• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fabriksny Rolex Defekt ? Förekommer det ?

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vilken Seiko som helst har bättre finish på tavla än Rolex men det är väl inte för finish man köper Rolex.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vilken Seiko som helst har bättre finish på tavla än Rolex men det är väl inte för finish man köper Rolex.
Nåja, riktigt så illa är det inte. Även om jag får erkänna att rehauten på min explorer är någon grad fel medan min Seiko 5 är perfekt centrerad.

Å tredje sidan, vem bryr sig egentligen? Min bil kostade otroligt mycket mer och har säkert någon panel som inte sitter helt uniformt. Allt gjort av mänskliga händer (eller jordiska maskiner) kommer ha någon slags tolerans med flex i. Visst söker man perfektion men för mig är det i acceptanden av inperfektion som jag finner något slags lugn. Perfektion är så...trist på något vis*. Önskade jag perfektion i tidshållning skulle jag bara ha radiostyrda kvartsverk, önskade jag perfektion i allt annat skulle jag ha väldigt svårt att se mig själv (med alla trivselkilon) i spegeln.

Bra nog är bra nog. Behöver jag mer styrka än glasögonen för att se en skavank finns den inte och ser jag den med glasögonen får jag ta ställning till den då. Hittills har jag inte brytt mig alltför mycket om småsaker men jag har viss förståelse för att jag kanske är för slapp i mitt samlande. Vissa vill ha jympapjuck som är "box fresh", mina ser ut som jag målat huset med dem.


*Detta gäller inte 11'orna på vanliga Seikos med datumvvisning, de är katastrof.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Nåja, riktigt så illa är det inte. Även om jag får erkänna att rehauten på min explorer är någon grad fel medan min Seiko 5 är perfekt centrerad.

Å tredje sidan, vem bryr sig egentligen? Min bil kostade otroligt mycket mer och har säkert någon panel som inte sitter helt uniformt. Allt gjort av mänskliga händer (eller jordiska maskiner) kommer ha någon slags tolerans med flex i. Visst söker man perfektion men för mig är det i acceptanden av inperfektion som jag finner något slags lugn. Perfektion är så...trist på något vis*. Önskade jag perfektion i tidshållning skulle jag bara ha radiostyrda kvartsverk, önskade jag perfektion i allt annat skulle jag ha väldigt svårt att se mig själv (med alla trivselkilon) i spegeln.

Bra nog är bra nog. Behöver jag mer styrka än glasögonen för att se en skavank finns den inte och ser jag den med glasögonen får jag ta ställning till den då. Hittills har jag inte brytt mig alltför mycket om småsaker men jag har viss förståelse för att jag kanske är för slapp i mitt samlande. Vissa vill ha jympapjuck som är "box fresh", mina ser ut som jag målat huset med dem.


*Detta gäller inte 11'orna på vanliga Seikos med datumvvisning, de är katastrof.
Det är väl bara det att folk märkligt nog betalar för något de kan få för en tiondel av priset. Så fåfäng är mänskligheten.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Nåja, riktigt så illa är det inte. Även om jag får erkänna att rehauten på min explorer är någon grad fel medan min Seiko 5 är perfekt centrerad.

Å tredje sidan, vem bryr sig egentligen? Min bil kostade otroligt mycket mer och har säkert någon panel som inte sitter helt uniformt. Allt gjort av mänskliga händer (eller jordiska maskiner) kommer ha någon slags tolerans med flex i. Visst söker man perfektion men för mig är det i acceptanden av inperfektion som jag finner något slags lugn. Perfektion är så...trist på något vis*. Önskade jag perfektion i tidshållning skulle jag bara ha radiostyrda kvartsverk, önskade jag perfektion i allt annat skulle jag ha väldigt svårt att se mig själv (med alla trivselkilon) i spegeln.

Bra nog är bra nog. Behöver jag mer styrka än glasögonen för att se en skavank finns den inte och ser jag den med glasögonen får jag ta ställning till den då. Hittills har jag inte brytt mig alltför mycket om småsaker men jag har viss förståelse för att jag kanske är för slapp i mitt samlande. Vissa vill ha jympapjuck som är "box fresh", mina ser ut som jag målat huset med dem.


*Detta gäller inte 11'orna på vanliga Seikos med datumvvisning, de är katastrof.
Jag förstår ditt resonemang. Men personligen, hade jag betalat 100kkr för en Rolex så förväntar jag mig perfektion.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Det är väl bara det att folk märkligt nog betalar för något de kan få för en tiondel av priset. Så fåfäng är mänskligheten.
Ingen klocka jag ägt för 8k (en tiondel av priset) har varit ens i närheten av Rolex finish. Inte på enskilda delar eller som helhet. Ge gärna exempel, för den klockan vill jag köpa :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
GS: Som redan nämnts, tyvärr rätt tråkiga länkar och spännen i överlag. Jag köpte min GS i början på 2k talet och än idag använder de samma tråkiga länksystem på många klassiska modeller. Tycker det är dags att de uppgraderar lite.
Jo, tavlorna är perfekta även i typ 20x lupp, bra så, men det har ju hänt att länkdelarna är "fejkade" på high-end dykare så att de ser ut att vara i fem delar när de inte är det. Och spännen som ser ut att komma från SKX osv. Det drar ner helhetsintrycket enligt mig. Hellre en homogen kvalité i alla klockans delar även om tavlan inte är perfekt.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ingen klocka jag ägt för 8k (en tiondel av priset) har varit ens i närheten av Rolex finish. Inte på enskilda delar eller som helhet. Ge gärna exempel, för den klockan vill jag köpa :)
Tavlan på min gamla Sinn 556 slår min Exp1’as tavla, no-dateversionerna är riktigt fina. Nu är inte prisdeltat större än 1/5 men likväl, där har du ett exempel. Men eftersom jag är känslig för millimeter i höjd fick Sinnen gå och Explorern stanna trots att tavlan är lite tråkigare.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Tavlan på min gamla Sinn 556 slår min Exp1’as tavla, no-dateversionerna är riktigt fina. Nu är inte prisdeltat större än 1/5 men likväl, där har du ett exempel. Men eftersom jag är känslig för millimeter i höjd fick Sinnen gå och Explorern stanna trots att tavlan är lite tråkigare.
Påståendet var 1/10. Jag kan väl justera det jag skrev en aning. Någon enskild komponent för en tiondel av priset kanske kan matcha eller överträffa enskild komponent på en Rolex (se andra inlägget i tråden). Men att man kan få Rolex finish för ~ 10k eller att valfri seiko har bättre finish på tavla/visare tycker jag av erfarenhet inte alls stämmer.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Påståendet var 1/10. Jag kan väl justera det jag skrev en aning. Någon enskild komponent för en tiondel av priset kanske kan matcha eller överträffa enskild komponent på en Rolex (se andra inlägget i tråden). Men att man kan få Rolex finish för ~ 10k eller att valfri seiko har bättre finish på tavla/visare tycker jag av erfarenhet inte alls stämmer.
Inte min jämförelse. Jag kan bara konstatera att jag som ägare sällan blivit imponerad av Rolex finish som helhet i relation till priset.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ingen klocka jag ägt för 8k (en tiondel av priset) har varit ens i närheten av Rolex finish. Inte på enskilda delar eller som helhet. Ge gärna exempel, för den klockan vill jag köpa :)
Finns många exempel, min SDGM006 är ett strålande exempel. Nu är väl inte Seiko superstyva på länk och lås som redan nämnts. Just denna är dock bättre än normalt för seiko och är inte jättelångt efter typ ett dj lås i mitt tycke. Boett, visare, tavla etc är dock mkt bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns många exempel, min SDGM006 är ett strålande exempel. Nu är väl inte Seiko superstyva på länk och lås som redan nämnts. Just denna är dock bättre än normalt för seiko och är inte jättelångt efter typ ett dj lås i mitt tycke. Boett, visare, tavla etc är dock mkt bra.
Definitiv lägre byggkvalitet där, inte speciellt nära. Blir dock så när man överdriver för att göra en poäng.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Finns många exempel, min SDGM006 är ett strålande exempel. Nu är väl inte Seiko superstyva på länk och lås som redan nämnts. Just denna är dock bättre än normalt för seiko och är inte jättelångt efter typ ett dj lås i mitt tycke. Boett, visare, tavla etc är dock mkt bra.
Hittar ingen 006? Har haft en sdgm003 och den är under lupp inte nära en modern Rolex i mitt tycke. Snarare Oris/Tag vilket iof är bra för den ringa slanten :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vad är överhuvudtaget imponerande för priset, när det gäller Rolex?

Ok, jag är ingen Rolexivrare men de har utöver, en fantastiskt gedigen historik i bagaget, optimerat konsten att massproducera högkvalitativa in-house klockor som konsekvent har bra finish och då menar jag inom entry-lyx segmentet. Och jäkligt duktiga på marknadsföring. :) Se på alla som försöker härma deras marknadsföring idag inklusive RM.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Vad är överhuvudtaget imponerande för priset, när det gäller Rolex?
-2/+2 sek efter verket är monterat i klockan tex. Framförallt med hänsyn till hur många klockor man producerar. Säger något om den genomgående höga kvalitén och qc. Hey, jag är ingen fanboy. Tycker också Rolex är för dyra. Tycker bara att man kan försöka vara lite nyanserad.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Ok, jag är ingen Rolexivrare men de har utöver, en fantastiskt gedigen historik i bagaget, optimerat konsten att massproducera högkvalitativa in-house klockor som konsekvent har bra finish och då menar jag inom entry-lyx segmentet. Och jäkligt duktiga på marknadsföring. :) Se på alla som försöker härma deras marknadsföring idag inklusive RM.
Ja, historia har dem. Marknadsföring är de världsbäst på. Jag syftade mer på deras klockor.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
-2/+2 sek efter verket är monterat i klockan tex. Framförallt med hänsyn till hur många klockor man producerar. Säger något om den genomgående höga kvalitén och qc. Hey, jag är ingen fanboy. Tycker också Rolex är för dyra. Tycker bara att man kan försöka vara lite nyanserad.
Det köper jag, helt klart. Det gör de bra! Men fortfarande i min bok inte värt 80kkr.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Det var mig du ville citera @spammerstakeahike ;)
Jodå jag har haft en äldre DJ och jag var inte impad, fick den som byte. Har en SDGM003 ligger å rulla i lådan och den är betydligt bättre. Moderna DJ är så klart bättre och det var väl ingen rättvis jämförelse.
Var inne på att skaffa mig en ny Rolex för ett tag sedan men bangade mkt beroende på att jag helt enkelt inte fick feeling.
Jag tror att det senaste sikosläppet spb143 mfl blir riktiga subdräpare.:)
Nu är ju inte en black bay 10gg billigare men iaf 1/3 av priset mot en sub. Jag kan inte finna en enda sak med suben som är bättre, synd bara att dom ersatte oysterlänken men den nya vidriga på bb.

Glöm inte att Submariner är en Black Bay fast med annan logga och lite sämre kraftreserv;)
 
E

EltonBelton

Guest
Jag hade en 114060 som jag köpte ny av AD 2015. Upptäckte kort därefter att det var två dammkorn på urtavlan, hur dom kom dit vet ingen men Nymans tog bort dom iaf. Klockan plockades ut av mig och hade aldrig öppnats, klocka kom till ADn samma dag som jag köpte den. Så förmodligen så var dammet på urtavlan från fabriken
 
Topp