• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fann en frän klocka jag eftertraktar, dock i okänt märke. Vilken typ av klocka är det?

Hej,

Har kollat runt på armbandsur i några dagar nu, och jag vill investera i min första klocka. Tänker mig en budget på mellan 2000-3500 kronor, vilket är ganska lågt, trots det vill jag ha ett märke med hög kvalité. Märken jag tänker mig är främst Seiko, Tag Heuer (lite över budget), Hamlington och Tissot, då detta är stora märken av kvalité som också kan befinna sig i en lägre prisklass. Men jag är lite kräsen och har ännu inte hittat någon som ser bra nog ut till min budget.

Iallafall så har Instagram varit vänlig och spammat mig med massor av annonser med klockor, och jag kan bara buga och bocka då det är relevant för mig just nu. Klockorna som annonseras är ofta snygga och fräscha, men märket är okänt eller litet i Sverige (eller för mig åtminstone haha!) Jag fastnade för denna klockan: https://www.instagram.com/p/B14SlFrosH9/. Den är lite över budget, och dessutom ett märke jag inte har hört gott om (enligt min korta research), vilket bara leder mig till att jag inte lär finna en klocka som denna från de kvalitativa märkena, men jag tänkte att det är lika bra att prova. Hur skulle denna klocka förklaras, så jag vet vad jag ska söka på för att finna liknande klockor. Tycker det är extremt svårt att söka efter olika ur då jag har noll koll på dem.

Tacksam för svar!

Blev nyligen kär i Tissot Seastar 1000 Kronograf, denna (1)

Eller rättare sagt denna (2), då den har armband av metall.

Min fråga är: går det att få tag på denna klocka (gott skick), för 3000 kr (helst), eller högst 3500 kr? Är det värt att leta vidare eller är det hopplöst? Jag vill verkligen ha denna klockan, men jag kan inte betala mer än max 3.5k för den... Begagnat är OK så länge den är i gott skick och självklart äkta.

Bilagor

• F95164E3-862E-4962-8C4F-21E0D49FF517.png
    F95164E3-862E-4962-8C4F-21E0D49FF517.png
    43.3 KB · Visningar: 2
  • E66C8E46-1901-4574-B8A9-069AF8990D3C.jpeg
    E66C8E46-1901-4574-B8A9-069AF8990D3C.jpeg
    151.4 KB · Visningar: 2
Hej,

Har kollat runt på armbandsur i några dagar nu, och jag vill investera i min första klocka. Tänker mig en budget på mellan 2000-3500 kronor, vilket är ganska lågt, trots det vill jag ha ett märke med hög kvalité. Märken jag tänker mig är främst Seiko, Tag Heuer (lite över budget), Hamlington och Tissot, då detta är stora märken av kvalité som också kan befinna sig i en lägre prisklass. Men jag är lite kräsen och har ännu inte hittat någon som ser bra nog ut till min budget.

Iallafall så har Instagram varit vänlig och spammat mig med massor av annonser med klockor, och jag kan bara buga och bocka då det är relevant för mig just nu. Klockorna som annonseras är ofta snygga och fräscha, men märket är okänt eller litet i Sverige (eller för mig åtminstone haha!) Jag fastnade för denna klockan: https://www.instagram.com/p/B14SlFrosH9/. Den är lite över budget, och dessutom ett märke jag inte har hört gott om (enligt min korta research), vilket bara leder mig till att jag inte lär finna en klocka som denna från de kvalitativa märkena, men jag tänkte att det är lika bra att prova. Hur skulle denna klocka förklaras, så jag vet vad jag ska söka på för att finna liknande klockor. Tycker det är extremt svårt att söka efter olika ur då jag har noll koll på dem.

Tacksam för svar!

Som Yonsson redan skrivit ovan så är märket du tittade på rent strunt. Modellen är en Kronograf, men det har du redan fått svar på det med. Du har 3500 kr som tak i din budget. Då skulle jag tipsa dig om en begagnad Seiko Turtle. Kanske en Padi eller dylika. Det är ingen klocka man "investerar" i, men det är en bra bruksklocka med ett automatiskt urverk. Jag har själv ägt klockan jag rekommenderar och tycker den håller helt OK kvalitet för pengarna.

Seiko-Prospex-SRPA21-PADI-Turtle-4.jpg

Min fråga är: går det att få tag på denna klocka (gott skick), för 3000 kr (helst), eller högst 3500 kr? Är det värt att leta vidare eller är det hopplöst? Jag vill verkligen ha denna klockan, men jag kan inte betala mer än max 3.5k för den... Begagnat är OK så länge den är i gott skick och självklart äkta.
Mitt tips är väl även det lite i Yonssons linje.
Kolla igenom Köp & Sälj här på KS. Dels så kommer du få se väldigt mycket olika klockor och har lättare att bilda dig en uppfattning av vad du vill ha och vad de kostar. Dessutom så fungerar KS lite som ett filter. 99,9% av klockorna är bra klockor och priserna brukar vara bra, även ställt mot internationella marknader.

En begagnad kan säkert rymma inom den budgeten men tror modellen inte är allt för populär på ex KS (inte sett en enda) så lär komma upp få/inga objekt på köp och sälj. Modellen är ju annars trevlig! Om det rör sig om att du inte har pengarna skulle jag spara lite till, om det är att den max får kosta 3.5k skulle jag också titta på seiko solar dykkronograf som kostar ca 1-2k begagnade beroende på årsmodell :)

Ex denna, de är väldigt trevliga med:
https://yeomanseiko.files.wordpress.com/2012/01/ssc017p.jpg?w=376

index.jpg

Som redan föreslagits, läs runt mer på forumet och hitta inspiration och nya kunskaper innan du gör ditt köp.
Med din budget, och lite lösa krav på funktioner och mer fokus på en stil/look, så säger jag att Citizen är märket som kan leverera.
Just klockan på bild heter AT8110-61E och är i stål. Radiokontrollerad tidshållning och vattentät till 100m.

Syftar du på mitt första inlägg eller båda? Är Tissot ett skräpmärke? Trodde det tillhörde lite högre kvalité tillsammans med bl.a Seiko.

Tissot är inte alibaba-skräp men det tillhör de billigare / enklare varumärkena i som ägs av koncernen Swatch Group (de äger också t.ex. Omega och Longines i "mellanklassen" och märken som Blancpain och Breguet i den högre prisklassen). Bland klocknördar anses det nog ofta att man får lite mer för pengarna om man tittar på andra märken än Tissot i den prisklassen, åtminstone om man tittar på nya klockor till listpris.

Eller åtminstone är det min uppfattning. :)

index.jpg

Som redan föreslagits, läs runt mer på forumet och hitta inspiration och nya kunskaper innan du gör ditt köp.
Med din budget, och lite lösa krav på funktioner och mer fokus på en stil/look, så säger jag att Citizen är märket som kan leverera.
Just klockan på bild heter AT8110-61E och är i stål. Radiokontrollerad tidshållning och vattentät till 100m.

Vad säger ni andra om den här? Citizen? Har inte någon koll på det märker heller direkt, men klockan är snygg o verkar finnas i min prisklass. Skräp eller inte?

En sak angående efterforskningar, och då speciellt sociala medier och yt, källkritik!
Majoriteten av alla influencers får betalt för att tycka bra om saker. Hittar du en profil, kolla om den någonsin gjort en negativ review. Om inte så:
-får personen betalt för att säga bra saker.
-är den så liten att om den säger något negativt kommer det inte fler klockor att resensera, och har inte kapital för att flippa klockor själv.
-har den lyckats att bara hitta bra klockor.
Kanske är jag cynisk, men det sista alternativet tror jag är ovanligt och det första vanligast.

Vad säger ni andra om den här? Citizen? Har inte någon koll på det märker heller direkt, men klockan är snygg o verkar finnas i min prisklass. Skräp eller inte?

Citizen är bra grejor. Finns ju dessutom på Ur & Penn så de är lätta att köpa i större delen av landet. Tycker du ska läsa länken som NRE lade in ovan innan du trycker på köpknappen dock. :)

Hej,
Köp begagnat här på KS eller Blocket är mitt råd. Blocket är svårare om man inte är så erfaren men har ofta ett större utbud. De flesta klockor på KS är dessutom välskötta och ofta följer allt med, sk fullset.

Kul! Varför inte, kör på det du gillar

Du verkar gilla kronografer. Kolla upp Tissot PRS200, finns att hitta begagnad här på KS men också på Tradera samt Blocket. Kostar begagnad allt mellan 500-2500kr.

Gjorde ett inlägg på KS igår, och frågade lite ang. instegsklockor för min budget. Det landade på att jag är intresserad av en Kronograf av ett kvalitativt märke (Seiko, Tag Heuer, Citizen, m.fl). Jag fick ett antal förslag, men fastnade för denna klocka. Citizen AT8110-61E. Den matchar mina krav utseendemässigt samt att märket är av kvalité. Dock vet jag inte mycket mer om klockan än det. Jag har gjort en del undersökning på den, men finner inget av intresse. Är det en bra instegsklocka? Finns det någon här som har erfarenhet med den eller som helt enkelt har lite koll? Jag kan få klockan för lite drygt 3000 kr (ny), men som flera har sagt till mig så ska det inte bli ett spontanköp. Vad menas med att den är radiokontrollerad t.ex, och vad skiljer klockan från sin nästan identiska broderklocka AT8110-53? Tacksam för svar!

Gjorde ett inlägg på KS igår, och frågade lite ang. instegsklockor för min budget. Det landade på att jag är intresserad av en Kronograf av ett kvalitativt märke (Seiko, Tag Heuer, Citizen, m.fl). Jag fick ett antal förslag, men fastnade för denna klocka. Citizen AT8110-61E. Den matchar mina krav utseendemässigt samt att märket är av kvalité. Dock vet jag inte mycket mer om klockan än det. Jag har gjort en del undersökning på den, men finner inget av intresse. Är det en bra instegsklocka? Finns det någon här som har erfarenhet med den eller som helt enkelt har lite koll? Jag kan få klockan för lite drygt 3000 kr (ny), men som flera har sagt till mig så ska det inte bli ett spontanköp. Vad menas med att den är radiokontrollerad t.ex, och vad skiljer klockan från sin nästan identiska broderklocka AT8110-53? Tacksam för svar!

Nu killgissar jag lite, men jag antar att radiokontrollerad innebär att den ställs automatiskt ut ifrån något atomur någonstans med jämna mellanrum.
Jag har ingen erfarenhet av de där klockorna men kan bara instämma i rådet att chilla lite. Gillar du den där klockan? Coolt. Mal den i huvudet ett tag. Sök runt. Kolla på bilder på den och även massor av andra klockor. Kolla på instagram. Kolla youtube-kanaler med klockor. Chansen är stor att din smak kommer förändras snabbt såhär i början. Fast vad vet jag. Det andra alternativet är att bah slå till direkt och få lite förstahandserfarenhet och sen gå vidare därifrån. Men blir ju en del pengar förstås... om man inte har pengar att bara slänga omkring sig sådär.
Men försök hitta någonstans där du kan prova klockan(eller andra klockor) irl. Utan erfarenhet är det lätt att råka köpa nåt som inte alls känns rätt/är för stor/för liten/osv.

Det är ett betydligt mycket bättre val än den du länkade till i förra tråden. Tänk på att den är väldigt stor. 43 mm stor och 24 mm mellan bandhornen vilket gör att det är en rejäl rackare.

Det är ett betydligt mycket bättre val än den du länkade till i förra tråden. Tänk på att den är väldigt stor. 43 mm stor och 24 mm mellan bandhornen vilket gör att det är en rejäl rackare.
Det hade jag inte ens tänkt på! Antar att det är ganska stort då. Vad skulle du säga var en normal storlek då? Observera att jag inte är en bodybuilder eller två meter lång för den delen. Självklart är det bästa alternativet att besöka en fysisk butik, men jag vill vara förberedd innan jag går in där och blir lurad på första bästa klocka av expediten.

Det hade jag inte ens tänkt på! Antar att det är ganska stort då. Vad skulle du säga var en normal storlek då? Observera att jag inte är en bodybuilder eller två meter lång för den delen. Självklart är det bästa alternativet att besöka en fysisk butik, men jag vill vara förberedd innan jag går in där och blir lurad på första bästa klocka av expediten.
Om det är en kronograf så skulle jag säga 39-40 mm. Annat blir subdialsen (dom mindre kronograf och sekundtavlorna) i princip oläsbara.

Tillbaka
Topp