• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förtidspensionerad

Yo-han

Troll probationary
Nån som kört denna väg? Överväger allvarligt, tycker vid snart 40 att jag gjort mitt för samhället. Tog en chefsroll inom mitt gebit för ett tag sen för att jag trodde jag skulle bli pepp igen, så blev ej fallet, hoppade tillbaka till mitt gamla jobb för jag gillar att bli daltad med, samma skit där. Arbetsdagar numera är att ta en sovmorgon med min yngsta, komma in till jobbet vid 10, ta ett möte, träna o luncha i två timmar och sen längta till man får dra o hämta på dagis runt kl 15.. Känns rimligare att köra frilans några timmar i veckan o chillaxa med kidsen resten av tiden? Nån som kört samma? Blir man för galen och sällskapssjuk av bristen på vuxen kontakt eller ärdet ett rimligt upplägg?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nån som kört denna väg? Överväger allvarligt, tycker vid snart 40 att jag gjort mitt för samhället. Tog en chefsroll inom mitt gebit för ett tag sen för att jag trodde jag skulle bli pepp igen, så blev ej fallet, hoppade tillbaka till mitt gamla jobb för jag gillar att bli daltad med, samma skit där. Arbetsdagar numera är att ta en sovmorgon med min yngsta, komma in till jobbet vid 10, ta ett möte, träna o luncha i två timmar och sen längta till man får dra o hämta på dagis runt kl 15.. Känns rimligare att köra frilans några timmar i veckan o chillaxa med kidsen resten av tiden? Nån som kört samma? Blir man för galen och sällskapssjuk av bristen på vuxen kontakt eller ärdet ett rimligt upplägg?

Ultimat tillvaro skulle jag säga, nu är det bara massa slit.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag kör frilans , delar kontor med en supertrevlig snubbe , håller jobbet på en rimlig nivå , lämnar på dagis vid 8 tiden , drar en kopp kaffe på mitt stamfik påväg till kontoret , sticker från jobbet vid 15.30 o hänger med ungarna , klart lite sms o mail på kvällar , men en jäkligt skön tillvaro , o ok lön . Blir inte tvungen att hänga med arbetskollegor som jag inte vill hänga med...

Min framtidsdröm är att äga/förvalta en mindre fastighet , men fortfarande jobba som idag.
 

Bjudko

Cartier
Nån som kört denna väg? Överväger allvarligt, tycker vid snart 40 att jag gjort mitt för samhället. Tog en chefsroll inom mitt gebit för ett tag sen för att jag trodde jag skulle bli pepp igen, så blev ej fallet, hoppade tillbaka till mitt gamla jobb för jag gillar att bli daltad med, samma skit där. Arbetsdagar numera är att ta en sovmorgon med min yngsta, komma in till jobbet vid 10, ta ett möte, träna o luncha i två timmar och sen längta till man får dra o hämta på dagis runt kl 15.. Känns rimligare att köra frilans några timmar i veckan o chillaxa med kidsen resten av tiden? Nån som kört samma? Blir man för galen och sällskapssjuk av bristen på vuxen kontakt eller ärdet ett rimligt upplägg?

Du behövs inte på företaget du arbetar för, gör dem en tjänst och säg upp dig.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Du behövs inte på företaget du arbetar för, gör dem en tjänst och säg upp dig.
Min första tanke med. Sen tänkte jag att tiden som spenderas på arbetsplatsen kanske används på ett klokt sätt. Som chef har jag hellre medarbetare som lämnar och hämtar ungar på dagis för de går inte och slappar på jobbet i onödan utan gör det de ska när de är där. (Tillägg: Jag ska nog tillägga att det bästa är medarbetare som gör vad de ska på jobbet och går hem i tid, vare sig de har barn eller inte) Och de tycker inte det är häftigt att gå hem sist. Men om man har de där arbetstiderna som TS skriver och dessutom går och känner sig omotiverad, så är det nog läge att se sig om efter något annat.
Har ett par kompisar som frilansar inom olika branscher och de flesta tycker det bästa är att dela kontor/ateljéer eller sitta hos kund åtminstone några dagar i veckan för att komma hemifrån och inte sunka ihop totalt.
Men jag tycker det låter som ett grymt upplägg. Det är väldigt få som ligger på dödsbädden och önskar att de hade arbetat mer... Kör säger jag.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag frilansade ett par år tills för drygt ett år sedan. Trevligt i perioder, ett helvete i perioder. Märkligt nog sammanföll alltid uppdrag med varandra, så jag fick jobba livet ur mig...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Exempelvis Konkurrensverket, Strålskyddsmyndigheten, åklagarmyndigheten och Skatteverket. Som sagt gäller inte alla överlag men förekommer. Likt på många/de flesta arbetsplatser.

Jag känner folk på skattemyndigheten och de slappar då inte, så ej heller de på åklagarmyndigheten som är så överhopade av jobb att de får strunta i fall. De andra kan jag inte uttala mig om.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vi har väl olika kontakter helt enkelt :) som sagt finns alltid slapptorskar på alla arbetsplatser tyvärr.

Jag jobbade klart mindre när jag var i privata sektorn. Då brukade jag komma 10 sedan långlunch med träning samt hemgång senast 16 och inte ovanligt att man inte kom in på fredagar. Gjorde man det så checkade man ut vid lunch och hade "fredags" lunch. Det var härliga15 år.. Om du undrar var jag jobbade så kan jag påpeka att det var på sex olika ställen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där kommer du inte undan med på myndighet, bara inom privata sektorn och då företrädesvis media, reklam och IT...
Eh vilken media eller IT pratar du om då? Vi har då inte några som kommer vid 10 och går vid 15. (Jobbar på ett media/online ftg som är del av större koncern). Inte testat byråvärlden men min bild är att de knappast går hem tidigt heller.
 

Edin

Panerai
Om man har möjligheten att gå i Pension redan vid 40 och har råd att göra det samtidigt som man då kan leva som man vill skulle jag inte tveka på att göra det. Om man sen efter nått år eller månad har ruttnat kan man ju alltid försöka göra något som man tycker är roligt då man ändå inte behöver pengarna.

Om an nu behöver inkomsten känns det inte speciellt smart i min bok men det är ju upp till var och en och jag tvivlar på att folk här är ett fall för lyxfällan..

Bli panschis medans du kan, jag får väl jobba tills jag är 89 som det ser ut nu :woot:

Du kör ju Merca så vad dillar du om? Trodde bara jag, gubbar och rika gjorde det? o_O
 

egbert

Panerai
Ämnet får mig att tänka på den här filmen.
image.gif

Jobbar frilans. Läser just nu "4 timmars arbetsvecka", blir inspirerad till att jobba mindre men effektivare för att maximera fritiden...
 
Topp