• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farmfresh fyndet fortsätter att överaska.

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kul, minns känns t.om bättre än den på Kaplans :)


det var kaplans-exet jag tänkte på o nån på omegaforums,
1. när rolex-mentaliteten börjar flöda över på Speedmaster är det ju såna där meningslösa men "rare" detaljer som drar...
2. har hodinkee skrivit om det blir det 20% premie direkt

...väntar på dinkens 6b/159 reportage... och early clamshell-kronos, sky is no limit...;)
 

Patrik J

Rolex
Har ett vagt minne att en 105.012 med CB-boett såldes dyrt på Kaplans för ett par år sedan. Vill minnas att jag kollade min egna efter facettslipningen och insåg att jag hade en svennebananmodell. Ska se om jag hittar länken till den klockan..

Edit: http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2651/vara/1019335


Det var två CB-Speedys som såldes den dagen, jag köpte den andra. :D Numera såld vidare dock (med förlust). Vet inte om de är så jädrans ovanliga ändå. Tycker de dyker upp både här och där. Samlare har väl kanske helt enkelt inte brytt sig så mycket om dem tidigare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det var två CB-Speedys som såldes den dagen, jag köpte den andra. :D Numera såld vidare dock (med förlust). Vet inte om de är så jädrans ovanliga ändå. Tycker de dyker upp både här och där. Samlare har väl kanske helt enkelt inte brytt sig så mycket om dem tidigare.
Allting som är lite udda eller different lockar oss tokar. Tron att de ev är rare är ofta tillräckligt. Detta är ju egentligen något ganska menlöst då det knappt är synligt.

Bara av ren nyfikenhet så utgår jag ifrån att du glatt betalade premium för just det? Du som ändå kan dina omegor..
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Står om det på speedmaster101 . Men ärligt fattar jag inte ? Läste om det nån annanstans oxå . Är det en skarp kant eller är det bara att den är polerad så att det bildas en facett ? http://speedmaster101.com/105-012/


Det syns rätt tydligt mellan min ovan och martinhooks första bilder! Fasen syns relativt bra tycker jag! Kanske andra medlemmar skulle kunna posta för en bra jämförelse!?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det syns rätt tydligt mellan min ovan och martinhooks första bilder! Fasen syns relativt bra tycker jag! Kanske andra medlemmar skulle kunna posta för en bra jämförelse!?
Som lekman så antar jag det är denna platta del det syftas på.

image.jpg
 

Patrik J

Rolex
Allting som är lite udda eller different lockar oss tokar. Tron att de ev är rare är ofta tillräckligt. Detta är ju egentligen något ganska menlöst då det knappt är synligt.

Bara av ren nyfikenhet så utgår jag ifrån att du glatt betalade premium för just det? Du som ändå kan dina omegor..


Nja, så mycket premium blev det inte på den jämfört med den du länkade till. Kanske två CB på samma auktion blev en för mycket… Däremot borde jag nog ha behållit den längre och gjort lite vinst på den.

Apropå CB och att det knappt syns någon skillnad. Det räcker ju med en ganska lätt polering för att det inte ska synas någon skillnad alls.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sa jag grattis Martin? Den ser smällfet ut..

Sorry om mina gissningar tog fokus från det väsentliga en stund. Jag svävar ofta iväg..

Behåll den som sagt! Iaf till dess du svänger förbi stan nästa gång. Även om det känns jobbigt.. ;)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Gött, gäller väl att hitta en innan 50års jubileet av månfärden 2019 då, om de går upp något efter det kanske... alternativt avslöjas att månlandningen är filmad i Nevada öknen, kan det vara därför Buzz klocka "försvann" de ville inte att den skulle testas att den hade sand i sig från filmningen i öknen....
 

rogart-63

Patek
Gött, gäller väl att hitta en innan 50års jubileet av månfärden 2019 då, om de går upp något efter det kanske... alternativt avslöjas att månlandningen är filmad i Nevada öknen, kan det vara därför Buzz klocka "försvann" de ville inte att den skulle testas att den hade sand i sig från filmningen i öknen....

Hur var det nu ? Det var väl Buzz som lämnade sin på månlandaren ? Och Neil hade sig sin i öknen :confused:.
 

Biffbert

Cartier
Köpte den här Speedyn igår, en minst sagt på utsidan använd speedy.

IMG_4464.JPG

IMG_4466.JPG

Fick informationen om att de skulle vara en 145.012-67 men när jag väl öppnade den var den var det en 105.012-66 vilket kändes riktigt mycket roligare då det är en betydligt ovanligare ref. Just 105.012-66 har setts med 2st olika caseback stämplar.

Den vanliga HF stämpeln som synts i tidigare och senare speedys, betyder att caset är gjort av Huguenin Freres & Co i Le Locle Schweiz.
f9f0be7c.jpg


Ref 105.012-66 gjorde däremot i vissa fall av en annan tillverkare vid namn La Centrale Boîtes of Bien och de gjorde endast 105.012-66 case en väldigt begränsad period innan HF återtog produktionen.
image1.JPG





Idag fick den ett bättre begagnat 321 glas som fick lite kärlek och blev riktigt bra.
IMG_4482.JPG

IMG_4484.JPG


En länk till hodinkee artikel rörande Speedmaster med "CB" case:
http://www.hodinkee.com/blog/whats-selling-where-unheralded-1960s-sport-watches


Och en mer detaljerad beskrivning om CB case

http://www.speedywatches.com/omega-speedmaster-professional-105-012-cb-case/

/Martin
Helvete vad du kan! :D stort grattis!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Härlig....grattis Höökeye.....gör du nåt annat än trålar runt i skogarna och åker tåg??
 
Topp