• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Falsk Rolex

För att förklara vad alla menar så att @Fredrik83 förstår så har följande skett för Sefina.
De tog in en klocka för Pant och fick sedan tillbaka sina pengar och lämnade därmed tillbaka klockan.

Det är allt som berör dem.

Vad som gjordes upp mellan 2 privatpersoner och vad som hände efter att Sefina lämnat tillbaka klockan är inte deras ensak.

Väldigt tråkigt att du blivit lurad, men att söka stöd hos Sefina tror jag tyvärr inte du har mycket för.
Dem kommer absolut inte lämna ut några kumduppgifter och polisen kommer inte kräva detta för ett bedrägeri på 100k.

Så om du skall spänna muskler och lägga ner energi på detta så lägg dem på bedragaren.

Bevisläget är tufft för dig också. Hur skall du bevisa att du inte bytt ut klockan mot en kopia efter att ni utfört bytet?
Finns serienummer med på kvittot från Sefina t.ex.?

Självklart får polisen ut infon om lån och låntagare från Sefina och de gör en utredning

Jag blev av med 15k och där gjorde polisen en utredning och begärde ut kontoutdrag mm där det bevisades att pengarna kommit från mitt konto

Jag vann det civilrättsligt då uppsått om brott tyvärr ej kunde styrkas men hos kronofogden tog det stopp (inga utmätbara tillgångar)

Ska man spekulera sa ar det ju inte ett otroligt scenario.
Men du har givetvis ratt i att det inte alls behover vara sa.
Klockan verkar ju befinna sig hos Kaplans,sa innan de eller nagon annan expert gjort ett utlatande huruvida den ar akta eller en kopia ar ju hela denna trad ogrundade anklagelser.
Det är en expert jag redan kollat med så falsk är den. Däremot bör jag få det på nån form av papper eller motsvarande

Självklart får polisen ut infon om lån och låntagare från Sefina och de gör en utredning

Jag blev av med 15k och där gjorde polisen en utredning och begärde ut kontoutdrag mm där det bevisades att pengarna kommit från mitt konto

Jag vann det civilrättsligt då uppsått om brott tyvärr ej kunde styrkas men hos kronofogden tog det stopp (inga utmätbara tillgångar)

Jag känner inte till ditt fall, men det kan ju varit en del i en större härva.
Har själv blivit skimmad på ett belopp runt 30k, men banken gick in och täckte upp. 2 år senare ringde polisen upp och ville ha kontoutdrag för att de skulle åtala personerna. Visade sig att de hade gjort samma sak för miljontalskronor.

Det är ju lite skillnad mot en privat transaktion som troligen är legitimerad med ett bankid.
Skulle vara förvånad om man gjorde en större utredning i ett sånt enskilt fall.

Därför skall man dock alltid polisanmäla eftersom anmälningar kan hänga ihop.

Grisigt, Goes to show att man fasen inte kan lita på nån idag. Har du hört någonting här i dagarna om du kan lyckas klara upp detta missöde?.

Beklagar det inträffade.

Pantsedlar är väl personliga och får inte överlåtas som grundregel (även om jag antar att bud-förfarande kan användas om det sker på rätt sätt)? Eller vem er var det som de facto legitimerade sig och gjorde inbetalningen?

F ö och on a different note,
som någon skrev är näringsidkaren skyldig att lämna info till Polisen - men inte till dig som målsägande. Sådan info begärs rutinmässigt vid utredning och vid bra mycket lägre belopp än 100 lax. Svårt här att visa på att ursprunglig ägare agerat bedrägligt dock, dvs haft kännedom om klockan status.

Senast ändrad:
Vad var det för modell samt vad för klocka bytte du med bedragaren? Är det samma kille/killar som förekommit på KS tidigare som bedrar i sina egna namn? Kolla upp det, de byter till sig äkta mot falska osv.

Ett tips kan vara att ringa kronofogden och kolla upp säljaren, har han inga skulder och verkar vara en "vanlig" hederlig kille är det värt att driva.
Även om han vägrar ersätta dig har du chans att vinna detta både via civilrätt eller som brottmål.

Är det en buse är det bara glömma. Hade gjort en polisanmälan och sett eventuell ersättning som en ren bonus. Har själv erfarenhet där jag blivit lurad att köpa en krockskadad bil. Nu är det snart 10 år sedan och jag har gått vidare men man har lärt sig kolla upp vissa saker innan affär.

lycka till!

Måste ju vara skitsvårt som pantbank att bedöma äkthet på klockor. Hur ofta får dom in en säg, Yachtmaster 2 på Sefina i Västerås exempelvis?

Tråkigt att höra. Antar att Sefina måste ha gjort någon form av värdering när klockan pantsattes? Och det är den som du förlitat dig på när du löst klockan.

Kan därför tycka att man borde kunna framställa någon form av krav gentemot Sefina för felaktig värdering, information eller liknande.

Beror väl på hur ofta man köper beg klockor,
Jag har nog köpt 5 eller fler pantade klockor av ägaren och aldrig tänkt på att det är ngt konstigt
Men har du da kopt forfallna panter? Dvs klockor som salts av Sefina/Pantbanken/Kaplans for att tacka galdenarens skuld.
Eller har du mott upp saljaren och betalat dennes skuld i utbyte mot varan?

Så... om du var riktigt oärlig skulle du i princip kunna ta klockan till Sefina, pantsätta den igen och iaf få tillbaka dom pengarna. Dom gör ju uppenbarligen en annan bedömning och det är att klockan är äkta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp