• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Farfars Omega

BigBengt

Basic
Hej, jag har kikat lite på detta forum tidigare men nu reggade jag mig äntligen. Detta i samband med att jag och min far tittade på farfars gamla klockor och vi hittade denna Omega. Med tanke på all kunskap på detta forum tänkte jag det kunde vara rätt plats att få lite hjälp på.

Klockan gavs till min farfar på hans 50-årsdag 1957. Jag gissar att det är en en Omega Chronograf således från -57 eller något år tidigare.

Hur kan jag få mer information, står inte så mycket på klockan.

Tack på förhand

//Johan
DSC_0144.JPG
DSC_0145.JPG
DSC_0146.JPG

Kan inget om modellen i sig men känner igen kvalitet med prislapp när jag ser dem. Grattis till en mycket trevlig kronograf! I boettlocket lär det stå ett referensnummer och på verket står det ett serienummer som man kan datera uret efter.

Fantastiskt vacker modell. Kan tyvärr inget om den heller. Men som sagts ovan finns all info i baklocket.

Hej!

Det er en mycket fin 2 register chronograph. Om den er fra ca. 1957 kan det være en ref. 2276 med en caliber 320 "27 CHRO T1"

Det ser ut til at viserne eller en af dem er skiftet.

Det er en værdifuld klocka så passa godt på den ( jeg vil tro +20.000 SEK)

Mvh. Thomas

Tack för alla svar, jo man blir snabbt charmad av den. Antar att det blir o öppna boettlocket, är det ngt man vågar sig på som glad amatör eller bör man lämna in den för detta? Jag lovar att återkomma med lite bilder om jag öppnar den

Strålande! Ja den är ju onekligen mycket lik 8173. Den behöver ju inte vara tillverkad på 50-talet, kan ju ha haft några år på nacken innan farfar fick den -57. Tusen tack för hjälpen, otroligt intressant. Jag återkommer när jag vet mer, tror dock inte jag vågar ge mig på o öppna den själv.

Strålande! Ja den är ju onekligen mycket lik 8173. Den behöver ju inte vara tillverkad på 50-talet, kan ju ha haft några år på nacken innan farfar fick den -57. Tusen tack för hjälpen, otroligt intressant. Jag återkommer när jag vet mer, tror dock inte jag vågar ge mig på o öppna den själv.

Låter klokt att du är försiktig. Jag hade inte rekommenderat att du försökte öppna med något metallverktyg. Om du vill kan du testa med dubbelhäftande tejp på boettlocket mot ett plant underlag.

Vilken vacker pärla!

Kul om du kunde bjuda på lite mer närbilder på tavla och verk när du är
hemma från urmakaren!

Det var inte samma omsättning på ur förr. Dels levde modellerna längre och dels kunde klockorna ligga många år i urhandeln innan de blev sålda.
Verkligt fin. Grattis! En sådan skulle jag mer än gärna ha! :)

Oj vad fin! Mer bilder på den i dagsljus skulle vara härligt! Är den pappas nu eller är den din?

Rent juridiskt i skrivande stund kan jag nog inte komma ifrån att klockan fortfarande är pappas men det lär nog diskuteras huruvida det ska vara så på den kommande kräftskivan ;)

Det var svårt med fokus men jag försökte med ett par närbilder innan den åker in på service, det går som cirkulära repor/krakeleringar i glaset och minutvisaren är sliten (troligen inte bytt, man kan se rester från "illumineringen" med blotta ögat) men i övrigt skulle jag uppskatta att den är i gott skick. Återkommer med uppdatering efter service.
Foto 2014-07-28 19 45 20.jpg
Foto 2014-07-28 19 45 34.jpg
Foto 2014-07-28 19 46 31.jpg

Rent juridiskt i skrivande stund kan jag nog inte komma ifrån att klockan fortfarande är pappas men det lär nog diskuteras huruvida det ska vara så på den kommande kräftskivan ;)

Det var svårt med fokus men jag försökte med ett par närbilder innan den åker in på service, det går som cirkulära repor/krakeleringar i glaset och minutvisaren är sliten (troligen inte bytt, man kan se rester från "illumineringen" med blotta ögat) men i övrigt skulle jag uppskatta att den är i gott skick. Återkommer med uppdatering efter service.
Härlig höjd på glaset!

Härlig klocka. Se nu bara till att lämna den till nån som kan sina grejer (d.v.s. någon som har vana av att hantera vintagekronografer). Glaset kan du byta men i övrigt bör du inte göra något med den bortsett från att serva verket. Visarna är mycket riktigt original.

Ruggigt fin Omega! Härligt med arvegods, räddade själv min morfars Omega (inte lika dyr som din dock) "från ligga i lådan döden". Värt varenda krona så klart du ska ta den till en urmakare för lite spabehandling.

Tillbaka
Topp