• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars gamla klockor, Omega och Longines

Jahapp efter att ha lurkat runt här ett bra tag så börjar det bli dags för en första egen tråd och tillika första post. :)

Fick ärva två gamla klockor av farfar i slutet av nittiotalet. Mig veterligen så låg de i hans byrålåda mest hela tiden och sedan jag tog över dem har de använts max 10-15 gånger vardera. Longinen lämnade jag in till urmakare någon gång tidigt 2000-tal för byte/fix av uppdragsaxeln. Vill minnas att den fick nytt glas då också men har inget minne om de gjorde något annat med den då. Omegan är orörd sen jag övertog den men tror inte det är originalglas på den (för det skall väl vara Omegalogga på glaset i så fall?). På uren sitter tunna svarta läderband som är för korta för mig och dessutom inte alls i min smak...
I övrigt fattas det sekundvisare på båda. Jag har köpt en till Longinen men inte vågat försöka mig på att sätta dit den ännu...

Planen för klockorna är till att börja med att lämna in dem för service och översyn, fixa sekundvisare, samt byta banden, inte nödvändigtvis till originalband men åtminstone med rätt spänne om möjligt och givetvis i rätt längd för mina handleder. I övrigt skulle det vara kul att få så mycket info som möjligt om dem, årsmodeller, om de ser korrekta/original ut samt allt annat som kan vara kul att veta.

Det jag har lyckats luska ut är i alla fall följande:

Omegan är en 2640-7 SC med caliber 283 urverk. Serienummer på urverket 13709669. Hittar inget serienummer på boetten. Boetten ser ut att vara guld på stål. 35 mm diameter exklusive kronan samt 18 mm mellan luggarna.

Longinen är en 865 4030 6 med caliber 6942 urverk, skall vad jag förstår ha "hacking second"-funktion så att sekundvisaren stannar kl 12 när kronan dras ut. Serienummer på urverket 53178945, serienummer på boetten 18088970. Boett i 18k, 34 mm exklusive kronan samt 18 mm mellan luggarna. Vid uppdragning så hoppar klickern tillbaks ett hack ibland så detta får de väl kolla på servicen om det går att justera eller om något behöver bytas.

Omega:
IMG_1371.JPG
IMG_1376.JPG
IMG_1369.JPG
IMG_1370.JPG
IMG_1374.JPG
IMG_1372.JPG


Longines:
IMG_1368.JPG
IMG_1367.JPG
IMG_1365.JPG
IMG_1366.JPG
IMG_1375.JPG
IMG_1373.JPG


Hoppas att detta är dugligt som första inlägg och inte alltför långt eller bildtungt. Vore som sagt kul att få reda på så mycket som möjligt om uren så sitter du på någon info så hojta gärna till!
/Dolphinwizard
 

Titanium

Omega
Oj dessa var verkligen jättefina innuti, Omegan är min favorit, vilken tycker du mest om?:) Inlägget var jättebra, intressant med farfars klockor och i det skicket:) Roligt
 
Kul att det inte bara är jag som gillar dem! :) Jo visst ser de rätt fräscha ut? Jag tänker att i och med att de knappt använts alls åtminstone de senaste drygt 20 åren och förmodligen längre än så borde de ju vara i bra skick. Jag har ju inte vågat använda dem mer än några enstaka gånger med tanke på att oljorna lär vara duktigt gamla och torkade... Verkligen dags för service med andra ord!

Jag gillar båda såklart eftersom de är arvegods men Omegan är nog den jag kommer använda mest när de är fixade. Longinen är förvisso i guld och det är ju alltid trevligt men den är en mm i diameter mindre och dessutom tunnare så den känns lite liten när den sitter på handleden. Omegan bärs större helt enkelt. Det kanske blir bättre med nya band sen i och för sig. Funderar på stoppade band, just nu är banden väldigt tunna, smalnar av lite för mycket för min smak och är som sagt för korta så de känns lite som att ha på sig barnklockor... :p
 

Titanium

Omega
Ja en service vore kanon! Lite dyrt men klarar du av att serva själv eller orkar du inte? Hehe:) Jag tänkte på samma sak, lite små men vad gör man det är ju svårt att vara missnöjd med dessa godbitar:) Trevliga i vilket fall, ja att Longinesen i guld gör det roligt, vad säger du om att hitta tvåtsnygga metallarmband? Förstår att det blir lite konstigt när de är i guldfinish båda två då 18k är dyrt och guldpläterat lite jobbigt, jag tycker ibland småklockor sänns mindre som damur nänär man monterar på ett rejält armband i metall:) Mvh Patrik
 
Ja det är klart att det kommer kosta en slant att serva dem, börjar med Omegan så får Longinen gå på spa när kassan är påfylld. Är ju ingen stress med det då jag har andra klockor som daily beaters. Är väl rätt tekniskt lagd och händig av mig så att jag klarar av att serva själv hyser jag inga tvivel om och är även något jag planerar att göra i framtiden. Vill dock inte ha familjeklenoderna som övningsobjekt så det blir till att skaffa några billigare vintageklockor och ordentliga verktyg först.

Jag är ju egentligen mer en metallänkskille men inte funderat alls i dem banorna när det gäller dessa. Fast nu när du säger det så... Kanske skall ta och leta lite och se om det finns något snyggt. :)
 
Meshlänk i guld på Longinen skulle ju faktiskt inte se så pjåkigt ut... Undrar vad en sån kan gå lös på, klarar man sig på 20 lax tro?

Stulen bild från nätet:
840866212_o_1024x1024.jpg
 

Husse

Patek
Först och främst, välkommen hit till vårat klockträsk!
Här kan man trampa ner sig djupt i den varma mysiga träskleran, vi här på forumet lovar att ta hand om dig och se till att du går fullständigt vilse i dessa våtmarker! :)
Kul med arveklockor!
Dom är ju ovärderliga, tycker nog att du har två fantastiska representanter för vintage!
Du kommer att vänja dig vid storleken på dessa, dom är eg inte speciellt små!
Om du lämnar in på service, vilket jag tycker att du ska, se till att ingen polerar bort repor och dinga från boetterna, nu är dom ju fina, men undvik polering.
Sedan finns det en tråd för hjälp med val av band till din vintageklocka, använd den.
Sedan har du en god grund till vidare samlande, den här världen är oändlig när det gäller vilken del man grottar ner sig i! :)
 
Tackar och bockar för välkomnandet!
Hehe, mjo jag har ju som sagt lurkat runt här på KS ett bra tag och nu äntligen fått tummen ur och reggat mig också. Träsklera och våtmarker välkomnas med öppna armar! :D
Håller helt med dig angående polering, repor hör till klockans historia och skall bevaras åtminstone på dessa. Jag kommer ju såklart ta väl hand om dem och knappast ha dem när jag står och gräver i trädgården... :p
 
Senast ändrad:
Fick svar på mitt mail till Longines. De var väldigt snabba på att svara då jag skickade förfrågan igår kväll. Bra service också att de inte tar betalt för detta, verkar som Omega vill ha ca 1100 kr för ett registerutdrag....

Modellen på klockan skall alltså vara 4030 vilket verkar överensstämma med utseendet när jag jämför med bilder på nätet. Jag antar att jag då kan utgå från att klockan (förutom den tappade sekundvisaren och bytt glas) är i originalutförande utan bytt urtavla etc?

Dear Mr The Dolphinwizard,

We thank you for contacting us and for your interest in Longines watches.

Further to your request, we are pleased to provide the information contained in Longines' registers.

The original serial numbers 18'088'970 and 53'178'945 identifies a wristwatch in 18ct gold bearing the reference 4030. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 6942 (the same caliber as 865) and was invoiced in November 1976 to the company Urania Handelsaktiebolaget, which was at that time our agent for Sweden.
 

Titanium

Omega
Fick svar på mitt mail till Longines. De var väldigt snabba på att svara då jag skickade förfrågan igår kväll. Bra service också att de inte tar betalt för detta, verkar som Omega vill ha ca 1100 kr för ett registerutdrag....

Modellen på klockan skall alltså vara 4030 vilket verkar överensstämma med utseendet när jag jämför med bilder på nätet. Jag antar att jag då kan utgå från att klockan (förutom den tappade sekundvisaren och bytt glas) är i originalutförande utan bytt urtavla etc?
Schysst av dom, jag har kontrollerat dina delar allt verkar överensstämma med orginal, så det ser jättebra ut:) Mvh
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Vilket trevligt inlägg !

Först och främst, välkommen hit till vårat klockträsk!
Här kan man trampa ner sig djupt i den varma mysiga träskleran, vi här på forumet lovar att ta hand om dig och se till att du går fullständigt vilse i dessa våtmarker! :)
Kul med arveklockor!
Dom är ju ovärderliga, tycker nog att du har två fantastiska representanter för vintage!
Du kommer att vänja dig vid storleken på dessa, dom är eg inte speciellt små!
Om du lämnar in på service, vilket jag tycker att du ska, se till att ingen polerar bort repor och dinga från boetterna, nu är dom ju fina, men undvik polering.
Sedan finns det en tråd för hjälp med val av band till din vintageklocka, använd den.
Sedan har du en god grund till vidare samlande, den här världen är oändlig när det gäller vilken del man grottar ner sig i! :)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Fina klockor !!

Jahapp efter att ha lurkat runt här ett bra tag så börjar det bli dags för en första egen tråd och tillika första post. :)

Fick ärva två gamla klockor av farfar i slutet av nittiotalet. Mig veterligen så låg de i hans byrålåda mest hela tiden och sedan jag tog över dem har de använts max 10-15 gånger vardera. Longinen lämnade jag in till urmakare någon gång tidigt 2000-tal för byte/fix av uppdragsaxeln. Vill minnas att den fick nytt glas då också men har inget minne om de gjorde något annat med den då. Omegan är orörd sen jag övertog den men tror inte det är originalglas på den (för det skall väl vara Omegalogga på glaset i så fall?). På uren sitter tunna svarta läderband som är för korta för mig och dessutom inte alls i min smak...
I övrigt fattas det sekundvisare på båda. Jag har köpt en till Longinen men inte vågat försöka mig på att sätta dit den ännu...

Planen för klockorna är till att börja med att lämna in dem för service och översyn, fixa sekundvisare, samt byta banden, inte nödvändigtvis till originalband men åtminstone med rätt spänne om möjligt och givetvis i rätt längd för mina handleder. I övrigt skulle det vara kul att få så mycket info som möjligt om dem, årsmodeller, om de ser korrekta/original ut samt allt annat som kan vara kul att veta.

Det jag har lyckats luska ut är i alla fall följande:

Omegan är en 2640-7 SC med caliber 283 urverk. Serienummer på urverket 13709669. Hittar inget serienummer på boetten. Boetten ser ut att vara guld på stål. 35 mm diameter exklusive kronan samt 18 mm mellan luggarna.

Longinen är en 865 4030 6 med caliber 6942 urverk, skall vad jag förstår ha "hacking second"-funktion så att sekundvisaren stannar kl 12 när kronan dras ut. Serienummer på urverket 53178945, serienummer på boetten 18088970. Boett i 18k, 34 mm exklusive kronan samt 18 mm mellan luggarna. Vid uppdragning så hoppar klickern tillbaks ett hack ibland så detta får de väl kolla på servicen om det går att justera eller om något behöver bytas.

Omega:
IMG_1371.JPG
IMG_1376.JPG
IMG_1369.JPG
IMG_1370.JPG
IMG_1374.JPG
IMG_1372.JPG


Longines:
IMG_1368.JPG
IMG_1367.JPG
IMG_1365.JPG
IMG_1366.JPG
IMG_1375.JPG
IMG_1373.JPG


Hoppas att detta är dugligt som första inlägg och inte alltför långt eller bildtungt. Vore som sagt kul att få reda på så mycket som möjligt om uren så sitter du på någon info så hojta gärna till!
/Dolphinwizard
 
Dags för en liten uppdatering. :)
Omegan (som tydligen är årsmodell 1952) har nu varit på spa och fått sig en service samt en bättre begagnad sekundvisare monterad. Glaset som är original Omega har blivit polerat men urmakaren påpekade att det har en liten liten spricka i kanten vid kl 1. Ingenting som är akut så jag kan vänta något år med glasbyte.
Han sade även att troligtvis är urtavlan bytt någon gång, alternativt ommålad.

Klockan tickar i alla fall på och verkar hålla tiden. Jag har beställt ett nytt armband, det blev ett Hirsch Duke som förhoppningsvis dyker upp om några veckor så ni får nöja er med en bandlös bild så länge:
9830861E-B409-487C-920D-2C4A73771AE9.jpeg
 
Topp