Tycker det ligger rätt. Sålde nyligen i 8M-spannet och fick ner arvodet till 1,2%.Den är Värderad till 2.2-2.5m.
Då e det väl bra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tycker det ligger rätt. Sålde nyligen i 8M-spannet och fick ner arvodet till 1,2%.Den är Värderad till 2.2-2.5m.
Då e det väl bra?
Jag vill inte komma nånstans, du slänger ur dig att man ligger på 50/mån som mäklare. Bara det jag ifrågasatte.
Om du får iväg fem objekt ja. Men är väl skillnad på mäklare och mäklare.
Varför sålde du inte själv om det bara är att "låsa upp dörren"Jag fick pröjsa 40k till mäklarmuppen när jag sålde för 485kvar billigaste mäklaren i kommunen haha. Riktigt skämtyrke låser upp dörren och skriver lite halvsanningar med mycket superlativ i en annons.
Jag tror det är få som avundas dig, däremot är det nog många som har svårt att riktigt känna sig riktigt riktigt nöjda med det värde mäklarskråt tillför. I grunden är själva transaktionen inte särskilt komplicerad, inte heller marknadsföringen. Men många har någon vag vanföreställning om att mäklare ska tillföra professionalism och trygghet genom att vara en oberoende part mellan köpare och säljare vilket kanske är en fin grundtanke men knappast en realitet.Varför sålde du inte själv om det bara är att "låsa upp dörren"
Är själv mäklare sen massa år tillbaka och förstår inte folk som tycker det är ett skämtyrke, troligtvis avundsjuka...
För att marknaden är uppsnurrad att ingen köper hus om den inte förmedlas via mäklare. Om det handlar om avundsjuka, ja kanske vem skulle inte gilla att tjänamyckey pengar för sparsamt med arbete i en bransch som är totalt utan kontroll. Jag har varit med om så många myglande, ljugande ,lata och oetiska mäklare så fingrarna räcker inte till. Detta har väl gjort mig ganska färgad kan jag tänka.Varför sålde du inte själv om det bara är att "låsa upp dörren"
Är själv mäklare sen massa år tillbaka och förstår inte folk som tycker det är ett skämtyrke, troligtvis avundsjuka...
Jag håller med dig i allt utom att mäklare generellt skulle tjäna bra. Det finns såklart många som gör det men den stora massan jobbar (hur jobbigt det nu kan sägas vara) rätt obekväma tider för högst modest lön.För att marknaden är uppsnurrad att ingen köper hus om den inte förmedlas via mäklare. Om det handlar om avundsjuka, ja kanske vem skulle inte gilla att tjänamyckey pengar för sparsamt med arbete i en bransch som är totalt utan kontroll. Jag har varit med om så många myglande, ljugande ,lata och oetiska mäklare så fingrarna räcker inte till. Detta har väl gjort mig ganska färgad kan jag tänka.
Jag undrar dock vari "svårigheten" ligger en bostad säljer sig själv oavsett mäklare i 99/100 fall. När man ser avtalen är de ju färdiga mallar med ruta för namn och köpeskilling i stort sett, bilder tar fotografen, broschyr gör tryckeri efter standardmall för firman. Det bökiga är väl då att få objekt möjligen.
Du får dock gärna motbevisa!![]()
Det går inte att motbevisa dig, du har din uppfattning klar. Tror du att alla jobba bara är det som man visar kunden utåt? Inget jobba sker bakom? Juridiskt ansvar? Tror du mäklaren har det för det "arbete" du inte tycker han gör?För att marknaden är uppsnurrad att ingen köper hus om den inte förmedlas via mäklare. Om det handlar om avundsjuka, ja kanske vem skulle inte gilla att tjänamyckey pengar för sparsamt med arbete i en bransch som är totalt utan kontroll. Jag har varit med om så många myglande, ljugande ,lata och oetiska mäklare så fingrarna räcker inte till. Detta har väl gjort mig ganska färgad kan jag tänka.
Jag undrar dock vari "svårigheten" ligger en bostad säljer sig själv oavsett mäklare i 99/100 fall. När man ser avtalen är de ju färdiga mallar med ruta för namn och köpeskilling i stort sett, bilder tar fotografen, broschyr gör tryckeri efter standardmall för firman. Det bökiga är väl då att få objekt möjligen.
Du får dock gärna motbevisa!![]()
Det är lite svårt att lära sig mer om mäklaryrket och det värde du skapar bakom kulisserna om du inte vill prata om det.Det går inte att motbevisa dig, du har din uppfattning klar. Tror du att alla jobba bara är det som man visar kunden utåt? Inget jobba sker bakom? Juridiskt ansvar? Tror du mäklaren har det för det "arbete" du inte tycker han gör?
Avslutar det där.
Vad är bra lön? Timlönen är ganska usel med tanke på arbetstid, kväll, helg osvJag håller med dig i allt utom att mäklare generellt skulle tjäna bra. Det finns såklart många som gör det men den stora massan jobbar (hur jobbigt det nu kan sägas vara) rätt obekväma tider för högst modest lön.
Ja exakt. En bra lön är väl ungefär där arbetsgivare och arbetstagare är lika missnöjda...Vad är bra lön? Timlönen är ganska usel med tanke på arbetstid, kväll, helg osv
Du har rätt i att tiderna är ganska tuffa och tråkiga så det må vara en förmildrande omständighet. De mäklarna som jobbar i min lilla stad taxerade mellan 590 och 765k förra enligt media. Det är sett till området en lön som du når som relativt hög chef i övrigt här omkring. Däri ligger väl resonemanget. Sen är det inte sjukt höga löner nationellt sett och många storstadsmäklare har väl det i månadenJag håller med dig i allt utom att mäklare generellt skulle tjäna bra. Det finns såklart många som gör det men den stora massan jobbar (hur jobbigt det nu kan sägas vara) rätt obekväma tider för högst modest lön.
Nja vänta fem-tio år på en avsvalning på bomarknaden så får du se hur många som är kvar i branschen alls. Det är en stor skillnad mot många andra yrken som faktiskt funkar i lågkonjak.Du har rätt i att tiderna är ganska tuffa och tråkiga så det må vara en förmildrande omständighet. De mäklarna som jobbar i min lilla stad taxerade mellan 590 och 765k förra enligt media. Det är sett till området en lön som du når som relativt hög chef i övrigt här omkring. Däri ligger väl resonemanget. Sen är det inte sjukt höga löner nationellt sett och många storstadsmäklare har väl det i månaden![]()
Är det svårare att kränga en etta inom tullarna än i en småstad?Jaedu... inte om lägenheten förväntas säljas för 200K. Om den förväntas säljas för 5M så är det bra...![]()
Nej det är klart att det inte men jag tror du begrep min poäng.Är det svårare att kränga en etta inom tullarna än i en småstad?![]()
Vilket ansvar har en mäklare?Det går inte att motbevisa dig, du har din uppfattning klar. Tror du att alla jobba bara är det som man visar kunden utåt? Inget jobba sker bakom? Juridiskt ansvar? Tror du mäklaren har det för det "arbete" du inte tycker han gör?
Avslutar det där.
Oh snap...Vilket ansvar har en mäklare?
Fast köper du verkligen bostaden pga av vilken mäklare som säljer eller för att du verkligen uppskattar bostaden, läget till en rimlig kostnad osv?Det är skillnad på mäklare och mäklare. En bra mäklare är en bra säljare, men som inger förtroende. Åtminstone min erfarenhet efter 40~ visningar innan vi köpte.
Sen är väl egentligen mäklarföraktet del i den svenska kan-selv kulturen, även om branschen kan förtjäna en del kritik pga annat.
Nej, men vi hoppade många lägenheter och lämnade visningar pga dåliga mäklare. Vissa lägenheter blev man mer sugen på just pga bra mäklare.Fast köper du verkligen bostaden pga av vilken mäklare som säljer eller för att du verkligen uppskattar bostaden, läget till en rimlig kostnad osv?
Ok intressant, själv kan jag givetvis störa mig mer på vissa mäklare än andra men jag skulle aldrig det påverka mitt intresse för en bostad så till vida personen i fråga inte är helt sinnessjuk eller dylNej, men vi hoppade många lägenheter och lämnade visningar pga dåliga mäklare. Vissa lägenheter blev man mer sugen på just pga bra mäklare.
Jag är av tron att en bra mäklare kan öka försäljningspriset iallafall.
Skulle ta för lång tid att förklara för dig och troligtvis skulle du bagatellisera svaret.Vilket ansvar har en mäklare?
Tror att en inkompetent mäklare kan skrämma bort fler när det gäller lite krångligare objekt. Typ ett äldre hus i prisklass dyrt. Det är ju jobbigt att läsa in sig på besiktningsprotokoll, radonmätningar och annat.Ok intressant, själv kan jag givetvis störa mig mer på vissa mäklare än andra men jag skulle aldrig det påverka mitt intresse för en bostad så till vida personen i fråga inte är helt sinnessjuk eller dyl
Men alla är olika och det är säkert så att vissa påverkas av mäklaren och låter sig charmas (syftar inte på just dig/er här!). Man är väl kanske ganska luttrad efter 10 år som inköpare![]()
Men det var värt ett icke-svar?Skulle ta för lång tid att förklara för dig och troligtvis skulle du bagatellisera svaret.
Kan säkert stämma och visst finns det mäklare som man blir lite extra nedstämd av att se ha intressanta objekt än andra. Men att därifrån gå till att betala mer än vad min budget/värdering osv säger skulle aldrig falla mig in. Men som sagt man kan nog avskräcka i särskilda fall men då måste man ju bara jätterolig och en bra märklig personTror att en inkompetent mäklare kan skrämma bort fler när det gäller lite krångligare objekt. Typ ett äldre hus i prisklass dyrt. Det är ju jobbigt att läsa in sig på besiktningsprotokoll, radonmätningar och annat.
Givetvis gör jag det, slingrar mig alltsåMen det var värt ett icke-svar?
Kan du inte lägga en minut på en hisspitch - vilket värde tillför en mäklare till
1. Köpare
2. Säljare
Borde ju vara en smal sak att förekomma en bagatellisering bara svaret är välformulerat.
För du slingrar dig väl inte med härskartekniker som att insinuera att "det skulle ta för lång tid att förklara för DIG"...
Vi letade efter en lägenhet som hade öppen planlösning eller möjlighet till, ingen tomträtt och bra förening.Ok intressant, själv kan jag givetvis störa mig mer på vissa mäklare än andra men jag skulle aldrig det påverka mitt intresse för en bostad så till vida personen i fråga inte är helt sinnessjuk eller dyl
Men alla är olika och det är säkert så att vissa påverkas av mäklaren och låter sig charmas (syftar inte på just dig/er här!). Man är väl kanske ganska luttrad efter 10 år som inköpare![]()