• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

F.P. Journe Octa Sport & Centigraphe Sport

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag kan tycka att F.P’s klockor är bland det mest makalösa som står att finna i den nutida klockvärlden.
Men hur i hela friden gick tankarna när dessa designades?
Är det en klocka som bara inte gör sig på bild eller är det rent av så de är så fruktansvärt coola att jag bara inte kan ta in det?
73FD1B53-3BDD-4057-86DD-8416F0C9248E.jpeg
12595EBF-C6D8-4998-B529-FDF918407E03.jpeg
E2581D2C-7FC6-44D8-ADC8-309B1D93BB73.jpeg


Någon som pillat på dem IRL?
 

Husse

Patek
Har haft lite svårt för deras klockor, men dessa två är ju hur läckra som helst!
Det blir bra klockor när designavdelningen har fri tillgång till div kemikalier!
Nej, inget sådant, men nog har dom släppt loss och hämtat inspiration från -70 talet, härligt!
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Har haft lite svårt för deras klockor, men dessa två är ju hur läckra som helst!
Det blir bra klockor när designavdelningen har fri tillgång till div kemikalier!
Nej, inget sådant, men nog har dom släppt loss och hämtat inspiration från -70 talet, härligt!
Kul att du gillar dessa men inte en del av de vanligare klockorna från Journe. När du syftar till deras klockor så menar du nog hans klockor och samma när du nämner designavdelningen så menar du "the man himself". :) @Alarik jag står ungefär där du står men tror ändå att det är bra att Mr Journe fortsätter att vara kreativ och utmana.
 

Husse

Patek
Kul att du gillar dessa men inte en del av de vanligare klockorna från Journe. När du syftar till deras klockor så menar du nog hans klockor och samma när du nämner designavdelningen så menar du "the man himself". :) @Alarik jag står ungefär där du står men tror ändå att det är bra att Mr Journe fortsätter att vara kreativ och utmana.
Klockvärlden behöver utmanare!
Alla behöver ju inte bygga klockor som Strom’s Argonaut för att det ska bli ”spännande”
F3BDA030-4394-4332-8A26-F06CFF3774F2.jpeg

Frank Muller har många roliga ur, jump hour är ett bra exempel på nytänkande.
96221437-7ACC-479B-A349-5EA5515F2FC9.jpeg

Bilder stulna från www
 

Ronnie

Rolex
It boggles the mind.
Jag förstår det inte. Ska jag gissa så tror jag att Francois Paul blev alldeles överfokuserad på det tekniska och vande sig vid utseendet.

Fast just den här verkar lite fin:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De är ubercoola i sin totala självständighet. Den vänstra associerar jag till Philips rakapparater. Frågan är om det kommer att bli en tillgång eller ett problem vid ägandet? Hela konceptet FP Journe känns som de satt sitt arkivbeständiga avtryck i den historiska horologikartan. Visst bör den blå vara given i tråden som en av de ultimata drömmarna?
FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-7.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor

Scipio

Patek
2-Faktor
Det finns helt klart klockor som framkallar andningsproblem. Vagabondage eller Elegante gör det hos mig. Vagabondage går kanske bort för jag kommer aldrig att lägga över en halv miljon kronor på en klocka, men Elegante kanske? Hundratusen kronor för ett kvartverk? Ja, kanske just därför. Sen kunde kan sälja av det andra och luta sig tillbaka framför brasan och andas in den kalla syrerika luften i rummet.
80c926b4ba8b26830860309e431ee262.jpg
F.P.Journe_Elegante-48_3940.jpg
maxresdefault-2.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
De är ubercoola i sin totala självständighet. Den vänstra associerar jag till Philips rakapparater. Frågan är om det kommer att bli en tillgång eller ett problem vid ägandet? Hela konceptet FP Journe känns som de satt sitt arkivbeständiga avtryck i den historiska horologikartan. Visst bör den blå vara given i tråden som en av de ultimata drömmarna?
FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-7.jpg
Metaforen till Philips treögda rakapparater är klockren !
 
Senast ändrad:
Jag kan tycka att F.P’s klockor är bland det mest makalösa som står att finna i den nutida klockvärlden.
Men hur i hela friden gick tankarna när dessa designades?
Är det en klocka som bara inte gör sig på bild eller är det rent av så de är så fruktansvärt coola att jag bara inte kan ta in det?
73FD1B53-3BDD-4057-86DD-8416F0C9248E.jpeg
12595EBF-C6D8-4998-B529-FDF918407E03.jpeg
E2581D2C-7FC6-44D8-ADC8-309B1D93BB73.jpeg


Någon som pillat på dem IRL?
Jag testade en Octa Sport på länk -– tyckte den var riktigt häftig. Personligen tycker jag inte matchningen med kavajen och skjortan på bilden gör klockan rättvisa, då varken formalitetsgrad eller färg lirar med klockan :). Tycker den tidigare och lättare varianten som är helt gjord i aluminium(!), med sin ljusare färg, är finare än den på bilden som är i titan.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar båda, har blivit helsåld på FPJ helt nyligen. Dock ganska irrelevant då jag knappast kommer köpa eller ens pröva en då jag inte sitter på de pengarna. Jag gillar dock att de tar ut svängarna med dessa modeller.
 
Topp