• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars klocka utverkad

Micral

Omega
Någon som har erfarenhet, rekommendationer gällande urverkstaden Farfars Klocka i Stockholm? Funderar på att lämna in tre av mina ärvda klockor för service/renovering.
 

erikssons

Breitling
Jag var hos Axel idag och lämnade in min klocka efter att ha fått flera rekommendationer om honom. Han var supertrevlig och verkade väldigt kunnig, fick ett mycket bra intryck av honom.
Han berättade att han går på semester om 1-2 veckor och är tillbaka på mitten av augusti. Så min klocka skulle tyvärr inte hinnas med innan, utan blev ett sommarprojekt för honom.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Har haft flera klockor på service där, alltid med gott resultat. Dock ofta ganska lång väntetid.
 

ClownenJac

Panerai
Instämmer med tidigare kommentarer. Jag lämnade in min morfars gamla förtjänstklocka för service där och blev väldigt nöjd! :) Ex var kronan i riktigt dåligt skick och han hade inga problem att få tag på ersättare.

20200606_164030.jpg
 

marcuskru

Breitling
Min upplevelse är att Axel är kunnig och dessutom väldigt trevlig att prata med.
Jag är nöjd med de två vintageverk som har servats åt mig.

Med det sagt ska men dock veta att det kan ta lång tid.
Jag väntar ännu på återkoppling kring ett ur inlämnat september 2020 alltså för ca 4 månader sedan.
Det rör sig om en Seamaster från 1960-talet som verkar vattenskadad.
Jag har ännu inte fått ett estimat eller information om vad som behöver bytas.

När jag var där i ett annat ärende så fanns inte uret i verkstaden vilket kändes underligt.
Eftersom är detta ett enmansbolag och det arbetas deltid har jag förståelse för att saker inte görs på ett par veckor men man börjar ändå undrar hur lång tid ett kostnadsförslag kan ta.. Tyvärr verkar det som att man måste ligga på för att få fram ett resultat..

Som sagt nöjd med arbetet som utförts men tar ibland lång tid att få klockorna klara.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Min upplevelse är att Axel är kunnig och dessutom väldigt trevlig att prata med.
Jag är nöjd med de två vintageverk som har servats åt mig.

Med det sagt ska men dock veta att det kan ta lång tid.
Jag väntar ännu på återkoppling kring ett ur inlämnat september 2020 alltså för ca 4 månader sedan.
Det rör sig om en Seamaster från 1960-talet som verkar vattenskadad.
Jag har ännu inte fått ett estimat eller information om vad som behöver bytas.

När jag var där i ett annat ärende så fanns inte uret i verkstaden vilket kändes underligt.
Eftersom är detta ett enmansbolag och det arbetas deltid har jag förståelse för att saker inte görs på ett par veckor men man börjar ändå undrar hur lång tid ett kostnadsförslag kan ta.. Tyvärr verkar det som att man måste ligga på för att få fram ett resultat..

Som sagt nöjd med arbetet som utförts men tar ibland lång tid att få klockorna klara.
Be om tidsestimat innan du lämnar in klockan. Min förra Seamaster var hos honom i 8 veckor men det var ändå snabbare än vad han hade lovat.
 

marcuskru

Breitling
Be om tidsestimat innan du lämnar in klockan. Min förra Seamaster var hos honom i 8 veckor men det var ändå snabbare än vad han hade lovat.
2 månader fick jag som estimat för standardservice. Givetvis beroende på vad som behöver åtgärdas.
Vi har fortfarande inte rett ut vad som behöver göras. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Någon som har erfarenhet, rekommendationer gällande urverkstaden Farfars Klocka i Stockholm? Funderar på att lämna in tre av mina ärvda klockor för service/renovering.


Jo han är väl bra det jag sett, är nöjd.

Men det beror på vad du har för klockor du vill lämna in. Min erfarenhet är att det begränsas det han tar emot numera. Endast schweiziska vad jag förstått (och inte alla av dem) U.S.-ur tar han inte längre pga befarad brist på reservdelar. Inte heller asiatiska vad jag vet. Tudor (och Rolex) hade han inga verktyg att öppna med. Men annars de vanligare schweiziska brukar bli bra.

Har fått service gjort snabbt de gånger jag haft nåt där och snabb återkoppling med offert.
 
Senast ändrad:

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Är väldigt nöjd med bemötande och arbetet som Axel utfört åt mig.
En Longines Conquest Munich 1972 som hans skaffade ersättningsdelar till från ett annat Valjoux-verk.
Och en Lemania TG 195 som han hade fult ommålade visare.
Han blandade till en egen färg som perfekt matchade den patinerade färgen på siffrorna.
Till ett pris av 600 kr!
Min Waltham fixade han kostnadsfritt kronan på som hade lossnat.
 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan addera en positiv recension, Farfars Klocka hjälpte mig med en Omega Cosmic 2000 - ett eBay-”fynd” som la ned en vecka efter leverans...

Omega AD gav kostnadsförslag på 6950 kr (mer än vad jag betalade för klockan) för felsökning.

Axel löste problemet för 4000 kr inklusive en ny, för modellen korrekt, krona och kronstam som han sourceade själv efter att jag famlat lite på bukten. Tydligen är modellen riktigt stökig vad gäller att komma in i boetten så jag uppfattade att han var rätt nöjd över sitt eget jobb.

Tog lite tid som vissa nämnt men helt i linje med kommunikation och han var enkel att nå via sms. Rekommenderas utifrån min upplevelse!
 

Doc_152

Omega
Väldigt trevlig typ och väldigt kompetent. Mitt enda klagomål är att han fullständigt avskyr och vägrar serva amerikanska ur, vilket råkar vara hälften av min samling.

Kan till viss del förstå honom, de är jävligt jobbiga att hitta delar till trots allt.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Nu när det ändå finns en tråd så passar jag på att lämna ett positivt omdöme för Farfars Klocka jag med.
Mycket trevlig att prata med, gick smidigt både via mail och telefon. Han åtgärdade kronan + uppdragsaxlar och glaset på min gamla guldklocka som jag fick hem idag. Gick ändå snabbt med tanke på att jag tog kontakt med honom strax innan julledigheten.
När ekonomin tillåter en helservice av klockan tvekar jag inte att skicka tillbaka den till Farfars även för detta! :)
 

vergilius

Breitling
Jo han är väl bra det jag sett, är nöjd.

Men det beror på vad du har för klockor du vill lämna in. Min erfarenhet är att det begränsas det han tar emot numera. Endast schweiziska vad jag förstått (och inte alla av dem) U.S.-ur tar han inte längre pga befarad brist på reservdelar. Inte heller asiatiska vad jag vet. Tudor (och Rolex) hade han inga verktyg att öppna med. Men annars de vanligare schweiziska brukar bli bra.

Har fått service gjort snabbt de gånger jag haft nåt där och snabb återkoppling med offert.
Någon som lyckats lämna in en äldre Citizen eller Seiko på senare tid?
 
Topp