• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första riktiga klockan

bers1

Basic
Jag har nyligen funnit mitt klockintresse och känner att det är dags att införskaffa min första riktiga klocka. Har en budget på ca. 10 000 men kan gå över något om det är något jag verkligen fastnat för. Jag har smala handleder och vill därför inte ha en klocka med mer än 40mm i diameter. Kom gärna med tips!

Som tidigare nämt har uret.se en ”finn din klocka funktion” där du kan välja preferenser och hitta klockor som passar dig och dina behov.

Annars vill jag slå ett slag för det tyska märket Sinn. Sinn gör fantastiska klockor för en mycket vettig peng. Mina personliga favoriter är Sinn 104 (finns både med svart & vit urtavla) men även modellen Sinn 556i.

Som ovan nämner Aquis date har du i 39.5mm riktigt schysst, finns även omega speedmaster reduced som är en lite mindre modell inte lika påkostad som sina storebröder men ack så fantastisk. Med lite tur går de säkert att knipa inom din budget.

Jag satt i samma sits för ett par år sedan och valet föll på en Longines Conquest Heritage. Du får en ny för strax under 10 på typ klockia som är AD. Annars finns det säkert någon här som kan tänka sig att avyttra sin. Se upp bara isf att det inte är dags för service :)
9403712D-9E58-4B55-8E36-5F970E43BEBE.jpeg

Har du funderat på manuell, automat eller quartz? Har du några exempel på klockor du gillar? Dykare eller något mer dressad?
Hur gammal är du och vad gör du till vardags, dvs i vilken miljö används klockan?

Som ovan nämner Aquis date har du i 39.5mm riktigt schysst, finns även omega speedmaster reduced som är en lite mindre modell inte lika påkostad som sina storebröder men ack så fantastisk. Med lite tur går de säkert att knipa inom din budget.
Är största chansen att hitta en sådan speedmaster här på KS eller har du några tips?

Har du funderat på manuell, automat eller quartz? Har du några exempel på klockor du gillar? Dykare eller något mer dressad?
Hur gammal är du och vad gör du till vardags, dvs i vilken miljö används klockan?
Har funderat på automat under en längre tid men nu de sista dagarna har jag tänkt att Quartz inte är så dumt trots allt. Tänker mig en dykare men på grund av mina smala handleder ser mycket väldigt stort ut tyvärr vilket begränsar mycket. Gillar designen av rolex Explorer och liknande från andra märken. Swiss made känns nästan som ett måste faktiskt.
Jag är endast 18 och går fortfarande i skolan och vill inte ha något så skrytigt. Jag har jobbat mycket senaste året och vill därför belöna mig på något sätt.

Longines Hydroconquest är "bara" 39 mm... Edit. Ser dock ut att ha ganska långa bandhorn, vilket kan ställa till det.

longines-L3_694_4_59_6.jpg

Tillbaka
Topp