• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fann en frän klocka jag eftertraktar, dock i okänt märke. Vilken typ av klocka är det?

llucaass

Breitling
Vad tycker ni andra? Är 42 mm diameter en stor size? Som jag förstått det så finns det ända upp till 46 mm. Märker jag stor skillnad på en 42 mm och en 39-40? "24 mm mellan bandhornen" - Är detta något som är speciellt för denna klocka, eller är det 24 mm mellan bandhornen på alla klockor med 42 mm diameter?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vad tycker ni andra? Är 42 mm diameter en stor size? Som jag förstått det så finns det ända upp till 46 mm. Märker jag stor skillnad på en 42 mm och en 39-40? "24 mm mellan bandhornen" - Är detta något som är speciellt för denna klocka, eller är det 24 mm mellan bandhornen på alla klockor med 42 mm diameter?
Vad har du för storlek på handleden? Dra runt ett måttband om du har.

Beror på. Vissa 40mm kan se större ut än 42mm. Beror på hur tavlan ser ut, vilken typ av klocka det är osv. Sen kan lug to lug spela in. Alltså hur "lång" klockan är. Nej de flesta klockor som är 42mm brukar ha 22mm mellan bandhornen, men finns nog lite allt möjligt. Men 22mm torde vara mest vanligt. Så 24mm är lite bredare än "vanligt" men verkar vara rätt smala lugs på den så 24mm för just den klockan känns inte orimligt.

Jag har runt 17cm och började med stora klockor. Nu bär jag oftast 36-39mm typ vilket kändes litet förut. Men kronograf och dykare kan jag gå upp till 42mm. Men det är vad JAG tycker. Dock är det rätt vanligt att många till slut går ner i storlek då modet med stora klockor börjat försvinna lite.

Här har du mina handled med en 36mm och en 44mm(tror jag den är?)

IMG_20190905_234927.jpg

IMG_20190816_194921.jpg


Försökte få de i liknande vinkel. I detta fall tycker jag båda funkar då 36mm är dressig och dykaren är.. ja en dykare. Men helst hade jag velat att dykaren var något mindre.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Lägg också märke till hur andra klockan är rätt kort för sin diameter. Den går inte över min handled. Då tycker jag det passar bättre. Här har du min Citizen som är på 40mm, alltså mindre än Planet Ocean Omegan. Men den ser nästan lite för stor ut då luggarna är längre och nästan går över bredden på handleden. Trots sin 4mm större diameter så tycker jag Omegan sitter bättre.

(jag har klockor på vänster men för referens satte jag vintageklockan över på höger då jag bara har bild på den andra på höger)
IMG_20190905_141059.jpg
 

llucaass

Breitling
Det är ett betydligt mycket bättre val än den du länkade till i förra tråden. Tänk på att den är väldigt stor. 43 mm stor och 24 mm mellan bandhornen vilket gör att det är en rejäl rackare.
Har precis mätt min handled (tunnaste delen), och
Vad har du för storlek på handleden? Dra runt ett måttband om du har.

Beror på. Vissa 40mm kan se större ut än 42mm. Beror på hur tavlan ser ut, vilken typ av klocka det är osv. Sen kan lug to lug spela in. Alltså hur "lång" klockan är. Nej de flesta klockor som är 42mm brukar ha 22mm mellan bandhornen, men finns nog lite allt möjligt. Men 22mm torde vara mest vanligt. Så 24mm är lite bredare än "vanligt" men verkar vara rätt smala lugs på den så 24mm för just den klockan känns inte orimligt.

Jag har runt 17cm och började med stora klockor. Nu bär jag oftast 36-39mm typ vilket kändes litet förut. Men kronograf och dykare kan jag gå upp till 42mm. Men det är vad JAG tycker. Dock är det rätt vanligt att många till slut går ner i storlek då modet med stora klockor börjat försvinna lite.

Här har du mina handled med en 36mm och en 44mm(tror jag den är?)

IMG_20190905_234927.jpg

IMG_20190816_194921.jpg


Försökte få de i liknande vinkel. I detta fall tycker jag båda funkar då 36mm är dressig och dykaren är.. ja en dykare. Men helst hade jag velat att dykaren var något mindre.

Tack för det utvecklade svaret!

Mätte precis min handled (antar att man mäter där den är som tunnast), lite drygt 16 cm. Håller nog med dig och den förra användaren. Klockan är nog lite väl stor. Jag borde nog gå för något mindre 40 eller 39 mm. Lite synd, tycker verkligen att denna klocka är riktigt snygg och till ett bra pris. Det är bara att leta vidare! Sedan är det som sagt självklart enklare att besöka en butik och prova på, men jag vill ha lite egna tankar innan jag blir sprängfylld med info från försäljaren. De märken jag kollar på för tillfället är Seiko, Citizen, Tissot, (Tag Meuer), (finns någon mer jag glömt namnet på). Borde jag lägga till/ta bort något enligt dig?
 

llucaass

Breitling
Lägg också märke till hur andra klockan är rätt kort för sin diameter. Den går inte över min handled. Då tycker jag det passar bättre. Här har du min Citizen som är på 40mm, alltså mindre än Planet Ocean Omegan. Men den ser nästan lite för stor ut då luggarna är längre och nästan går över bredden på handleden. Trots sin 4mm större diameter så tycker jag Omegan sitter bättre.



IMG_20190905_141059.jpg
Är det där en 40 mm? Den verkar faktiskt liten enligt mig. Det kanske är en 42 jag söker trots allt. Jag försöker jämföra med några polare som har dykar/kronografklockor. Det är det enda jag kan utgå ifrån för tillfället. Kan dock inte säga om det är 42 eller 40 mm, och de vet med största sannolikhet inte heller.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Har precis mätt min handled (tunnaste delen), och


Tack för det utvecklade svaret!

Mätte precis min handled (antar att man mäter där den är som tunnast), lite drygt 16 cm. Håller nog med dig och den förra användaren. Klockan är nog lite väl stor. Jag borde nog gå för något mindre 40 eller 39 mm. Lite synd, tycker verkligen att denna klocka är riktigt snygg och till ett bra pris. Det är bara att leta vidare! Sedan är det som sagt självklart enklare att besöka en butik och prova på, men jag vill ha lite egna tankar innan jag blir sprängfylld med info från försäljaren. De märken jag kollar på för tillfället är Seiko, Citizen, Tissot, (Tag Meuer), (finns någon mer jag glömt namnet på). Borde jag lägga till/ta bort något enligt dig?
Personligen tycker jag det låter för stort ja.

Är det just kronograf du är ute efter? Tag Heuer är dyrare än de andra märkena du skriver.
Är det där en 40 mm? Den verkar faktiskt liten enligt mig. Det kanske är en 42 jag söker trots allt. Jag försöker jämföra med några polare som har dykar/kronografklockor. Det är det enda jag kan utgå ifrån för tillfället. Kan dock inte säga om det är 42 eller 40 mm, och de vet med största sannolikhet inte heller.
Ja. Möjligt att den är 39mm tom. minns inte exakt men helt säker på att den är max 40mm. Kan bero på vinklar och så också hur stort/litet det kan se ut på bild. Men just denna är "för stor" pga. längden från lug till lug tycker jag. Kronograf är i normalfallet större än en dressklocka som min Citizen får räknas som.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Därför jag satte Tag Heuer inom parantes då de finns enstaka för strax över min budget (oftast begagnat)
Okej vilka har du kollat på då? Kan vara bra om du ger några exempel på några så man får en liten fingervisning om din smak. Certina kan du spana in också. De har schyssta kronografer (och annat) och lite lägre prisklass.
 
Kul att du är sugen på klocka! Blev nyss biten själv. Jag undrar om du har funderat på om du vill ha en automatisk eller batteridriven klocka (quartz)? Du verkar ha tittat på båda. Dvs att sekundvisaren sveper fram och att klockan vrids upp av att du har klockan på dig // sekundvisaren tickar och klockan går på batteri som man byter ut ibland. Därtill finns manuella klockor..
För du verkar kolla en del på begagnat - då kan man bära med sig att det brukar sägas att en automatisk/mekanisk klocka bör lämnas in på service kanske vart 5-7 år, vilket kostar lika mycket som budgeten för själva klockan du tänkt köpa.
Skulle du t ex hitta en billig begagnad automatisk Tag Heuer som är från 2012 och aldrig servad - då har du en till saftig kostnad framför dig.
En batteriklocka är billigare i drift alltså, men köper du en ny automatisk klocka behöver du ju heller inte tänka på service på ett tag. Eller en nyservad begagnad.

Flera har tipsat om den här nybörjarguiden - tycker verkligen du ska läsa den! Där utvecklas det jag skriver om med mekanisk/batteri etc..
Och så rekommenderar jag att du köper på Klocksnack om du köper begagnat. Bättre prissatt och mindre lur än på Blocket/hos begagnathandlare. Folk är snälla här. Och läs och prova, läs och prova..
Seiko, Citizen, Tissot, Certina är alla bra ”riktiga” märken som gör billiga klockor. Och det har sålts en hel del coola Hamilton på forumet till bra pris! Sedan får du betydligt fler alternativ om du är sugen på annat än kronograf. Men kör på det du gillar, och lycka till i djungeln!
 
Senast ändrad:
Topp