• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Falsk Rolex

Har bytt till mig en Rolex som visat sig vara falsk. Gjorde upp affären hos Sefina där klockan var ”pantad” (även jag var pantad som gjorde affären) de hade beviljat ett lån på 100.000kr på den. Ansåg att jag kunde lita på dess äkthet då Sefina hade kontrollerat den. Jag löser ut panten i en bytesaffär sen dröjer det en dag till att jag inser att den är falsk. Cert och korrekta serienummer med klockan är med.
Vad har ni för erfarenhet av Sefina och någon som råkat ut för något likande?
Tips mottages innerligt tacksamt.
Mvh

Hemsk upplevelse. Hur vet du att klockan är falsk? Om du är säker eller tveksam så gå till butiken du gjorde affären hos och reklamera köpet. Är de seriösa så tar de tillbaka klockan och annullerar affären. Så här skriver de på sin sajt:

Kontakta alltid butiken du köpt varan i eller din närmaste butik vid reklamationsärenden.

Fattar inte. Köpte du klockan av Sefina eller löste du en privatpersons lån i utbyte mot klockan? Ganska väsentlig skillnad.
Bra fråga från @yonsson .

Om du löste en privatpersons lån så har det inget med Sefina att göra. Då är det polisanmälan mot personen du bytte med. Tyvärr är oddsen är inte speciellt bra att du ska få igen pengarna.

Hemsk upplevelse. Hur vet du att klockan är falsk? Om du är säker eller tveksam så gå till butiken du gjorde affären hos och reklamera köpet. Är de seriösa så tar de tillbaka klockan och annullerar affären. Så här skriver de på sin sajt:

Kontakta alltid butiken du köpt varan i eller din närmaste butik vid reklamationsärenden.
Ja jättehemskt. Såg det själv men sen haft en Urmakare som öppnat den och nu ligger den på Kaplans för bedömning. Jag löste ut panten, jag köpte alltså inte klockan i den bemärkelsen. Så där ligger problemet, jag har alltså blivit bedragen högst troligt och pengarna tvättas i omvänd ordning via Sefina i form av lån. Detta om säljaren var medveten om detta såklart. Går därav försiktigt fram för allas bästa men söker som sagt tips.

Bra fråga från @yonsson .

Om du löste en privatpersons lån så har det inget med Sefina att göra. Då är det polisanmälan mot personen du bytte med. Tyvärr är oddsen är inte speciellt bra att du ska få igen pengarna.
Sefina kommer ju dock bli inblandade oavsett då id finns på inblandade och de blivit indragna i detta. Vet om att oddsen är dåliga och att det är polisanmälan som gäller men vill se över eventuella infallsvinklar på det hela.

Du löste lånet hos Sefina på 100 000 kr åt den andra personen —> han fick sin Rolex —> sen bytte ni klockor så nu har du Rolexen. Har jag fattat det korrekt?

Förstår fortfarande inte vem du gjort affär med, Sefina eller privatpersonen?

Om det är privatpersonen så kontakta och säg att du kommer göra polisanmälan om inte pengarna är tillbaka på ditt konto inom 72 timmar oavsett bortförklaringar. Sedan kommer det antingen regna bortförklaringar i all oändlighet, eller så landar pengarna på ditt konto inom 72 timmar.

Förstår fortfarande inte vem du gjort affär med, Sefina eller privatpersonen?

Om det är privatpersonen så kontakta och säg att du kommer göra polisanmälan om inte pengarna är tillbaka på ditt konto inom 72 timmar oavsett bortförklaringar. Sedan kommer det antingen regna bortförklaringar i all oändlighet, eller så landar pengarna på ditt konto inom 72 timmar.
Privatperson, jo det är ju ett alternativ såklart.

Vilken soppa. Så den andra personen har 100 000 kr och din klocka? Bara att göra som Yonsson skriver. Kräv att få 100 000 kr + din klocka annars polisanmälan. Lycka till hur som helst.
Jo, ska prata lite med Sefina då de bör ha id osv på säljaren/pantbankens kund. Vet att det var ett upplägg dömt att misslyckas men trodde pantbankerna kontrollerade klockorna noga när man pantsätter dom så högt.

Jo, ska prata lite med Sefina då de bör ha id osv på säljaren/pantbankens kund. Vet att det var ett upplägg dömt att misslyckas men trodde pantbankerna kontrollerade klockorna noga när man pantsätter dom så högt.
Sefina får inte lämna ut identitet på sina kunder. Problemet är att du har gjort affär med en privatperson och inte Sefina. Har du inte träffat personen du gjorde affär med? Skriftligt kvitto? Hans kontaktuppgifter?

Det kan ju vara saljarens "bror" eller "kusin" som jobbar pa Sefina.
Sefina har nu sina pengar. Saljaren din klocka och du har en formodad fejkRolex.
Alla ar glada utom du....

Sefina får inte lämna ut identitet på sina kunder. Har du inte träffat personen du gjorde affär med? Skriftligt kvitto? Han kontaktuppgifter?
Jag har personens uppgifter men vill se hur Sefina hanterar sådant här, ska kontakta dom imorgon. Vi har skrivit kontrakt i två kopior. Har även kvittot från Sefina från betalningen. Om de har id så kommer högst troligt polis begära ut det vid en anmälan.

Sefina har nu sina pengar. Saljaren din klocka och du har en formodad fejkRolex.
Om så är upplägget så stämmer det du säger, risken finns. Då bör Sefina vara intresserade av detta. De ligger ju under finansinspektionen så kraven är höga på dom att saker sköts rätt

Om så är upplägget så stämmer det du säger, risken finns. Då bör Sefina vara intresserade av detta. De ligger ju under finansinspektionen så kraven är höga på dom att saker sköts rätt
Vad i hela varlden skulle FI ha att gora med en transaktion mellan tva privatpersoner?
Jag ar inte heller saker pa att detta kommer klassas som ett brottsmal eller om det ar rent civilrattsligt.

Hursomhelst sa hoppas jag det loser sig for dig.

Bilagor

• 930FBC5B-154D-43EC-87DD-722BB23414A8.jpeg
    930FBC5B-154D-43EC-87DD-722BB23414A8.jpeg
    380.3 KB · Visningar: 51

Vad i hela varlden skulle FI ha att gora med en transaktion mellan tva privatpersoner?
Jag ar inte heller saker pa att detta kommer klassas som ett brottsmal eller om det ar rent civilrattsligt.

Hursomhelst sa hoppas jag det loser sig for dig.

För att förklara vad alla menar så att @Fredrik83 förstår så har följande skett för Sefina.
De tog in en klocka för Pant och fick sedan tillbaka sina pengar och lämnade därmed tillbaka klockan.

Det är allt som berör dem.

Vad som gjordes upp mellan 2 privatpersoner och vad som hände efter att Sefina lämnat tillbaka klockan är inte deras ensak.

Väldigt tråkigt att du blivit lurad, men att söka stöd hos Sefina tror jag tyvärr inte du har mycket för.
Dem kommer absolut inte lämna ut några kumduppgifter och polisen kommer inte kräva detta för ett bedrägeri på 100k.

Så om du skall spänna muskler och lägga ner energi på detta så lägg dem på bedragaren.

Bevisläget är tufft för dig också. Hur skall du bevisa att du inte bytt ut klockan mot en kopia efter att ni utfört bytet?
Finns serienummer med på kvittot från Sefina t.ex.?

För att förklara vad alla menar så att @Fredrik83 förstår så har följande skett för Sefina.
De tog in en klocka för Pant och fick sedan tillbaka sina pengar och lämnade därmed tillbaka klockan.

Det är allt som berör dem.

Vad som gjordes upp mellan 2 privatpersoner och vad som hände efter att Sefina lämnat tillbaka klockan är inte deras ensak.

Väldigt tråkigt att du blivit lurad, men att söka stöd hos Sefina tror jag tyvärr inte du har mycket för.
Dem kommer absolut inte lämna ut några kumduppgifter och polisen kommer inte kräva detta för ett bedrägeri på 100k.

Så om du skall spänna muskler och lägga ner energi på detta så lägg dem på bedragaren.

Bevisläget är tufft för dig också. Hur skall du bevisa att du inte bytt ut klockan mot en kopia efter att ni utfört bytet?
Medveten om omständigheterna, kollar bara möjligheterna här eller om någon har direkt erfarenhet av liknande.

Ogrundad anklagelse. Sefina är inte direkt raketforskare, de kan lätt ha missat detta.
Bör ju finnas men finns det inte redan i pappersform så lär de inte dela ut det nu.

Fan vad tråkigt. Låter som en ganska komplicerad affär. Är det vanligt att pantbanker gör så? Varför köper dom bara inte klockan och säljer den?
Du kan ju alltid hoppas på att Kaplan kommer fram till att den är äkta. Lite nyfiken på vad du gått på i din bedömning.
Håller verkligen tummarna för att det löser sig!!!

Har bytt till mig en Rolex som visat sig vara falsk. Gjorde upp affären hos Sefina där klockan var ”pantad” (även jag var pantad som gjorde affären) de hade beviljat ett lån på 100.000kr på den. Ansåg att jag kunde lita på dess äkthet då Sefina hade kontrollerat den. Jag löser ut panten i en bytesaffär sen dröjer det en dag till att jag inser att den är falsk. Cert och korrekta serienummer med klockan är med.
Vad har ni för erfarenhet av Sefina och någon som råkat ut för något likande?
Tips mottages innerligt tacksamt.
Mvh
Jag skulle förut byta till mig en Rolex Submariner date från 2019 för ca 2år sedan. Cert var från en känd återförsäljare i Dubai. Jag och den personen drog till Sefina och de sa att klockan såg bra ut, inga konstigheter. Jag kände dock att den var falsk. Texten i urtavlan, samt certifikatet och boxen såg konstigt ut. Vi drog även till en annan Sefina direkt efter och de kunde konstatera att klockan var falsk. De såg de på urtavlan, certifikatet, boxen samt att klockan var vass i kanterna (dock vet jag ej vad det menas). Så jag hade turen på min sida att inte bli lurad.

Jag skulle säga att man inte kan lita fullt ut på pantbanker överhuvudtaget. Jag vet inte om det är riktiga experter som kollar klockorna.

Fan vad tråkigt. Låter som en ganska komplicerad affär. Är det vanligt att pantbanker gör så? Varför köper dom bara inte klockan och säljer den?
Du kan ju alltid hoppas på att Kaplan kommer fram till att den är äkta. Lite nyfiken på vad du gått på i din bedömning.
Håller verkligen tummarna för att det löser sig!!!
Tack, jag står inte o faller med detta men såklart väldigt tråkigt. Min bedömning är förhållandevis enkel med vissa detaljskillnader/finish. Dock haft den hos en mycket erfaren handlare som konstaterat att det sitter ett annat urverk i bland annat. Certet har inte jag kunnat urskilja mot ett äkta.

Medveten om omständigheterna, kollar bara möjligheterna här eller om någon har direkt erfarenhet av liknande.

Ok, lät bara som att du försökte ta hjälp av Sefina. Därav förtydligandet.

Min rekommendation är att:

1. Kontakta säljare (bedragaren). Det kan ju vara ett ärligt misstag och allt kanske löser sig.
Var saklig och bestämd.

2. Om personen inte vill vara medgörlig så får du polisanmäla händelsen. Vilket man alltid skall göra om man blivit utsatt för ett brott, litet som stort.

3. Gå vidare i livet. (men lägg så mycket krut som du tycker 100k är värt). Annars se det som en läropeng och var glad att det inte handlade om ditt eller någon annans liv.

Ogrundad anklagelse. Sefina är inte direkt raketforskare, de kan lätt ha missat detta.

Bör ju finnas men finns det inte redan i pappersform så lär de inte dela ut det nu.
Ska man spekulera sa ar det ju inte ett otroligt scenario.
Men du har givetvis ratt i att det inte alls behover vara sa.
Klockan verkar ju befinna sig hos Kaplans,sa innan de eller nagon annan expert gjort ett utlatande huruvida den ar akta eller en kopia ar ju hela denna trad ogrundade anklagelser.

Ok, lät bara som att du försökte ta hjälp av Sefina. Därav förtydligandet.

Min rekommendation är att:

1. Kontakta säljare (bedragaren). Det kan ju vara ett ärligt misstag och allt kanske löser sig.
Var saklig och bestämd.

2. Om personen inte vill vara medgörlig så får du polisanmäla händelsen. Vilket man alltid skall göra om man blivit utsatt för ett brott, litet som stort.

3. Gå vidare i livet. (men lägg så mycket krut som du tycker 100k är värt). Annars se det som en läropeng och var glad att det inte handlade om ditt eller någon annans liv.
Jo jag har tänkt som du skriver, dock är det ju mer pengar tyvärr men livet går vidare

Tillbaka
Topp