• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Falska Grand Seikos

Emfen

Breitling
Såg idag på Grand Seiko Owners Club på Facebook att det har börjat florera välgjorde förfalskningar av GS i Asien.
Är det något utsträckt problem? Jag har aldrig ens hört talas om det innan och det känns synnerligen aktuellt nu när jag håller på och expanderar samlingen.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Med tanke på att det till och med finns piratkopior av produkter som kostar några enstaka tior så finns det absolut en marknad för förfalskade GS även om det förmodligen är lite mer begränsat än andra, mer populära varumärken då GS i sig är ett ganska nischat varumärke.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Finns ju till och med kopior på mycket billigare Seikos än så. Inte några vidare däremot så man måste vara i det närmaste blind för att gå på något sådant. Svårt se detta gå hem finns en hel del olika modeller av GS.
 
Senast ändrad:

Urtyp

Audemars
Springdrive svepningen på 8hz måste ju vara rätt svår att kopiera och lätt att genomskåda
Tror dom pratar om icke-springdrive quartz här ovan.

Men det fick mig att fundera lite och Bulova/Citizen Precisionist verken kostar nog inte så mycket att kopiera med tanke på att man kan köpa en helt ny klocka med detta verk för några tusenlappar. Nu har jag ingen koll på huruvida det finns kopior på Seiko's springdrive klockor men det känns ju spontant som om det då borde gå att luras även där. (Tills man undrar varför den aldrig behöver dras upp) 🙈
 

Clocksauce

Cartier
Finns det en efterfrågan så kan de (kineserna) lösa en svepande visare utan problem. Vet ej om precisionisturverken finns tillgängliga som ebauches dock.
Är du beredd att betala kan du numera köpa rolex submariners med klonade urverk med snarlik finish och franken daytonas med riktiga elprimero urverk.


Utvecklingen på replikor har gjort stora framsteg senaste 5 åren.:/
 
Senast ändrad:

Dantes

Omega
BBE5F169-F2D5-45B2-A1CF-E4B20DF8B309.jpeg


Finns på Wish för 245 kr.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Frågan är ju egentligen meningslös men varje gång jag ser dessa superkloner kan jag inte låta bli att undra hur folk vill betala tusentals kronor för en fejk/klon. Ligger väl runt 4-5tkr?
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Frågan är ju egentligen meningslös men varje gång jag ser dessa superkloner kan jag inte låta bli att undra hur folk vill betala tusentals kronor för en fejk/klon. Ligger väl runt 4-5tkr?
Samma här...

Vill minnas att priser upp mot tom. 10-15 tuss för kopior florerat i trådar här på KS. För de pengarna (tveklöst för 4-5 också, för den delen) får man ju för fan ett armbandsur från en etablerad tillverkare med egen historia, hela paketet.

Ingen strimma ljus ska skänkas över "vanliga" thaikopior, men de här sk. superklonerna är verkligen next level space age patetiska.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Samma här...

Vill minnas att priser upp mot tom. 10-15 tuss för kopior florerat i trådar här på KS. För de pengarna (tveklöst för 4-5 också, för den delen) får man ju för fan ett armbandsur från en etablerad tillverkare med egen historia, hela paketet.

Ingen strimma ljus ska skänkas över "vanliga" Thai kopior, men de här sk. superklonerna är verkligen next level space age patetiska.

What, har det sålts superfejks på KS?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är det inte så att det inte finns några superkloner/superkopior av GS, eftersom finishen är väldigt svår att få till, utan det är bara dåligt gjorda kopior av GS som finns?
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Känns naturligt att kopiorna tyvärr blir bättre och bättre.
Jag jobbade själv 40 år i ett industriföretag som bl.a. tillverkar verktyg för skärande bearbetning. Vi levererade även till företag som tillverkar ur. Vet därför att det även inom premiumsegmentet görs väldigt mycket maskinellt.
idag kan man med avancerad mätteknik ganska enkelt kopiera en detalj och sedan bereda den för tillverkning. Maskiner för tillverkning, tex skärande bearbetning, finns överallt.
AM-tekniken idag gör det även möjligt att exakt kopiera detaljer med komplicerad form.
Att analysera material och bestämma hur de tillverkats är också fullt möjligt.
Sedan behöver man naturligtvis montörer/urmakare också, men de finns ju över hela världen.
Men naturligtvis är det svårare att kopiera ett ur med mycket hantverk (tex GS) än ett ur som tillverkas i fabriker med långa rader av maskiner som gör det mesta (skulle vilja nämna ett extremt popuärt premiummärke här, men struntar i det för att inte starta en storm i tråden 🙂). Min chef berättade mycket om hur tillverkningen går till hos detta premiummärke och var mycket förvånad eftersom han trodde att de förhållandevis dyra uren var hantverkmässigt tillverkade.
Men man måste ju också konstatera att en noggrann automatiserad tillverkning ofta betyder bra och jämn kvalitet.
 

Dantes

Omega
Säkert i plast 😂
Nej, som du kan se i videoklippet är de i stål.

Det är förstås rent skräp, men jag tycker det är häpnandsväckande att kineserna kan tillverka klockor i stål som ändå ser hyfsat OK ut och med fungerande funktion för 245 SEK med tanke på att tillverkaren, distributören, återförsäljaren, alla måste gå med vinst. Det gäller inte bara dessa GS-kopior utan alla andra snorbilliga kopior av olika lyxprylar på Wish osv.

För samma pris som en länkbit till en GS får du typ 10 kompletta GS-kopior :)
 

Laz

Omega
Sen kan det vara lite skumt att en rolex kostar kanske 5000 kr i tillverkningskostnad och säljs för 100 lax, nästan ännu mer häpnadsväckande 😊
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Sen kan det vara lite skumt att en rolex kostar kanske 5000 kr i tillverkningskostnad och säljs för 100 lax, nästan ännu mer häpnadsväckande 😊
- Jämför man med tex märkeshandväskor eller kläder så inser man att priset till konsument har mycket lite med tillverkningskostnaden att göra.
 

Dantes

Omega
Sen kan det vara lite skumt att en rolex kostar kanske 5000 kr i tillverkningskostnad och säljs för 100 lax, nästan ännu mer häpnadsväckande 😊
Rolex är ett kapitel för sig, där artificiellt skapad brist på populära modeller trissat upp priserna till sjuka nivåer. Det är ett fult lurendrejeri som Seiko inte ägnar sig åt, men den diskussionen hör nog hemma i en egen tråd.
 

Laz

Omega
Undrar vilken klocka/klockor där man får mest för pengarna räknat tillverkningskostnad-utpris?
 

Rawaz

Breitling
Såg idag på Grand Seiko Owners Club på Facebook att det har börjat florera välgjorde förfalskningar av GS i Asien.
Är det något utsträckt problem? Jag har aldrig ens hört talas om det innan och det känns synnerligen aktuellt nu när jag håller på och expanderar samlingen.
Har funnits falska ett tag, men säkert i större utsträckning nu.
 
Topp