• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Farfars Omega Seamaster

wklnd

Basic
Jag kommer få ta över den här förmodade 50-talaren som legat i en låda i 35 år. Började ticka sekunden farsgubben plockade upp den och ska enligt honom hållit tiden bra över ett dygn (kanske inte det mest grundliga kraftprovet, men ändå något). Det enda som är gjort med klockan är att glaset är utbytt för en herrans massa år sedan.

Jag förstår att det inte är någon vidare idé att låta det här maskineriet ticka vidare innan någon har fått serva det ordentligt, så jag har kikat lite på alternativen som finns i Göteborg. Har bett om ett kostnadsförslag från Verkmästarna för en service på endast urverket och hoppas väl att prislappen inte blir alltför svår att svälja.

Bilden gör klockan en ganska stor otjänst då det ser ut mer som sprickor här medan farsans beskrivning mer liknar det som kallas "stardust" om jag förstått saken rätt. Knepiga kamera-artifakter mest troligt.

Har ni några tips kring vad jag bör tänka på inför en service? Jag vill absolut inte få något estetiskt utfört, endast service av urverket. Kan urtavlan vara känslig och riskeras att förstöras? Några tips på andra urmakare i området?

1000015363.jpg

Superfin. Har inte koll på Gbg men Werner i Stockholm tog fint hand om min morfars seamaster.
IMG_2179.jpeg

Tillbaka
Topp