• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Faded bezels tråden

Jag har blivit väldigt fascinerad av klockor med blekta bezelringar, posta gärna bilder på era blekta bezels och skriv gärna om dem är "naturligt blekta " eller klorin blekta.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Skulle gissa att det är naturligt då baksidan inte var det minsta blekt. Dessutom "för" bra för att ha blivit penslad på ovansidan.

Eller så var det Picasso som var i farten... :D

image.jpeg
image.jpeg


Rolex 16710 (såld)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tror man kan se om det är tidsblekt eller påskyndat.

På tidsblekt är den röda färgen mer blekt än den blå på pepsi. Är det bakat/blekt eller påverkat av annat än tid så är det mer jämnblekt. Inget jag är säker men det är vad jag tror.

Nedan en Gmt med tidsblekning
image.jpeg


Och en med klorinblekning 6-8 minuter
image.jpeg
 

Skeeter

Panerai
På tidsblekt är den röda färgen mer blekt än den blå på pepsi. Är det bakat/blekt eller påverkat av annat än tid så är det mer jämnblekt. Inget jag är säker men det är vad jag tror.
Röda färgämnen, ofta azo-färgämnen, är röda för att de absorberar blått ljus. Det blå ljuset innehåller mest energi. Därför är det stor risk att det röda färgämnet bryts ner kemiskt snabbast av detta ljus. Det bildas lätt radikaler när molekylerna träffas av strålning med hög energi. Radikalerna hittar exempelvis syre som letat sig in i lacken och färgämnet oxideras och förstörs.

Hade Bezeln varit lackad/förseglad på samma sätt som ett modernt billack med ett övre skikt av klarlack som innehåller UV-absorbenter skulle inte blekningen ske så fort i det röda. Jmf med en gammal röd (numera lingon/mjölk färgad) bil så ser man skillnaden mellan gammal och ny lackteknik.

Edit: Bruna Bezels/tavlor bleks också snabbare pga av att de absorberar en stor del blått ljus.
Sen så beror det också på pigmentets ljustålighet rent allmänt, i princip alla färger skapas av olika pigment med olika egenskaper.
 
Senast ändrad:
Röda färgämnen, ofta azo-färgämnen, är röda för att de absorberar blått ljus. Det blå ljuset innehåller mest energi. Därför är det stor risk att det röda färgämnet bryts ner kemiskt snabbast av detta ljus. Det bildas lätt radikaler när molekylerna träffas av strålning med hög energi. Radikalerna hittar exempelvis syre som letat sig in i lacken och färgämnet oxideras och förstörs.

Hade Bezeln varit lackad/förseglad på samma sätt som ett modernt billack med ett övre skikt av klarlack som innehåller UV-absorbenter skulle inte blekningen ske så fort i det röda. Jmf med en gammal röd (numera lingon/mjölk färgad) bil så ser man skillnaden mellan gammal och ny lackteknik.

Edit: Bruna Bezels/tavlor bleks också snabbare pga av att de absorberar en stor del blått ljus.

a5e48a4a3c1c8b50dd47db106398a207.png

:D
 
Otroligt snyggt med blekta bezels, älskar att det också flödar av olika kreativa sätt att snabba på processen, allt ifrån klorin och tandkräm, till att köra en bake-off på klockan!
 
Topp