• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första klockan

En universalregel om det nu blir så att du kommer att halka dit:

Oavsett vart du än väljer att börja (prismässigt) så kommer du i samma sekund du köper din första tidmätare att tänka dig ett ’tak’.

Denna lyder typ:
Mer än ”x” antal kronor kommer jag aldrig lägga på en tidmätare. Inom ett par år kommer du emellertid att ha överstigit denna gräns med råge och med största sannolikhet redan ha höjt det ursprungliga taket ett par gånger.
Håller 100% med, känner igen mig själv i många av mina hobbies.

Lite som nämndes tidigare ”hur långt är ett snöre”(?) och hur ser budgeten ut?

Är tanken att du på sikt tänkte hoppa djupt ner i hålet och se vart det leder eller är det mer en GADA/OWG du är ute efter?
Är det dessutom nytt eller pre-owned alt. vintage du kikar på eller kan tänka dig?

Upplever frågan som relativ. Personligen skulle jag nog göra som dig och lägga mig på rubt 50k. Men(!) om du absolut te x vill ha en OP eller liknande så ska du göra det. Ingen idé att göra nästan köp. Det blir alltid dyrare i längden.

Tycker du ska bestämma dig för typ av klocka du är ute efter och sedan bedömma om du upplever priserna som rimliga för din plånbok. 🤷🏻‍♂️

Personligen tycker jag Tissot kan vara en bra instegsklocka <10k, typ en powermatic 80 gentleman silicum!

Köpte själv en powermatic 80 luxury för cirkus 10år sen, står sig rätt hyfsat än idag!

Bilagor

• IMG_20230210_084244.png
    IMG_20230210_084244.png
    2.3 MB · Visningar: 7
Det beror ju också på hur många klockor du tänkt köpa 😃. Sedan blir ju frågan ändå ytterst vilken klocka du vill ha. Det finns fantastiskt bra klockor för en tredjedel av en Seamaster och sådana som kostar dubbelt och är sämre. Så köp en klocka du gillar. Annars kommer du säkerligen sälja den med förlust snart och köpa något annat.

3000 kr. Man får en hyfsad budgetautomat för de pengarna.
Japp, Seiko 5 sports
Finns även en Seiko Prospex (sol-laddning) nedsatt till 2995 just nu

Men som sagt, beror nog främst på Budget
3-5k Seiko
10-15 Longines Hydroconquest
20-30 Tag Heuer Aquaracer eller Carrera
30-50 Omega
Och över 100ingen Rolex Sub eller Datejust

Sen tar min kunskap slut

Mitt första klockköp var ett impulsivt köp utomlands. Blev en Seiko Kronograf, minns inte ref nummer- men den gick på 3500.
Tröttande på klockan efter drygt ett år, men ville ha något nytt. Då blev det en Longines Hydroconquest.

Det vanliga tänker jag är att man går in på några tusen max o kör en billig seiko/orient och sedan sakta med säkert letar sig uppåt ju mer intresset gror

Mitt första klockköp var en svart gant Park Hill. Trevlig dressklocka som idag sitter på någon annans handled.

Tillbaka
Topp