• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars klocka!

Är den äkta?

  • nej

    Röster: 9 6.3%
  • ja

    Röster: 134 94.4%

  • Totala väljare
    142

Fadershan

Patek
Ursäkta mig, är antagligen rätt ensam om det men tycker trådar av den här typen, inte specifikt denna kanske men generellt lätt blir lite olustiga. Så jag håller mig ifrån den. Behövde säga det ändå. Gjort.
Jag håller med men kanske inte av samma anledning. Just denna gav mig lite dålig smak i munnen för att trådskapare och potentiell far uppträdde märkligt tycker jag. De fick förstaklassig hjälp och info men ställde inte upp något vidare själva med knappa bilder och i princip helt frånvarande av "tackanden" till hjälpen. Fokus låg bara på pengavärdet och tycker de lixom många andra utnyttjar forumet på ett tråkigt sätt. Kul att se byrålådsfynd men var en gnutta mer charmerande tack!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ursäkta mig, är antagligen rätt ensam om det men tycker trådar av den här typen, inte specifikt denna kanske men generellt lätt blir lite olustiga. Så jag håller mig ifrån den. Behövde säga det ändå. Gjort.
Din dubbelmoral lyser starkare än polstjärnan.:p
På vad sätt ser du dubbelmoral? Brukar jag spekulera offentligt i mitt arvegods utan andra hänsyn än ekonomisk vinning eller vad? Ge exempel eller sluta snacka skit.
Läs igenom din egna text och bedöm själv.
  • Du ber med dina egna ord om ursäkt i början av din post
  • Du skriver att du vill hålla dig ifrån tråden, för att den inte faller dig i smaken
  • Du postar ändå i tråden.
Klassiskt case av dubbelmoral i min bok (sorry för OT).
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Läs igenom din egna text och bedöm själv.
  • Du ber med dina egna ord om ursäkt i början av din post
  • Du skriver att du vill hålla dig ifrån tråden, för att den inte faller dig i smaken
  • Du postar ändå i tråden.
Klassiskt case av dubbelmoral i min bok.
Avsikten var förstås att hålla sig ifrån tråden efter mitt inlägg, det är innebörden när man skriver så vilket nog de flesta fattar, men du fick mig att stanna kvar. Vad har du för synpunkter på om någon ursäktar sig innan man kommer med en kommentar? Det är en retorisk fråga som inte kräver svar. Har angelägnare saker att göra än att gaffla med viktigpettrar och bråkmakare på forumet.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Avsikten var förstås att hålla sig ifrån tråden efter mitt inlägg, det är innebörden när man skriver så vilket nog de flesta fattar, men du fick mig att stanna kvar. Vad har du för synpunkter på om någon ursäktar sig innan man kommer med en kommentar? Det är en retorisk fråga som inte kräver svar. Har angelägnare saker att göra än att gaffla med viktigpettrar och bråkmakare på forumet.
Den enda som gafflar är du, låt bli att kommentera trådar som inte faller dig i smaken så sparar du tid och energi :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Den enda som gafflar är du, låt bli att kommentera trådar som inte faller dig i smaken så sparar du tid och energi :)
Varför? Har väl samma rätt att nämna en helt topic åsikt som du? Eller har jag inte? Låt bli att hoppa på de som skriver kommentarer du inte gillar så spar du tid och energi.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Varför? Har väl samma rätt att nämna en helt topic åsikt som du? Eller har jag inte? Låt bli att hoppa på de som skriver kommentarer du inte gillar så spar du tid och energi.
Ett tips i all välmening. Jag tror du irriterar fler än du positivt engagerar när du skriver i tråden att tråden inte intresserar dig. Vad tror du själv?
 

piren57

Breitling
Vill bara förtydliga detta är inget arvegods....
Vi hade ingen aning om vad det var....vår son kollade.
Ville inte inte att folk surnar
till det var inte meningen.
Som okunnig slängde jag bara ur mig frågan.....
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ett tips i all välmening. Jag tror du irriterar fler än du positivt engagerar när du skriver i tråden att tråden inte intresserar dig. Vad tror du själv?
Jag har ingen anledning att spekulera i det. Har heller inte sagt att den inte intresserade mig tillräckligt för att ha en åsikt om den. Du vet inte ens vad jag har för synpunkter på ämnet. Du gissar möjligen men antagligen fel.

Men det är noterat. Synpunkter och andra aspekter i och om trådar är inte önskvärda av forumpolisen. Kanske borde för en del inrättas nån man kunde pm;a sina inlägg till först för godkännande innan de läggs ut:rolleyes:
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag har ingen anledning att spekulera i det. Har heller inte sagt att den inte intresserade mig tillräckligt för att ha en åsikt om den. Du vet inte ens vad jag har för synpunkter på ämnet. Du gissar möjligen men antagligen fel.

Men det är noterat. Synpunkter och andra aspekter i och om trådar är inte önskvärda av forumpolisen. Kanske borde för en del inrättas nån man kunde pm;a sina inlägg till först för godkännande innan de läggs ut:rolleyes:
Lugna ner dig lite, det var som jag tidigare skrev ett tips i all välmening. Du får som vanligt i den här delen av världen göra precis som du vill...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hej!
Undrar bara värdeförändringar av klockan framåt ser ut? Behålla eller sälja?
Som jag sa förra gången så är priset helt och hållet beroende på tavlans skick. Dvs hur blank ytan är. Utvecklingen är fortsatt bra på dessa och jag kan hjälpa er att få ett skäligt pris om ni vill sälja. Jag känner många handlare och samlare som skulle betala bra för klockan.

Beroende på tavlans skick så är den idag värd någonstans mellan 150-250k. Kanske mer om den är exceptionell. Skicka ett mail/PM till mig om ni vill ha hjälp. Du borde ha kvar min mailadress. :)
 
Senast ändrad:
måste ju saga att det är väldigt manga sura kommentarer I denna tråden.
Vad finns ett sånt här forum till för om man inte kan söka hjälp av mer kunniga människor.
Avundsjukan lyser igenom ganska tydligt
 

Fadershan

Patek
måste ju saga att det är väldigt manga sura kommentarer I denna tråden.
Vad finns ett sånt här forum till för om man inte kan söka hjälp av mer kunniga människor.
Avundsjukan lyser igenom ganska tydligt
Håller inte riktigt med ändå :) Det beror på vad vi nu diskuterar men vidhåller vid mitt inlägg ovan om tråden. I en konversation eller i en förfrågan om hjälp i detta fall får man väl ge ngt tillbaka ifall man får hjälp, varför skulle annars det sitta folk och svara på frågor ö.h.t? Allt detta dvs (fråga, svar, tack för hjälpen) bör ju gå att få till utan att svartsjukan skulle lysa igenom, eller? :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
måste ju saga att det är väldigt manga sura kommentarer I denna tråden.
Vad finns ett sånt här forum till för om man inte kan söka hjälp av mer kunniga människor.
Avundsjukan lyser igenom ganska tydligt

Forumet är väl först och främst ett ställe för klockintresserade att mötas och diskutera klockor och inte en allmän värderingscentral för arvegods.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
måste ju saga att det är väldigt manga sura kommentarer I denna tråden.
Vad finns ett sånt här forum till för om man inte kan söka hjälp av mer kunniga människor.
Avundsjukan lyser igenom ganska tydligt
Är säkerligen egentligen inte mödan värt att kommentera. Ibland hjälper inte att förklara vissa saker om det inte existerar i mottagares universum.

Kan bara tala för mig själv. Vet inte hur många gånger jag stött på att folk som annars saknar allt intresse för något som i detta fallet klockor, blir oerhört intresserade av något de fått eller ärvt. Inte alls som man kunde tänka sig och önska av objektet i sig utan främst att vrida ut absolut sista möjliga kronan som går ur det. När de väl fått gratis hjälp med det där man kanske hellre sett att andra saker framhållits ser man sällan röken av vederbörande och allt intresse är som bortblåst. Att andra värden än enbart monetära kan finnas i något, inte minst i ärvda eller att grejerna i sig har en historia, teknisk eller annan, blir mer eller mindre irrelevant. Nånstans där i närheten kan jag känna att det gränsar till det olustiga, kanske pga överexponering. Särskilt då om det blir ohämmat på ett "entusiastforum" där kanske andra aspekter borde åtminstone balanseras med.
Jag kan se sånt som ett ensidigt utnyttjande, därav min reaktion. Det må vara en udda synpunkt men i alla fall on topic.
 
Senast ändrad:

holma20

Panerai
måste ju saga att det är väldigt manga sura kommentarer I denna tråden.
Vad finns ett sånt här forum till för om man inte kan söka hjälp av mer kunniga människor.
Avundsjukan lyser igenom ganska tydligt
Är säkerligen egentligen inte mödan värt att kommentera. Ibland hjälper inte att förklara vissa saker om det inte existerar i mottagares universum.

Kan bara tala för mig själv. Vet inte hur många gånger jag stött på att folk som annars saknar allt intresse för något som i detta fallet klockor, blir oerhört intresserade av något de fått eller ärvt. Inte alls som man kunde tänka sig och önska av objektet i sig utan främst att vrida ut absolut sista möjliga kronan som går ur det. När de väl fått gratis hjälp med det där man kanske hellre sett att andra saker framhållits ser man sällan röken av vederbörande och allt intresse är som bortblåst. Att andra värden än enbart monetära kan finnas i något, inte minst i ärvda eller att grejerna i sig har en historia, teknisk eller annan, blir mer eller mindre irrelevant. Nånstans där i närheten kan jag känna att det gränsar till det olustiga, kanske pga överexponering. Särskilt då om det blir ohämmat på ett "entusiastforum" där kanske andra aspekter borde åtminstone balanseras med.
Jag kan se sånt som ett ensidigt utnyttjande, därav min reaktion. Det må vara en udda synpunkt men i alla fall on topic.
100% av dina inlägg är här om din farfars klocka , så du var bara ute efter ensak precis som övre hern förklarar,

Är den värd nått ?
Men den här då?
Okej tack å hej återkommer när jag hittat nått mer jag vill ha värderat
 

lofgreno

Audemars
Häftig grej. Själv har man bara hittat nåt gammalt Logines fickur hos morfar som inte är värt nåt.
Men sånt här är kul, visst blir man lite avis men men, säger bara grattis till klockan! :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om någon undrar ligger den kvar i sin byrålåda... att få så många pengar som möjligt som vissa tror var inte anledningen till att skriva här. Det var okunskap Efter detta har jag läst många inlägg o tycker klockor är intressanta
Jag skulle rekommendera ett bankfack framför en byrålåda men det är bara jag. Glöm inte heller att maila mig när den väl ska säljas. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är säkerligen egentligen inte mödan värt att kommentera. Ibland hjälper inte att förklara vissa saker om det inte existerar i mottagares universum.

Kan bara tala för mig själv. Vet inte hur många gånger jag stött på att folk som annars saknar allt intresse för något som i detta fallet klockor, blir oerhört intresserade av något de fått eller ärvt. Inte alls som man kunde tänka sig och önska av objektet i sig utan främst att vrida ut absolut sista möjliga kronan som går ur det. När de väl fått gratis hjälp med det där man kanske hellre sett att andra saker framhållits ser man sällan röken av vederbörande och allt intresse är som bortblåst. Att andra värden än enbart monetära kan finnas i något, inte minst i ärvda eller att grejerna i sig har en historia, teknisk eller annan, blir mer eller mindre irrelevant. Nånstans där i närheten kan jag känna att det gränsar till det olustiga, kanske pga överexponering. Särskilt då om det blir ohämmat på ett "entusiastforum" där kanske andra aspekter borde åtminstone balanseras med.
Jag kan se sånt som ett ensidigt utnyttjande, därav min reaktion. Det må vara en udda synpunkt men i alla fall on topic.
For what it is worth så finns det folk som ärver en fin klocka och som sedan gör sin research som faktiskt fastnar i hobbyn. Jag kan tycka att tråden faktiskt har ett par tröttmössor som inte direkt tillför och som tydligt är lite avis för att någon hittat något så fint. Personligen så tycker jag att det är superkul att nya klockor dyker upp från de ursprungliga ägarna. Antingen föder det ett nytt intresse eller så säljs klockan till någon annan som uppskattar den mera.
 

DrDre

Patek
Hyfsat långa ledtider i den här tråden. 😀

A965527A-EFBC-441D-8F0A-5A3E0173C37F.jpeg
 
Topp