• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fakepatina...

Josef B

Bestraffaren
image.jpg


Lite tudelad.. Gillar denna BR skarpt!
Står själv i valet och kvalet! Och i PVD.
 

JayJay

Rolex
Älskar moderna kopior av gamla klassiker... hatar dock fakead åldring. Som sagt tycker jag att en ny produkt ska se ny ut.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Tycker det funkar i vissa fall. Nya Black Bay är grym (men är den verkligen fakepatinerad egentligen?). Omegan ser dock riktigt trist ut.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Förutsätter att alla som ogillar beiga index alltid köper jeans i rådenim och sliter in dem själva i 18 månader om ljusare nyans önskas.:) Alternativt köper riktiga guldgrävarbyxor från förra sekelskiftet istället.

Jag tycker att det ser bra ut. Om färgen beige passar, anser jag det bör vara ok använda färgen beige. Ingen stor grej för mig så länge det handlar om en jämn färg som inte ser sliten ut. Och ingen förväxlar den med "äkta vintage" ändå.
 

Whedda

Rolex
Håller med helt!

Att gult är snyggare än kritvitt må så vara men det är ju anledningen och orsaken till att index är gula på vintageklockor som är kul och inte bara färgen. Vetskapen om att det är en historia bakom där varje exemplar har åldrats unikt.

Företag borde fokusera på att skapa nästa generations klassiker istället för att skapa nya klockor som ser gamla ut. Problemet är att hur mycket det än försöker kommer de sakna den viktigaste två aspekterna...Åldern och historiken
 

Sputniq

Panerai
Håller med.. den är snygg som klocka, men pga fake-patinan skulle jag aldrig få för mig att köpa den.

Vet inte riktigt vilken målgrupp Omega har tänkt sig.. ser inte hur den oinvigde klockköparen skulle få för sig att köpa en helt ny klocka, som ser ut att vara ett halvt sekel gammal.. och på andra sidan spektrat, de riktiga klock-connoisseurerna verkar rata fake-patina. Undrar dock hur den hade sett ut utan patinan.

Precis vad jag känt också. Dessutom är priset rätt högt vilket smalnar av målgruppen än mer.
 
Håller med vad vissa har sagt tidigare att det "bara" är beige färg på indexen. Men hade antagligen varit snyggare kanske med mörkbrunt istället. Hade varit betydligt värre med en grövre fejkad patina med t.ex. hairlines, repor och hela kitet, som vi förhoppningsvis aldrig kommer se.
 

mega

Rolex
Håller med scaramanga, det är inte fakepatina, det är beigt lume. Tycker färgerna passar bra ihop.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Tycker att den klär sig i fakepatina. Ska bli riktigt spännande att se och klämma på den. Det som sticker i alla de blankpolerade ytorna.

Mvh
 

Johan M

Cartier
Jag håller med även om jag tycker att nya Seamaster är snygg. Fast jag vill se den i dagsljus också. Det hade varit snyggare om de haft samma gula lume som de har på SMP "electric blue" för det ser inte ut som fejkpatina.

PCL tycker jag är skitfult.
 

Tias.F

Cartier
Tycker det funkar i vissa fall. Nya Black Bay är grym (men är den verkligen fakepatinerad egentligen?). Omegan ser dock riktigt trist ut.

Nix, nya black bay är inte fakepatinerad. Tycker nya Omega SM 300 vore en fullträff om den hade haft vita index istället, pcl hade funkat fint med vita index med imho.
 

meo_swe

Audemars
Vissa lyckas bra med fejkpatinan. Men då ska resten av klockan se vettig ut. Gulnande index och pcl passar inte!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Gillar den, fakepatina eller inte så är den snygg, tyvärr är den för kantig för min smak.
 
Topp