• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan - Omega AT - hjälp med köpstrategi

Johli399

Breitling
Hej!
Jag är nybliven klockfantast och ska äntligen slå till på min första riktiga klocka. Efter att ha gett upp hoppet om en IWC Portuguese Hand Wound (känns snäppet för stor och för dyr, min gräns går runt 30k) har jag nu snöat in mig på en Omega AT. Efter en noggrann genomsökning av Chrono24 har jag fastnat för nedanstående, men har några frågor/funderingar som ni experter kanske kan assistera mig med:
http://www.chrono24.com/en/omega/se...ue&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
  • Någon annan liknande modell jag bör kolla på innan jag fastnar för denna? Budget max 30k, ska vara klassisk, stilren och passa till kostym/jobb. Har kollat på Portuguese och Carerra och har inte fastnat för Rolex.
  • Jag gillar hur "clean" klockan på länken är utan sekundsiffror runt urtavlan vilket det verkar vara på alla nya AT - stämmer detta eller går det att få tag på nya AT utan sekundsiffror också? Detta är avgörande för om jag måste köpa begagnat eller kan köpa nytt
  • Bifogad känns relativt dyr givet att den är från 2008 - tycker ni priset verkar rimligt?
  • PÅ Chrono24 verkar det vara rimligt att få tag på nya AT runt 30k, på uret.se ligger de snarare över 35k. Vad är ett rimligt pris för en ny AT hos en AD? Jag är beredd att betala en del extra för känslan att få en ny klocka direkt från AD
  • Priset på AT:n verkar variera mycket och jag förstår att det beror mycket på om det är ett quartz-ur eller ej (jag ska definitivt inte ha det), om det är guld, storlek et c. För mig som nybörjare - är det något annat än just icke-quartz jag ska se till att jag får för att inte tabba mig?
  • Vilken/vilka AD i Stockholm rekommenderas för Omega? Är det stora prisskillnader?
  • Är det billigare att köpa utomlands/på flygplatser? Jag flyger till Nice om en vecka - är det värt att jaga en klocka där eller är det mest bökigt om jag skulle behöva hjälp med klockan senare?
Ledsen för många frågor men stort tack på förhand - er hjälp är ovärderlig för en nybörjare som mig!
/J
 

Joseph

Cartier
Får väl börja med att säga att Omega SM AT är en grym klocka. Själv haft min i över 2 år och den bara växer och växer mina ögon. Passar till alla tillfällen och tidslös design gör att du kommer uppskatta den länge!

Då modellen du söker inte finns i sortiment längre, inte sedan 2009(?), så är ditt enda val är egentligen beggat alt. gråhandlare. Nu har jag inte allt för stor koll på aktuella priser, men den jag köpte (vår 2013) var en 06:a, fullset och då relativt nyservad. Tror jag betala 14 eller 16 000. Så den du visade verkar lite väl högt prissatt. Finns det inga billigare på Chrono24?
 

Bilagor

  • DSC_0119.JPG
    DSC_0119.JPG
    54.6 KB · Visningar: 165

Johli399

Breitling
Fantastiskt fin klocka Jeseph - vad är det för artikelnummer? Finns det någon logik i artikelnumren så att jag enkelt kan sökna på liknande modeller? Väldigt intressant med ditt pris.

Tack Wayne för svar också!
 

Rookien

Panerai
Omega AT är grym, kika även på de nyare refarna om du kan tänka lägga dig runt 30, såg det fanns på chrono..
 

Johli399

Breitling
Absolut Rookien, jag kollar på dem. Det jag gillar med bifogad och Josephs klocka är dock att det inte är några siffror för sekunderna (5/10.../60) vilket jag tycker gör hela klockan lite cleanare! De verkar dock inte säljas längre + att det finns en ganska begränsat antal på Chrono vilket verkar pressa upp priserna upp mot 25k vilket känns lite jobbigt när de nya inte är mycket dyrare.
 

klak

Omega
Fantastiskt fin klocka Jeseph - vad är det för artikelnummer? Finns det någon logik i artikelnumren så att jag enkelt kan sökna på liknande modeller? Väldigt intressant med ditt pris.

Tack Wayne för svar också!

Gamla versionen kommer först och främst i tre olika storlekar och vilken storlek kan du läsa av från den fjärde siffran i refen:
2503 är 39,2mm. 2502 är 41mm. 2504 är 36mm.
De två efterföljande siffrorna bestämmer färgen på tavla och visare.
.30 är vit tavla som i dit exempel. .34 vit tavla med guldfärgade visare .50 har en svart tavla. .80 har blå tavla.
Jag tror att detta ska stämma men det kan smygit sig in ett fel någonstans och detta är för automaterna med länk. Kvartsare tror jag har en etta som tredjesiffra och hur de klockor som levererades med läder vet jag jag inte vad för ref de har. Men den klocka Joseph gissar jag vara på 41mm (rätta mig gärna om jag har fel!) och borde då ha ref 2502.30

Jag köpte en 2503.50 (39mm med svart tavla) för en knapp månad sen på ebay. Jag har fått bilden av att många som köpte sin klocka för ett par år sedan betalade någonstans runt 14-16k vilket var det pris jag utgick från när jag började leta. Tyvärr fick jag ganska snabbt ge upp det priset som målbild. De flesta verkade säljas för runt 22k från säljare som jag med min begränsade erfarenhet och kunskap ansåg som tillförlitliga. När jag hittade ett ex som var nyservad och i extremt bra skick för knappt 20k så slog jag till. Jag har fått uppfattningen att begagnatpriser på omega har höjts ganska ordentligt de senaste åren, iaf för seamasters och AT.
 

Johli399

Breitling
Tack Klak det verkar stämma, mycket användbart! Det låter som att jag bör rikta in mig åt att betala runt 22 för en klocka med länk (finns iofs några med läderband för 19k på Chrono24, lönar sig nästan att köpa en länk till dem?). Några andra bra källor där jag kan hitta dessa klockor bortsett från Chrono24 och eBay?

Jag antar att dessa klockor är väldigt lika senaste AT klockorna i form, storlek och tjocklek om man skulle vilja gå till en butik och skaffa sig en uppfattning IRL?

Tack återigen för all hjälp!
 

klak

Omega
Tack Klak det verkar stämma, mycket användbart! Det låter som att jag bör rikta in mig åt att betala runt 22 för en klocka med länk (finns iofs några med läderband för 19k på Chrono24, lönar sig nästan att köpa en länk till dem?). Några andra bra källor där jag kan hitta dessa klockor bortsett från Chrono24 och eBay?

Jag antar att dessa klockor är väldigt lika senaste AT klockorna i form, storlek och tjocklek om man skulle vilja gå till en butik och skaffa sig en uppfattning IRL?

Tack återigen för all hjälp!

Jag tror att om du ger det lite tid så kan du nog komma ner lite. Detta helt beroende på hur lång tid du är beredd att vänta på din klocka. Jag har sett någon gå på blocket och då runt 19k till exempel. Länk går nog att hitta begagnat på diverse forum. Ny länk kan du köpa på ofrei.com men då får du slanta upp med 728 USD. Det säljs lite liknande klockor på olika forum som till exempel watchuseek.com och omegaforums. Sidan watchrecon.com samlar de stora sidornas annonser så där bör du kunna få lite grepp om vad som erbjuds för tillfället. Sen gäller samma sak där att bedöma säljaren som trovärdig.

Den nya modellen har jag inte haft på handleden men snabbt klämt på. Första jag tänkte på var tjockleken hos den nya modellen. Det är en betydande skillnad och det påverkar för mig hur hela klockan upplevs. Men en någorlunda uppfattning bör du kunna få tycker jag
 

Johli399

Breitling
Tack!! Menar du att den nya modellen är tjockare eller tunnare?

Jag har också läst att dessa modeller har en äldre modell av urverket (?) - hur stor roll spelar det för performance/andrahandsvärde?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Den nyare modellen med 8500 verket är tjockare. Tycker absolut att du ska gå till en butik och prova innan du köper. Personligen tycker jag "skyfall" utan tvekan är den mest lyckade Aquaterran. Finns ett antal här på forumet.

James%20Bond%20Skyfall%20Blue%20omega%20wallpaper.jpg
 

Johli399

Breitling
Jag förstår. Märker man andra skillnader med 8500-verket? Hur ofta lanserar de nya urverk? Påverkar det andrahandsvärdet nämnvärt om klockan har de nya eller gamla urverket?
 

Johli399

Breitling
Never mind min fråga kring urverken - hittade en utmärkt recension av undersköterskan och börjar därmed gilla Skyfall-klockan allt mer :)

Undrar dock tre saker:
- hur ser den ut med svart eller brun läderrem? Någon som har en sådan?
- till vilken pris bör man kunna få tag på en ny sådan från AD i Stockholm (38.5mm, ligger på 35k his uret.se) ? Vilken AD i Stockholm är bäst och billigast?
- till vilket pris borde jag kunna hitta en begagnad? Klockorna på Chrono24 ligger närmare 32k och då känns det mer värt med en ny
 
Topp