• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars Omega Seamaster

wklnd

Basic
Jag kommer få ta över den här förmodade 50-talaren som legat i en låda i 35 år. Började ticka sekunden farsgubben plockade upp den och ska enligt honom hållit tiden bra över ett dygn (kanske inte det mest grundliga kraftprovet, men ändå något). Det enda som är gjort med klockan är att glaset är utbytt för en herrans massa år sedan.

Jag förstår att det inte är någon vidare idé att låta det här maskineriet ticka vidare innan någon har fått serva det ordentligt, så jag har kikat lite på alternativen som finns i Göteborg. Har bett om ett kostnadsförslag från Verkmästarna för en service på endast urverket och hoppas väl att prislappen inte blir alltför svår att svälja.

Bilden gör klockan en ganska stor otjänst då det ser ut mer som sprickor här medan farsans beskrivning mer liknar det som kallas "stardust" om jag förstått saken rätt. Knepiga kamera-artifakter mest troligt.

Har ni några tips kring vad jag bör tänka på inför en service? Jag vill absolut inte få något estetiskt utfört, endast service av urverket. Kan urtavlan vara känslig och riskeras att förstöras? Några tips på andra urmakare i området?

1000015363.jpg
 
Riktigt fin, grattis! Den är helt klart värd en service
Tack! Jag har varit runt på tre ställen i Göteborg och hittills har jag fått estimat från mellan 7-8,5k, vilket är nästan dubbelt det jag räknat med och vad andra människor i "urverksbranschen" har gissat.

Inget av dessa ställen har dock öppnat klockan, så jag är lite paff och antar att det förmodligen finns enormt mycket jobb just nu.

Har en till person jag ska höra med och hoppas väl på ett bättre pris, men man blir allt förvånad när det skiljer sig så mycket mot vad jag trodde var ganska rimliga förväntningar.

Här är en lite bättre bild på den.
1000015462.jpg
 
Tack! Jag har varit runt på tre ställen i Göteborg och hittills har jag fått estimat från mellan 7-8,5k, vilket är nästan dubbelt det jag räknat med och vad andra människor i "urverksbranschen" har gissat.

Inget av dessa ställen har dock öppnat klockan, så jag är lite paff och antar att det förmodligen finns enormt mycket jobb just nu.

Har en till person jag ska höra med och hoppas väl på ett bättre pris, men man blir allt förvånad när det skiljer sig så mycket mot vad jag trodde var ganska rimliga förväntningar.

Här är en lite bättre bild på den.
1000015462.jpg

Det är vad det kostar för en fackmässigt utförd service idag på en Omega med nytt originalglas, krona osv.
 
Tack! Jag har varit runt på tre ställen i Göteborg och hittills har jag fått estimat från mellan 7-8,5k, vilket är nästan dubbelt det jag räknat med och vad andra människor i "urverksbranschen" har gissat.

Inget av dessa ställen har dock öppnat klockan, så jag är lite paff och antar att det förmodligen finns enormt mycket jobb just nu.

Har en till person jag ska höra med och hoppas väl på ett bättre pris, men man blir allt förvånad när det skiljer sig så mycket mot vad jag trodde var ganska rimliga förväntningar.

Här är en lite bättre bild på den.
1000015462.jpg
Gastons Ur i Partille har jag hört gott om, har själv tänkt serva en och annan klocka där men pga hans begränsade öppettider och att jag inte har någon flex i arbetet har jag inte lyckats ta mig dit.
 
Gastons Ur i Partille har jag hört gott om, har själv tänkt serva en och annan klocka där men pga hans begränsade öppettider och att jag inte har någon flex i arbetet har jag inte lyckats ta mig dit.
+1 på Gastons, hade tagit den till Börje som vet vad han gör och i vart fall tidigare haft överkomliga priser. Enda nackdelen är hans öppettider som är lite svåra om man inte kan komma loss under vardagarna.
 
+1 på Gastons, hade tagit den till Börje som vet vad han gör och i vart fall tidigare haft överkomliga priser. Enda nackdelen är hans öppettider som är lite svåra om man inte kan komma loss under vardagarna.
Gastons Ur i Partille har jag hört gott om, har själv tänkt serva en och annan klocka där men pga hans begränsade öppettider och att jag inte har någon flex i arbetet har jag inte lyckats ta mig dit.
Jag var faktiskt precis där för bara ett par timmar sedan. Börje skakade på huvudet åt allt vad jag har fått höra om slitage och så vidare och menade att jag inte alls behöver serva klockan nu om jag inte tycker att den går dåligt nog.

Han menar att jag inte alls behöver oroa mig för slitage. Han körde den i timegraphern och den har ett amplitud på 240 och sackar cirka 2 minuter per dygn. Tyckte jag kunde komma tillbaka om några veckor när han förhoppningsvis har mindre att göra om jag kände för det. 3-4000 kr för en vanlig service på urverket utan konstigheter skulle han ta. Mycket rimlig och trevlig människa.

Tack för tipsen!
 
Jag var faktiskt precis där för bara ett par timmar sedan. Börje skakade på huvudet åt allt vad jag har fått höra om slitage och så vidare och menade att jag inte alls behöver serva klockan nu om jag inte tycker att den går dåligt nog.

Han menar att jag inte alls behöver oroa mig för slitage. Han körde den i timegraphern och den har ett amplitud på 240 och sackar cirka 2 minuter per dygn. Tyckte jag kunde komma tillbaka om några veckor när han förhoppningsvis har mindre att göra om jag kände för det. 3-4000 kr för en vanlig service på urverket utan konstigheter skulle han ta. Mycket rimlig och trevlig människa.

Tack för tipsen!
Det som gör att han är värd att offra lite tid och möda för att åka ut och träffa :)
Sa mer eller mindre samma om min vintage Seamaster 30, han vill helst inte röra klockorna om de verkligen inte behöver en service.
 
Tillbaka
Topp