• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan??

CREAM

Breitling
Tjululu alla klockfantaster,

Min passion för klockor har slagit mig med storm, och jag vill börja dyka in i denna värld nu. Precis som med allt annat är jag perfektionist, och vill lära mig allt som går att lära sig, har en tendens att gå "balls deep" i nya grejer, men ju fler kunskap man har om många grejer desto mindre småfel gör man.

Jag gjorde ett spontanköp på en garmin sportklocka för 12.000kr för någon månad sen, och nu känner jag att jag borde sparat dessa pengar till ett framtida exklusivare klockköp, men jag tänker att jag nu vill köpa mig en bra klocka för ett pris mellan 10-20k och sakta med åren röra mig upp mot 100k klassen. Vad är första steget? Köpa vintageklocka för 10k-20k och vilka märken/modeller är första bästa "investeringar" till att börja med?

Är medveten om att det inte finns ett korrekt svar till denna frågan, men ju fler svar desto mer kunskap samlar man in.

Tack på förhand!
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Investering ska du nog strunta i och istället köpa en klocka du gillar.
Vintage tycker jag personligen är svårt så skulle rekommendera dig att kolla på en Oris dykare, Sinn 556 eller 104 samt Seiko.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Se inte klockor som investeringar, köp vad du gillar istället, det blir trist annars... Mer info skulle vara uppskattat för att kunna rekommendera något, t.ex. vad du gillar och vad du behöver för specifikationer?
 

CREAM

Breitling
Investering ska du nog strunta i och istället köpa en klocka du gillar.
Vintage tycker jag personligen är svårt så skulle rekommendera dig att kolla på en Oris dykare, Sinn 556 eller 104 samt Seiko.
Sant, Seiko's klockor har jag alltid gillat. Ska kika. Tack!
 
  • Like
Reactions: DRW

CREAM

Breitling
Se inte klockor som investeringar, köp vad du gillar istället, det blir trist annars... Mer info skulle vara uppskattat för att kunna rekommendera något, t.ex. vad du gillar och vad du behöver för specifikationer?
Absolut, jag kommer alltid i första hand välja klockan som tillfaller mig och som jag gillar, men den klockan kommer vara ännu mer betydelsefull om jag vet att jag har gjort min research och vet att klockan inte förlorar i värde. Jag vill hålla på med detta som en vis hobby, köpa klockor jag tycker om, bära de länge, kunna uppgradera mig och köpa ännu finare klockor.

Just nu tilltallar Rolex Explorer 2 mig mest, och inom något år vill jag ha den runt min handled. Jag undrar ännu en sak, är det möjligt att om jag nu köper en klocka mellan 10k-20k, att jag kan gå till AD och sälja tillbaka den för lite högre summa och köpa en dyrare samt finare klocka (självklart lägga till pengar), så jobbar man sig uppåt gradvis till finare och finare klockor?

Tack för er hjälp!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Absolut, jag kommer alltid i första hand välja klockan som tillfaller mig och som jag gillar, men den klockan kommer vara ännu mer betydelsefull om jag vet att jag har gjort min research och vet att klockan inte förlorar i värde. Jag vill hålla på med detta som en vis hobby, köpa klockor jag tycker om, bära de länge, kunna uppgradera mig och köpa ännu finare klockor.

Just nu tilltallar Rolex Explorer 2 mig mest, och inom något år vill jag ha den runt min handled. Jag undrar ännu en sak, är det möjligt att om jag nu köper en klocka mellan 10k-20k, att jag kan gå till AD och sälja tillbaka den för lite högre summa och köpa en dyrare samt finare klocka (självklart lägga till pengar), så jobbar man sig uppåt gradvis till finare och finare klockor?

Tack för er hjälp!
Tror inte att du kan köpa någon nu klocka, använda den och sen lämna tillbaka och få mer än du gav. Inte ens klockor som stiger i värde under en så kort period skulle en handlare betala över inköpspris för då de sen måste sälja den med vinst. Finns nog ingen klocka du kan köpa ny idag och sen sälja privat ens och tjäna pengar på under en så kort period, inte ens en poppis stål Rolex för du får inte tag i en till listpris om du inte är beredd på att vänta i år på en lista. Jag håller inte riktigt med föregående talare att du skall strunta i andrahandsvärdet och bara köpa en klocka för att du gillar den då ditt mål inte är nästa köp utan en dyrare klocka i framtiden. Du måste i sådana fall gå på klockor du inte förlorar pengar på och då gäller det att välja rätt. Det är lättare att få bra betalt bland riktigt billiga klockor och bland high end grejer. Klockor som nya ligger runt 10-20k är alla riktiga förlustaffärer. Mitt råd är att köpa antingen en lätt beggad lättsåld premiumklocka typ Omega Seamaster eller billig vintage som du kan med lite tur sälja med vinst och inte förlorar hela klockkontot om du råkar köpa en som inte håller måttet. Går du på det sistnämnda alternativet får du köpa ganska många och ha rejäl rotation på flippandet och håll dig till ett märke som du har läst på ordentligt om för att undvika att köpa citronerna. Det är skoj, man lär sig mycket och med lite tur kommer du att tappa suget efter en Rolex efter ett tag ;) Om du nu är inställd på att du måste ha en Exp2 på ett år och börjar med en klocka för 10k så får du med 99% säkerhet spara ihop till mellanskillnaden plus antagligen lite till för att ro det i land. Börjar du med 10st ”rätt” vintage klockor för 1k/st och har läst på så kan du med lite tur få en Exp2 utan att lägga så mycket mer emellan... men det kommer ta 10år om du inte har det som heltidssysselsättning ;)

Mitt råd, köp lite mikroklockor och ha trevligt i mikrotråden istället, betydligt roligare en Svensson tråk-Rolle på armen :D ... och du får 99% av klockan att njuta av ändå.
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag undrar ännu en sak, är det möjligt att om jag nu köper en klocka mellan 10k-20k, att jag kan gå till AD och sälja tillbaka den för lite högre summa och köpa en dyrare samt finare klocka (självklart lägga till pengar), så jobbar man sig uppåt gradvis till finare och finare klockor?
Nej. Kommer inte hända. Såvida du inte köper en daytona för 150 papp och väntar ett par år och har en jävla tur hos din AD och att priserna stigit.
 
Tror inte att du kan köpa någon nu klocka, använda den och sen lämna tillbaka och få mer än du gav. Inte ens klockor som stiger i värde under en så kort period skulle en handlare betala över inköpspris för då de sen måste sälja den med vinst. Finns nog ingen klocka du kan köpa ny idag och sen sälja privat ens och tjäna pengar på under en så kort period, inte ens en poppis stål Rolex för du får inte tag i en till listpris om du inte är beredd på att vänta i år på en lista. Jag håller inte riktigt med föregående talare att du skall strunta i andrahandsvärdet och bara köpa en klocka för att du gillar den då ditt mål inte är nästa köp utan en dyrare klocka i framtiden. Du måste i sådana fall gå på klockor du inte förlorar pengar på och då gäller det att välja rätt. Det är lättare att få bra betalt bland riktigt billiga klockor och bland high end grejer. Klockor som nya ligger runt 10-20k är alla riktiga förlustaffärer. Mitt råd är att köpa antingen en lätt beggad lättsåld premiumklocka typ Omega Seamaster eller billig vintage som du kan med lite tur sälja med vinst och inte förlorar hela klockkontot om du råkar köpa en som inte håller måttet. Går du på det sistnämnda alternativet får du köpa ganska många och ha rejäl rotation på flippandet och håll dig till ett märke som du har läst på ordentligt om för att undvika att köpa citronerna. Det är skoj, man lär sig mycket och med lite tur kommer du att tappa suget efter en Rolex efter ett tag ;) Om du nu är inställd på att du måste ha en Exp2 på ett år och börjar med en klocka för 10k så får du med 99% säkerhet spara ihop till mellanskillnaden plus antagligen lite till för att ro det i land. Börjar du med 10st ”rätt” vintage klockor för 1k/st och har läst på så kan du om du ha tur få en Exp2 utan att lägga så mycket mer emellan... men det kommer ta 10år om du inte har det som heltidssysselsättning ;)

Mitt råd, köp lite mikroklockor istället och ha trevligt i mikrotråden istället, betydligt roligare en Svensson tråk-Rolle på armen :D
Instämmer helt med dig, alla fluktar efter rolex det första man gör, varför inte njuta av andra grymma klockor istället? Finns ju så sjukt mycket annat som skulle locka iaf mig mer. Men smaken är som baken..
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Instämmer helt med dig, alla fluktar efter rolex det första man gör, varför inte njuta av andra grymma klockor istället? Finns ju så sjukt mycket annat som skulle locka iaf mig mer. Men smaken är som baken..
Känner igen min egen resa, skulle kunna casha in de klockor jag skrapat ihop under åren och slänga på en Sub på armen då det var mitt mål när jag började med klocksamlandet... men skulle aldrig göra det nu :D
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Tror inte att du kan köpa någon nu klocka, använda den och sen lämna tillbaka och få mer än du gav. Inte ens klockor som stiger i värde under en så kort period skulle en handlare betala över inköpspris för då de sen måste sälja den med vinst. Finns nog ingen klocka du kan köpa ny idag och sen sälja privat ens och tjäna pengar på under en så kort period, inte ens en poppis stål Rolex för du får inte tag i en till listpris om du inte är beredd på att vänta i år på en lista. Jag håller inte riktigt med föregående talare att du skall strunta i andrahandsvärdet och bara köpa en klocka för att du gillar den då ditt mål inte är nästa köp utan en dyrare klocka i framtiden. Du måste i sådana fall gå på klockor du inte förlorar pengar på och då gäller det att välja rätt. Det är lättare att få bra betalt bland riktigt billiga klockor och bland high end grejer. Klockor som nya ligger runt 10-20k är alla riktiga förlustaffärer. Mitt råd är att köpa antingen en lätt beggad lättsåld premiumklocka typ Omega Seamaster eller billig vintage som du kan med lite tur sälja med vinst och inte förlorar hela klockkontot om du råkar köpa en som inte håller måttet. Går du på det sistnämnda alternativet får du köpa ganska många och ha rejäl rotation på flippandet och håll dig till ett märke som du har läst på ordentligt om för att undvika att köpa citronerna. Det är skoj, man lär sig mycket och med lite tur kommer du att tappa suget efter en Rolex efter ett tag ;) Om du nu är inställd på att du måste ha en Exp2 på ett år och börjar med en klocka för 10k så får du med 99% säkerhet spara ihop till mellanskillnaden plus antagligen lite till för att ro det i land. Börjar du med 10st ”rätt” vintage klockor för 1k/st och har läst på så kan du med lite tur få en Exp2 utan att lägga så mycket mer emellan... men det kommer ta 10år om du inte har det som heltidssysselsättning ;)

Mitt råd, köp lite mikroklockor och ha trevligt i mikrotråden istället, betydligt roligare en Svensson tråk-Rolle på armen :D ... och du får 99% av klockan att njuta av ändå.

+1 på denna kommentar. Jag tycker också att det är en rolig sak att ha olika typer av klockor. Att testa sig fram och att lära sig massor om ...t.ex. militärklockor?! Och som du skriver, TS, du vill lära dig. Förutom här på forumet (där jag har lärt mig MASSOR!) så finns det massor av bra på youtube och att många tillverkare rolex, omega osv har stora dedikerade US- och UK-baserade forum. Efter hand lär man sig också vad man själv gillar -- och det skiftar ju! Eller, så har det varit för mig iaf, och det är först då när det plötsligt skiftar: när andan faller på efter något nytt, som åtminstone jag börjar fundera på att flippa även om just jag har svårt att göra mig av med något, lol. Det mesta jag skaffat ligger i lådan på tok för mycket och länge: och det är allt möjligt, billiga seikos, jättegammalt vintage osv. Allt har det dock gemensamt att jag tyckt något varit intressant med dem vid olika tillfällen i livet.

Men med det sagt, jag kan VERKLIGEN känna igen mig i, som du säger, känslan av att vilja ha en viss modell av t.ex. Rolex NU. Nu, nu, nu. (Haft ett Milli-breakdown senast för ett par veckor sedan och ett ganska allvarligt Speedy-sug bara härom kvällen). Men moment 22:et i att jag numer kanske har rent likvida medel att gå och handla den men att ha råd med detta i termer av prioriteringar, har barn osv, vis-a-vis förut när jag kanske inte hade den möjligheten, har båda lärt mig att detta ju är en hobby som först och främst handlar om mitt egna intresse för vad jag har på armen (dess historia osv) och där kan jag gå igång lika mycket på något jag plockat upp vintage för några hundra som på något nyköpt dyrare. För att jag lärt mig om det! Här på forumet och genom annan efterforskning. För ingen annan kommer bry sig, haha! -- kolla tråden "Får ni kommentarer på era klockor" -- så jag tror att om man hoppar direkt på sin graal går man miste om många års intressant och givande hobby. Och lurar sig själv lite också.

Vill du trots allt snabbt flippa upp kapital görs detta nog snabbare genom att ladda ner stockX-appen och börja köpa och sälja sneakers. Om ens något flippande är särskilt givande these days med Corona och dåliga valutakurser, men men, inshallah!
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Tjululu alla klockfantaster,

Min passion för klockor har slagit mig med storm, och jag vill börja dyka in i denna värld nu. Precis som med allt annat är jag perfektionist, och vill lära mig allt som går att lära sig, har en tendens att gå "balls deep" i nya grejer, men ju fler kunskap man har om många grejer desto mindre småfel gör man.

Jag gjorde ett spontanköp på en garmin sportklocka för 12.000kr för någon månad sen, och nu känner jag att jag borde sparat dessa pengar till ett framtida exklusivare klockköp, men jag tänker att jag nu vill köpa mig en bra klocka för ett pris mellan 10-20k och sakta med åren röra mig upp mot 100k klassen. Vad är första steget? Köpa vintageklocka för 10k-20k och vilka märken/modeller är första bästa "investeringar" till att börja med?

Är medveten om att det inte finns ett korrekt svar till denna frågan, men ju fler svar desto mer kunskap samlar man in.

Tack på förhand!
Finns massor med kul i den prisklassen, men inte som en ”investering”
Men elefanten i rummet... Köpte du en Garmin för 12k?
 

cassiopeia

Breitling
Min andra klocka. Köpte först en Omega seamaster deville från 68 när jag fyllde 18, Gud vad tjejer gillade den klockan. Fick oerhört mycket kommentarer. Nu med sub är det bara snubbar som kommentarer
 

Bilagor

  • IMG_20200602_164150.jpg
    IMG_20200602_164150.jpg
    367.9 KB · Visningar: 20
  • IMG_20200602_164141.jpg
    IMG_20200602_164141.jpg
    393.8 KB · Visningar: 20

CREAM

Breitling
Tror inte att du kan köpa någon nu klocka, använda den och sen lämna tillbaka och få mer än du gav. Inte ens klockor som stiger i värde under en så kort period skulle en handlare betala över inköpspris för då de sen måste sälja den med vinst. Finns nog ingen klocka du kan köpa ny idag och sen sälja privat ens och tjäna pengar på under en så kort period, inte ens en poppis stål Rolex för du får inte tag i en till listpris om du inte är beredd på att vänta i år på en lista. Jag håller inte riktigt med föregående talare att du skall strunta i andrahandsvärdet och bara köpa en klocka för att du gillar den då ditt mål inte är nästa köp utan en dyrare klocka i framtiden. Du måste i sådana fall gå på klockor du inte förlorar pengar på och då gäller det att välja rätt. Det är lättare att få bra betalt bland riktigt billiga klockor och bland high end grejer. Klockor som nya ligger runt 10-20k är alla riktiga förlustaffärer. Mitt råd är att köpa antingen en lätt beggad lättsåld premiumklocka typ Omega Seamaster eller billig vintage som du kan med lite tur sälja med vinst och inte förlorar hela klockkontot om du råkar köpa en som inte håller måttet. Går du på det sistnämnda alternativet får du köpa ganska många och ha rejäl rotation på flippandet och håll dig till ett märke som du har läst på ordentligt om för att undvika att köpa citronerna. Det är skoj, man lär sig mycket och med lite tur kommer du att tappa suget efter en Rolex efter ett tag ;) Om du nu är inställd på att du måste ha en Exp2 på ett år och börjar med en klocka för 10k så får du med 99% säkerhet spara ihop till mellanskillnaden plus antagligen lite till för att ro det i land. Börjar du med 10st ”rätt” vintage klockor för 1k/st och har läst på så kan du med lite tur få en Exp2 utan att lägga så mycket mer emellan... men det kommer ta 10år om du inte har det som heltidssysselsättning ;)

Mitt råd, köp lite mikroklockor och ha trevligt i mikrotråden istället, betydligt roligare en Svensson tråk-Rolle på armen :D ... och du får 99% av klockan att njuta av ändå.
Tack för ditt svar FreayLeo, precis vad jag behövde. Så köpa microklockor, och ha ett antal 5-10 hemma som helst inte riskerar att gå ner i värde. Men du förstod exakt vad jag menade, viktigaste är att klockan ej förlorar i värde, och behöver inte gå upp i värde, det är ej så viktigt.
 

CREAM

Breitling
+1 på denna kommentar. Jag tycker också att det är en rolig sak att ha olika typer av klockor. Att testa sig fram och att lära sig massor om ...t.ex. militärklockor?! Och som du skriver, TS, du vill lära dig. Förutom här på forumet (där jag har lärt mig MASSOR!) så finns det massor av bra på youtube och att många tillverkare rolex, omega osv har stora dedikerade US- och UK-baserade forum. Efter hand lär man sig också vad man själv gillar -- och det skiftar ju! Eller, så har det varit för mig iaf, och det är först då när det plötsligt skiftar: när andan faller på efter något nytt, som åtminstone jag börjar fundera på att flippa även om just jag har svårt att göra mig av med något, lol. Det mesta jag skaffat ligger i lådan på tok för mycket och länge: och det är allt möjligt, billiga seikos, jättegammalt vintage osv. Allt har det dock gemensamt att jag tyckt något varit intressant med dem vid olika tillfällen i livet.

Men med det sagt, jag kan VERKLIGEN känna igen mig i, som du säger, känslan av att vilja ha en viss modell av t.ex. Rolex NU. Nu, nu, nu. (Haft ett Milli-breakdown senast för ett par veckor sedan och ett ganska allvarligt Speedy-sug bara härom kvällen). Men moment 22:et i att jag numer kanske har rent likvida medel att gå och handla den men att ha råd med detta i termer av prioriteringar, har barn osv, vis-a-vis förut när jag kanske inte hade den möjligheten, har båda lärt mig att detta ju är en hobby som först och främst handlar om mitt egna intresse för vad jag har på armen (dess historia osv) och där kan jag gå igång lika mycket på något jag plockat upp vintage för några hundra som på något nyköpt dyrare. För att jag lärt mig om det! Här på forumet och genom annan efterforskning. För ingen annan kommer bry sig, haha! -- kolla tråden "Får ni kommentarer på era klockor" -- så jag tror att om man hoppar direkt på sin graal går man miste om många års intressant och givande hobby. Och lurar sig själv lite också.

Vill du trots allt snabbt flippa upp kapital görs detta nog snabbare genom att ladda ner stockX-appen och börja köpa och sälja sneakers. Om ens något flippande är särskilt givande these days med Corona och dåliga valutakurser, men men, inshallah!
Tack för din kommentar! Du satte spiken på kistan. Ens sug kan verkligen döda ens passion om man impulsköper något man genast tror man vill ha. Jag vill som sagt att detta ska vara en resa som skall ge mig massor med kunskap, inte handla om vad jag har på handleden, för att kunna ge denna kunskapen vidare till andra och mina framtida barn. Frågan är, vart ska jag söka efter klockor som vi talar om? Är det bäst att vara utomlands, gå in i random butiker och hoppas på fynd, är det via nätet, är det genom att fråga runt om någon vill sälja sin klocka?
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Håll dig till vad du gillar, så svider det inte om marknaden viker framöver. Då är det även lättare att behålla en klocka och sälja när det är rätt läge för ett byte.

väldigt bra insteg för pengarna är seikos modeller.

Sido tipset är att läsa på wornandwound som specialiserar sig på lite lägre prisklass.
 

CREAM

Breitling
En fråga, om jag nu säg, har en seiko klocka, och vill nu handla en rolex klocka hos en AD, kan jag byta in min Seiko klocka hos ex. rolex handlaren och tillsätta mellanhand? Tänker om det fungerar likadant som med bilar, att man kan lämna in sin bil hos säljaren och lägga till en mellanhand? Eller tar de inte emot andra klockor än rolex klockor om jag är i en rolex butik bara som exempel?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för ditt svar FreayLeo, precis vad jag behövde. Så köpa microklockor, och ha ett antal 5-10 hemma som helst inte riskerar att gå ner i värde. Men du förstod exakt vad jag menade, viktigaste är att klockan ej förlorar i värde, och behöver inte gå upp i värde, det är ej så viktigt.
Du är tyvärr rejält ute och cyklar om du fortsätter på den linjen.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
En fråga, om jag nu säg, har en seiko klocka, och vill nu handla en rolex klocka hos en AD, kan jag byta in min Seiko klocka hos ex. rolex handlaren och tillsätta mellanhand? Tänker om det fungerar likadant som med bilar, att man kan lämna in sin bil hos säljaren och lägga till en mellanhand? Eller tar de inte emot andra klockor än rolex klockor om jag är i en rolex butik bara som exempel?

du kan säkert få inbyte för något de inte säljer. Men lär få sämre pris, såsom bilar. Alternativt så kanske man skall prata en klocka som är i dennprisklassen de arbetar med.
Ren gissning nu, men svårt att tro att du får ett bra pris på att byta in en seiko för 10tkr hos en Rolex handlare. Däremot en Grand Seiko för typ 60tkr är nog mer rimligt.
De har ju sin kundkrets med köpare som de vill kunna sälja den vidare till.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tack för ditt svar FreayLeo, precis vad jag behövde. Så köpa microklockor, och ha ett antal 5-10 hemma som helst inte riskerar att gå ner i värde. Men du förstod exakt vad jag menade, viktigaste är att klockan ej förlorar i värde, och behöver inte gå upp i värde, det är ej så viktigt.
Nja, mikroklockor köper man för att det är skoj och ger mycket klocka för pengarna, men de är inga klockor som håller sitt värde, finns undantag naturligtvis men de är inte många. Jag tror att det bästa sättet att inte förlora pengar är att köpa lätt beggade poppis stålsportklockor i mellanklass. Sinn, Omega, SjööSandström eller budget typ Certina, Tissot, Seiko. Om du vill ha någon chans att flippa med vinst utan att behöva investera femsiffrigt per klocka så är det väl valda billiga vintage som gäller :) När man är nere och trålar bland de riktigt billiga klockorna så kan det vara bra att hoppa mellan marknader. Köpa udda ovanliga Seikos här billigt och sälja dyrare i Japan och köpa billiga moderna JDM Seikos i Japan och sälja med påslag här typ. Om man har tid kan man också hitta schyssta deals på väldigt lokala märken. Sjöö Sandström säljer ju bra här i Sverige och håller priset bra efter första tappet, men hittar du en i England t.ex. så kan man få ett riktigt bra pris då de är iskalla där och i princip ingen vet något om dem.
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Tack för din kommentar! Du satte spiken på kistan. Ens sug kan verkligen döda ens passion om man impulsköper något man genast tror man vill ha. Jag vill som sagt att detta ska vara en resa som skall ge mig massor med kunskap, inte handla om vad jag har på handleden, för att kunna ge denna kunskapen vidare till andra och mina framtida barn. Frågan är, vart ska jag söka efter klockor som vi talar om? Är det bäst att vara utomlands, gå in i random butiker och hoppas på fynd, är det via nätet, är det genom att fråga runt om någon vill sälja sin klocka?

Tror inte du ska stirra dig blind, som många också säger i tråden på värdeökning/ej minskning/flippbarhet osv (som sagt, då funkar nog re-selling av LE-sneakers och liknande bättre!), om man har x antal rollar/PP:s eller annat +100 k, ja då går det ju att byta in dessa hos AD:s, byta och sälja. Såklart även billigare nyköp eller fullset som går att göra inbyten på för att komma ner i pris.

Men om du vill lära dig och framför allt börja med roliga och intressanta klockor att faktiskt äga och använda, som om de är just det också alltid kommer finnas någon annan som tycker samma om, alltså en andrahandsmarknad finns. Och som @FreakyLeo också nämner ovan, går att pussla och hustla med om man vill.

Men, som svar på frågan om var du ska kika efter/köpa klockor:
- Här på forumets köp och sälj (säkert, roligt och du köper av hyggliga mänskor)
- Chrono24 (kolla efter verifierade handlare, med gärna lite medlemstid och positiv historik)
- Tradera/blocket/bukten (men då gäller det att ha bra dialoger med säljarna och lite samma sak som ovan -- samt gärna ha bra koll på den typ av klocka du är i stånd att köpa)
- Klockaffärer/näthandlare som även säljer vintage och eller pre-owned
- Kika runt här på forumet, finns en uppsjö bra och mindre bra ställen att handla specifika märken, vintage osv på nätet och/eller i fysiska butiker...
 
Topp