken är inga problem alls.
Jo du har rätt, men har man använt en skruvmejsel först så ska man kunna lösa detta även om det är ens första rolex, det är bara att vara försiktigt.

Går man dessutom till fel urmakare så är de inte jätte försiktiga heller.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hej! Fick upp intresset för klockor för ett tag sen och har nu att tänkt köpa mig en exklusivare klocka till min 25-årsdag. Då jag har smala handleder är jag lite osäker på vad för klocka som passar mig och undrar lite hur lätt det är att justera klockans armband. Jag är lite inne på modeller som Rolex Explorer och Datejust men vill inte spendera 100k + och sen sitter inte klockan perfekt.

Något som är ca 35-38mm borde fungera fint. Man behöver oftast en skruvmejsel (1.2mm) eller ett verktyg för att ta ut sprintar. Har du inte gjort det förut så kanske jag hade övat på billigare länkar än en Rolex. Köper du nytt i butik så fixar de passformen på länken åt dig.
 

Rivalen

Rolex
En länkbit kan väl göra skillnad? Fråga den Rolexhandlare du avser handla av om länkinprovningen, så att ni är överens om att om du inte tycker den sitter tillräckligt skönt så kan du avstå köp även efter länkkortning som inte blev perfekt. Explorern är fin, men visst är den där Tudorn en rysare.
 
Topp