• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fastighetstråden

Jag fick pröjsa 40k till mäklarmuppen när jag sålde för 485k :) var billigaste mäklaren i kommunen haha. Riktigt skämtyrke låser upp dörren och skriver lite halvsanningar med mycket superlativ i en annons.

Jag fick pröjsa 40k till mäklarmuppen när jag sålde för 485k :) var billigaste mäklaren i kommunen haha. Riktigt skämtyrke låser upp dörren och skriver lite halvsanningar med mycket superlativ i en annons.
Varför sålde du inte själv om det bara är att "låsa upp dörren"
Är själv mäklare sen massa år tillbaka och förstår inte folk som tycker det är ett skämtyrke, troligtvis avundsjuka...

Är själv mäklare sen massa år tillbaka och förstår inte folk som tycker det är ett skämtyrke, troligtvis avundsjuka...
Jag tror det är få som avundas dig, däremot är det nog många som har svårt att riktigt känna sig riktigt riktigt nöjda med det värde mäklarskråt tillför. I grunden är själva transaktionen inte särskilt komplicerad, inte heller marknadsföringen. Men många har någon vag vanföreställning om att mäklare ska tillföra professionalism och trygghet genom att vara en oberoende part mellan köpare och säljare vilket kanske är en fin grundtanke men knappast en realitet.

Sen får folk anlita mäklare bäst de vill och jag har inga övriga synpunkter på ditt yrkesval utöver att du nog misstolkar folks aversion mot ert skrå - avundsjuka är det knappast.

För att marknaden är uppsnurrad att ingen köper hus om den inte förmedlas via mäklare. Om det handlar om avundsjuka, ja kanske vem skulle inte gilla att tjänamyckey pengar för sparsamt med arbete i en bransch som är totalt utan kontroll. Jag har varit med om så många myglande, ljugande ,lata och oetiska mäklare så fingrarna räcker inte till. Detta har väl gjort mig ganska färgad kan jag tänka.

Jag undrar dock vari "svårigheten" ligger en bostad säljer sig själv oavsett mäklare i 99/100 fall. När man ser avtalen är de ju färdiga mallar med ruta för namn och köpeskilling i stort sett, bilder tar fotografen, broschyr gör tryckeri efter standardmall för firman. Det bökiga är väl då att få objekt möjligen.

Du får dock gärna motbevisa! :)

För att marknaden är uppsnurrad att ingen köper hus om den inte förmedlas via mäklare. Om det handlar om avundsjuka, ja kanske vem skulle inte gilla att tjänamyckey pengar för sparsamt med arbete i en bransch som är totalt utan kontroll. Jag har varit med om så många myglande, ljugande ,lata och oetiska mäklare så fingrarna räcker inte till. Detta har väl gjort mig ganska färgad kan jag tänka.

Jag undrar dock vari "svårigheten" ligger en bostad säljer sig själv oavsett mäklare i 99/100 fall. När man ser avtalen är de ju färdiga mallar med ruta för namn och köpeskilling i stort sett, bilder tar fotografen, broschyr gör tryckeri efter standardmall för firman. Det bökiga är väl då att få objekt möjligen.

Jag håller med dig i allt utom att mäklare generellt skulle tjäna bra. Det finns såklart många som gör det men den stora massan jobbar (hur jobbigt det nu kan sägas vara) rätt obekväma tider för högst modest lön.

Det går inte att motbevisa dig, du har din uppfattning klar. Tror du att alla jobba bara är det som man visar kunden utåt? Inget jobba sker bakom? Juridiskt ansvar? Tror du mäklaren har det för det "arbete" du inte tycker han gör?
Avslutar det där.

Det går inte att motbevisa dig, du har din uppfattning klar. Tror du att alla jobba bara är det som man visar kunden utåt? Inget jobba sker bakom? Juridiskt ansvar? Tror du mäklaren har det för det "arbete" du inte tycker han gör?
Avslutar det där.
Det är lite svårt att lära sig mer om mäklaryrket och det värde du skapar bakom kulisserna om du inte vill prata om det.

Jag håller med dig i allt utom att mäklare generellt skulle tjäna bra. Det finns såklart många som gör det men den stora massan jobbar (hur jobbigt det nu kan sägas vara) rätt obekväma tider för högst modest lön.
Vad är bra lön? Timlönen är ganska usel med tanke på arbetstid, kväll, helg osv

Den attraktiva bostadsmarknaden har ju gjort att det finns mer mäklare än bostäder att sälja. Således har ett lukrativt marknad bidragit till att mäklarna slagit knut på sig själva på grund av girighet.

Vad är bra lön? Timlönen är ganska usel med tanke på arbetstid, kväll, helg osv
Ja exakt. En bra lön är väl ungefär där arbetsgivare och arbetstagare är lika missnöjda...

Jag tror däremot att det är vanligt bland unga, nya mäklare (liksom alla säljare) att snacket över fredagsölen med polarna inte riktigt reflekterar hur pissig lönen faktiskt kan vara om säljet inte kommer.

Du har rätt i att tiderna är ganska tuffa och tråkiga så det må vara en förmildrande omständighet. De mäklarna som jobbar i min lilla stad taxerade mellan 590 och 765k förra enligt media. Det är sett till området en lön som du når som relativt hög chef i övrigt här omkring. Däri ligger väl resonemanget. Sen är det inte sjukt höga löner nationellt sett och många storstadsmäklare har väl det i månaden :)

Du har rätt i att tiderna är ganska tuffa och tråkiga så det må vara en förmildrande omständighet. De mäklarna som jobbar i min lilla stad taxerade mellan 590 och 765k förra enligt media. Det är sett till området en lön som du når som relativt hög chef i övrigt här omkring. Däri ligger väl resonemanget. Sen är det inte sjukt höga löner nationellt sett och många storstadsmäklare har väl det i månaden :)
Nja vänta fem-tio år på en avsvalning på bomarknaden så får du se hur många som är kvar i branschen alls. Det är en stor skillnad mot många andra yrken som faktiskt funkar i lågkonjak.

Det är skillnad på mäklare och mäklare. En bra mäklare är en bra säljare, men som inger förtroende. Åtminstone min erfarenhet efter 40~ visningar innan vi köpte.

Sen är väl egentligen mäklarföraktet del i den svenska kan-selv kulturen, även om branschen kan förtjäna en del kritik pga annat.

Det är skillnad på mäklare och mäklare. En bra mäklare är en bra säljare, men som inger förtroende. Åtminstone min erfarenhet efter 40~ visningar innan vi köpte.

Sen är väl egentligen mäklarföraktet del i den svenska kan-selv kulturen, även om branschen kan förtjäna en del kritik pga annat.
Fast köper du verkligen bostaden pga av vilken mäklare som säljer eller för att du verkligen uppskattar bostaden, läget till en rimlig kostnad osv?

Fast köper du verkligen bostaden pga av vilken mäklare som säljer eller för att du verkligen uppskattar bostaden, läget till en rimlig kostnad osv?
Nej, men vi hoppade många lägenheter och lämnade visningar pga dåliga mäklare. Vissa lägenheter blev man mer sugen på just pga bra mäklare.

Jag är av tron att en bra mäklare kan öka försäljningspriset iallafall.

Nej, men vi hoppade många lägenheter och lämnade visningar pga dåliga mäklare. Vissa lägenheter blev man mer sugen på just pga bra mäklare.

Jag är av tron att en bra mäklare kan öka försäljningspriset iallafall.
Ok intressant, själv kan jag givetvis störa mig mer på vissa mäklare än andra men jag skulle aldrig det påverka mitt intresse för en bostad så till vida personen i fråga inte är helt sinnessjuk eller dyl :)

Men alla är olika och det är säkert så att vissa påverkas av mäklaren och låter sig charmas (syftar inte på just dig/er här!). Man är väl kanske ganska luttrad efter 10 år som inköpare :D

Ok intressant, själv kan jag givetvis störa mig mer på vissa mäklare än andra men jag skulle aldrig det påverka mitt intresse för en bostad så till vida personen i fråga inte är helt sinnessjuk eller dyl :)

Men alla är olika och det är säkert så att vissa påverkas av mäklaren och låter sig charmas (syftar inte på just dig/er här!). Man är väl kanske ganska luttrad efter 10 år som inköpare :D
Tror att en inkompetent mäklare kan skrämma bort fler när det gäller lite krångligare objekt. Typ ett äldre hus i prisklass dyrt. Det är ju jobbigt att läsa in sig på besiktningsprotokoll, radonmätningar och annat.

Skulle ta för lång tid att förklara för dig och troligtvis skulle du bagatellisera svaret.
Men det var värt ett icke-svar?
Kan du inte lägga en minut på en hisspitch - vilket värde tillför en mäklare till
1. Köpare
2. Säljare
Borde ju vara en smal sak att förekomma en bagatellisering bara svaret är välformulerat.
För du slingrar dig väl inte med härskartekniker som att insinuera att "det skulle ta för lång tid att förklara för DIG"...

Tror att en inkompetent mäklare kan skrämma bort fler när det gäller lite krångligare objekt. Typ ett äldre hus i prisklass dyrt. Det är ju jobbigt att läsa in sig på besiktningsprotokoll, radonmätningar och annat.
Kan säkert stämma och visst finns det mäklare som man blir lite extra nedstämd av att se ha intressanta objekt än andra. Men att därifrån gå till att betala mer än vad min budget/värdering osv säger skulle aldrig falla mig in. Men som sagt man kan nog avskräcka i särskilda fall men då måste man ju bara jätterolig och en bra märklig person :)

Detta är ju även bara belyst som värde för säljaren också. Vad rollen tillför köparen är ju nästan mer intressant att orera i, överlag gör de allt och har incitament för att köparen ska betala så mycket som möjligt. Mycket konstigt gett vid handen att mäklaren ska vara en opartisk mellanhand. Den enda som står på köparens sida är ju en eventuell besiktningsman.

Men det var värt ett icke-svar?
Kan du inte lägga en minut på en hisspitch - vilket värde tillför en mäklare till
1. Köpare
2. Säljare
Borde ju vara en smal sak att förekomma en bagatellisering bara svaret är välformulerat.
För du slingrar dig väl inte med härskartekniker som att insinuera att "det skulle ta för lång tid att förklara för DIG"...
Givetvis gör jag det, slingrar mig alltså

Vi letade efter en lägenhet som hade öppen planlösning eller möjlighet till, ingen tomträtt och bra förening.

Jag blev förundrad över hur dåligt pålästa många mäklare var dock kan jag säga. Det är meckigt att behöva ta reda på allt sådant själv, även om man såklart dubbelkollar. Men de gånger mäklaren faktiskt hade koll direkt blev lägenheter som vi annars hade avfärdat intressanta :)

Med all respekt till mäklare så är arvodet i relation till nedsatt tid, energi, strategi och resultat jämfört med någon annan konkurrent ett hån mot andra yrken. Jag är heeelt förundrad att mäklarbranschen inte är mer konkurrensutsatt prismässigt. Nästan så att man misstänker kartellbildning.

Men hey, grattis! Vem vill inte ha mycket betalt? Däremot kommer säkert en ny digital idé snart som vänder upp och ner på branschen.

Tillbaka
Topp