• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fastighetstråden

ClubSY

Omega
Hej Alla!

Efter mycket häng på KS så känns det som att många här sysslar med fastighetsaffärer. Liksom tråden om hur man får pengar att växa som mest handlar om värdepapper tänkte jag att vi kan prata fastigheter här.

Jag börjar med att jag själv gjort bra affärer genom att helt enkelt flytta. Sedan har jag gjort bra affärer på spekulation på nyproduktioner i Sthlm. Ser över nu att titta på mark att bygga på. Tittar även på lägenheter utanför Sthlm som stiger mycket som man kan flippa.

Vad gör ni och vart har vart framgångsrikt för er?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Intressant!
Jag bor på västkusten och försöker greja lite med fastigheter. I liiiiten skala dock. Hittills har vi (jag och en kollega) bara köpt, och inte sålt nåt än. Istället fokuserar vi på att äga och hyra ut i liten skala.
Sitter på två mindre bostadsrätter och en mindre industrifastighet. I industrifastigheten har vi vårt eget kontor på övervåningen och hyr ut bottenplan och loft. Det innebär i princip att vi sitter gratis själva vilket inte är så dumt. Denna fastighet ligger i ett eget fastighetsbolag.
En av bostadsrätterna äger vi i vårt moderbolag och den hyrs ut till ett yngre par, och den andra bostadsrätten äger vi privat och hyr ut till en ensam tjej.
Det vi koncentrerat oss på är att bara köpa i attraktiva områden som vi känner väl.
Nu jagar vi ett projekt att utveckla istället. Tanken är att försöka hitta en mindre fastighet att bygga om till boende i storleksordningen 4-6 lägenheter för försäljning. Vi har ett objekt på gång men det lär dröja minst ett år innan vi kan komma över detta, så vi får se hur det blir.
Tyvärr har jag missat lägenhetsracet i Sthlm / Gbg men vi koncentrerar oss på det vi kan istället, i vårt eget område. Min egen önskan på sikt är att helt kunna koncentrera mig på utveckling av fastigheter och kunna fasa ut konsultarbetet vi håller på med nu (vi har en byggkonsultfirma). Det vore skönt att slippa vara konstant jagad av kunder och hitta en lukrativ nisch där man kan styra sin egen tid lite bättre.
Alla erfarenheter härifrån vore intressant att få ta del av!
 

ClubSY

Omega
Intressant!
Jag bor på västkusten och försöker greja lite med fastigheter. I liiiiten skala dock. Hittills har vi (jag och en kollega) bara köpt, och inte sålt nåt än. Istället fokuserar vi på att äga och hyra ut i liten skala.
Sitter på två mindre bostadsrätter och en mindre industrifastighet. I industrifastigheten har vi vårt eget kontor på övervåningen och hyr ut bottenplan och loft. Det innebär i princip att vi sitter gratis själva vilket inte är så dumt. Denna fastighet ligger i ett eget fastighetsbolag.
En av bostadsrätterna äger vi i vårt moderbolag och den hyrs ut till ett yngre par, och den andra bostadsrätten äger vi privat och hyr ut till en ensam tjej.
Det vi koncentrerat oss på är att bara köpa i attraktiva områden som vi känner väl.
Nu jagar vi ett projekt att utveckla istället. Tanken är att försöka hitta en mindre fastighet att bygga om till boende i storleksordningen 4-6 lägenheter för försäljning. Vi har ett objekt på gång men det lär dröja minst ett år innan vi kan komma över detta, så vi får se hur det blir.
Tyvärr har jag missat lägenhetsracet i Sthlm / Gbg men vi koncentrerar oss på det vi kan istället, i vårt eget område. Min egen önskan på sikt är att helt kunna koncentrera mig på utveckling av fastigheter och kunna fasa ut konsultarbetet vi håller på med nu (vi har en byggkonsultfirma). Det vore skönt att slippa vara konstant jagad av kunder och hitta en lukrativ nisch där man kan styra sin egen tid lite bättre.
Alla erfarenheter härifrån vore intressant att få ta del av!
Önskar er lycka till. Det verkar som ni har en bra plan! En fråga: lägenheten ert moderbolag äger, där har ni köpt den som juridisk person? Sen hyr ni ut den till privatpersoner?

Fastigheter ni försöker köpa och bygga om. Är det förfallna då eller hur tänker ni där? Tänker att bra lägen oftast inte sitter på hus i dåligt skick.
 

UNO

Panerai
Ser över nu att titta på mark att bygga på. Tittar även på lägenheter utanför Sthlm som stiger mycket som man kan flippa.
Välkommen till en sydd branch, det är dessvärre lättare att köpa Nymans och kränga Rolexklockor om det är mark inom en radie på 10 mil kring Stockholm.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Önskar er lycka till. Det verkar som ni har en bra plan! En fråga: lägenheten ert moderbolag äger, där har ni köpt den som juridisk person? Sen hyr ni ut den till privatpersoner?

Fastigheter ni försöker köpa och bygga om. Är det förfallna då eller hur tänker ni där? Tänker att bra lägen oftast inte sitter på hus i dåligt skick.
Javisst - den ägs av ett av våra aktiebolag som ju är en juridisk person.

Angående utveckling så har vi alltså inte kommit så långt än. Den fastighet vi nu tittar på och ska försöka köpa är idag en lokal som står på mark som är planlagd för boende. Lokalen kommer i så fall behöva rivas och en ny huskropp byggas.
För oss som inte har så stora resurser så är det viktigt att slippa ändra detaljplaner, och alltså hitta fastigheter (nuvarande boende eller lokaler eller vad som helst) som står på mark som får användas för boende.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vad händer om bostaden inte ökat 10% i värde på 5 år?
Precis, slängde in det som ett argument emot att investera i fastighetsbolag eller spekulera på nyproduktion. Jag är högst tveksam till att denna utveckling kan, eller kommer, fortsätta många år till. Tyvärr kan jag tillägga för om det åker nedåt åker min bransch med den hehe. Många fastighetsbolag sitter just nu med minus efter stora investeringar, om det vänder följer ju deras värde med det ned.

Dock verkar det diskutera mest fastighetsutveckling här i tråden såg jag nu så jag sköt kanske lite över målet :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Viktigt att särskilja mellan två grundläggande fall för diskussioner i den här tråden. Den egna bostaden är inte en investering, det är en kostnad. Först när du har en bostadsrätt/fastighet som du hyr ut är det legitimt att se det som en investering. Och då är det inte heller värdeökningen som är relevant i första hand, snarare beläggningsgrad, intäkter från hyra, räntekostnader, driftkostnader (vatten & värme), reparationskostnader och renoveringskostnader. Att köpa en lägenhet, renovera och flippa den med vinst är ju egentligen ren tur och inget man kan räkna med. Trevliga pengar dock. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag sålde av min lilla klocksamling och kastade in pengarna i en lägenhet med totalrenovering där allt blåstes ut. Kul är det också och jag har lärt mig en hel del på bara några veckor.

  • Underarbetet till badrummet är klart och på måndag kommer kakelsättaren.
  • Taken ska sänkas och det blir spottar överallt förutom i sovrummet.
  • Sen gömmer sig ett fint trägolv i hela lägenheten som ska slipas upp. Och hall samt vissa väggar ska bredspacklas till veckan.
På tre veckor känns det som att vi har hunnit med väldigt mycket kombinerat med vanliga jobbet.:)
IMG_1347.JPG
IMG_1375.JPG
IMG_1639.JPG
IMG_1309.JPG
IMG_1641.JPG
IMG_1934.JPG
IMG_1935.JPG


Halvt som halvt ihopsnickrad ritning med grundtänket...


ritning.jpg


Eller... En renoveringsklocka blev det.
bb.jpg
 
Senast ändrad:

rdianat

Cartier
2-Faktor
Är inte alla investeringar ren tur med den logiken?
Jag tror ändå mängden tur minskar ju längre investeringshorisont man har, då de underliggande värdena typiskt sett tar viss innan tid innan de uppnås. Annars är risken för den enskilda investeringen högre. Men det beror ju på område såklart.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag sålde av min lilla klocksamling och kastade in pengarna i en lägenhet med totalrenovering där allt blåstes ut. Kul är det också och jag har lärt mig en hel del på bara några veckor.

  • Underarbetet till badrummet är klart och på måndag kommer kakelsättaren.
  • Taken ska sänkas och det blir spottar överallt förutom i sovrummet.
  • Sen gömmer sig ett fint trägolv i hela lägenheten som ska slipas upp. Och hall samt vissa väggar ska bredspacklas till veckan.
På tre veckor känns det som att vi har hunnit med väldigt mycket kombinerat med vanliga jobbet.:)
IMG_1347.JPG
IMG_1375.JPG
IMG_1639.JPG
IMG_1309.JPG
IMG_1641.JPG
IMG_1934.JPG
IMG_1935.JPG


Eller... En renoveringsklocka blev det.
bb.jpg
Du måste ju posta (helst vidriga före-bilder) i Avundsjukan-tråden!
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Jag har planer att sälja min 1a på 35km2 och fick en offert av mäklaren på 45 000 i arvode? Är det bra?
 

ClubSY

Omega
Viktigt att särskilja mellan två grundläggande fall för diskussioner i den här tråden. Den egna bostaden är inte en investering, det är en kostnad. Först när du har en bostadsrätt/fastighet som du hyr ut är det legitimt att se det som en investering. Och då är det inte heller värdeökningen som är relevant i första hand, snarare beläggningsgrad, intäkter från hyra, räntekostnader, driftkostnader (vatten & värme), reparationskostnader och renoveringskostnader. Att köpa en lägenhet, renovera och flippa den med vinst är ju egentligen ren tur och inget man kan räkna med. Trevliga pengar dock. :)

Håller helt med dig fram till turdelen. Klart det alltid är en risk med investeringar.
Den är Värderad till 2.2-2.5m.
Då e det väl bra?
Har mäklaren pratat om arvode om han säljer den för ett högre pris?

45K oavsett slutpris är helt ok.
 

Monke

Cartier
Håller helt med dig fram till turdelen. Klart det alltid är en risk med investeringar.

Har mäklaren pratat om arvode om han säljer den för ett högre pris?

45K oavsett slutpris är helt ok.
Skulle säga att du kommer billigt undan, förstår inte mäklare som är beredda att i princip jobba gratis...
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Skulle säga att du kommer billigt undan, förstår inte mäklare som är beredda att i princip jobba gratis...

Jobba gratis? 5 objekt i månaden med 45k i arvode ger typ en månadslön på 50k.

Sålde min lägenhet nyligen, 50k i arvode och en trappa på 10% på allt över en summa jag fick bestämma.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Den är Värderad till 2.2-2.5m.
Då e det väl bra?
Ja, kanske det.
Jag hade tagit in offert från ett par krämare till innan jag bestämt mig. Och gråtit en skvätt över att köpar-communityt är så jävla lurade att det troligen lönar sig att anlita en mäklande krämare trots att det i grunden handlar om 45 papp för ett arbete man kan lösa själv på minimalt med tid om man är normalintelligent.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ja, kanske det.
Jag hade tagit in offert från ett par krämare till innan jag bestämt mig. Och gråtit en skvätt över att köpar-communityt är så jävla lurade att det troligen lönar sig att anlita en mäklande krämare trots att det i grunden handlar om 45 papp för ett arbete man kan lösa själv på minimalt med tid om man är normalintelligent.

Jag betalar gladeligen 50 bananer för att slippa stå där och vara trevlig mot alla spekulanter. :D
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Märker att de sålt in mäklaryrket rätt till dig...

Varför skulle de ljuga? Jag vet att det kan vara svårt att få in objekt att sälja. Men det blir knappast enklare av att ta hutlösa arvoden. Runt 50k med trappa är ganska standard för dem. Jag vet hur mycket det är budgetarat att de ska sälja och vad de själv får för varje försäljning. Det är inte mycket effektiv tid de arbetar varje månad. Även om det går i vågor.

Med det sagt, inget yrke jag själv skulle vilja ha. Var vill du komma?

En av dem har dessutom tröttnat och ska sätta sig i skolbänken igen.
 

Monke

Cartier
Varför skulle de ljuga? Jag vet att det kan vara svårt att få in objekt att sälja. Men det blir knappast enklare av att ta hutlösa arvoden. Runt 50k med trappa är ganska standard för dem. Jag vet hur mycket det är budgetarat att de ska sälja och vad de själv får för varje försäljning. Det är inte mycket effektiv tid de arbetar varje månad. Även om det går i vågor.

Med det sagt, inget yrke jag själv skulle vilja ha. Var vill du komma?

En av dem har dessutom tröttnat och ska sätta sig i skolbänken igen.
Jag vill inte komma nånstans, du slänger ur dig att man ligger på 50/mån som mäklare. Bara det jag ifrågasatte.
 
Topp