• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FedEx klockleverans - varning!

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Har ett leveransrelaterad problem, står att min klocka anlänt i mottagarlandet och att den är i Brest, Nederländerna. La poste från Frankrike och jag har rätt adress registrerat på eBay. Någon som haft liknande problem men att det bara varit trackingsidan/ posten som fått det om bakfoten och paketet är påväg eller borde jag öppna en dispyt direkt? Har mailat säljaren iallafall.

Edit, fick svar från säljaren och han hade skrivit rätt adress (bild). Någon som varit med om något liknande gällande tracking?

Jag har varit med om det genom ebay, blev nojig och kollade om någon hackat mitt konto och bytt adress men varan kom som den skulle.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag jobbar hemifrån. Min fru likaså...
Så kan det vara såklart.
Allt jag vet att med företag går allt smidigare skicka som ta emot.

Tycker du ska bränna dom lite med scenariot och be om att få se vem som skrev under osv. Om dom har som policy att lämna mot signatur.

Säger dom att dom ringt be dom säga när det var så kan du visa samtalslista att så ej är fallet.

Va lite jobbig :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Varit med om samma sak för någon månad sedan när jag köpte klocka från Usa. Paketet stack upp så fint ut brevlådan ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
DHL använder väl, i alla fall här, fristående fraktbolag för själva utkörningen? Hos "mig" och på jobbet är det en noggrann gubbe från Alftafrakt som har kört ut sedan häst-och-vagntiden, och där litar jag till hundra procent på dem. Jag kan tänka mig att i storstadsregioner där utkörningen sköts av en stressad praktikant man aldrig sett förut och aldrig kommer att se igen är risken för risig leverans större?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu för tiden får man väl ett sms från DHL där man kan välja att hämta ut paketet på närmsta service point.
Är det så? När jag köpte dator för något år sedan så kunde de inte lämna den på någon Servicepoint, däremot kunde jag styra om leveransen till jobbet - lite jobbigt dock när jag pendlar med buss/tåg...

Jag har fattat det som att Servicepoint bara är för en viss typ av paket och B2B-typer av paket sker med "riktiga" DHL som inte kan lämna på en Servicepoint. Men jag kan ha fel.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Är det så? När jag köpte dator för något år sedan så kunde de inte lämna den på någon Servicepoint, däremot kunde jag styra om leveransen till jobbet - lite jobbigt dock när jag pendlar med buss/tåg...

Jag har fattat det som att Servicepoint bara är för en viss typ av paket och B2B-typer av paket sker med "riktiga" DHL som inte kan lämna på en Servicepoint. Men jag kan ha fel.

Det är med DHL express som det är så.
Du har fått ett sms av DHL Express där vi vill att du ska svara på om du vill ha ditt paket levererad till en utvald DHL Service Point nära dig eller om du vill få den levererad till den förbokade adressen.

Vi på DHL Express levererar paket på vardagar mellan 08.00-17.00. Detta sms skickar vi till dig som är privatperson för att ge dig alternativet att själv välja när du vill hämta ut ditt paket, om du inte har möjlighet att vara hemma under dessa tider.
 

Cryssarn

Rolex
I USA så följer folk efter budbilarna ibland. När paketet lämnas vid dörren så springer dom sedan ut och tar det. Helt sjukt
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Snackat med kundtjänst i morse. De tog ärendet vidare och nyss ringde en dansk kille från ett Malmö-nummer och meddelade att budet igår talat med någon ("din sambo?") som enl honom hade sagt att det var ok att lämna i brevlådan. Så har absolut inte skett!
Mitt hemnummer där min fru kunde ha svarat fanns inte ens med i uppgifterna de hade... En ren lögn alltså!!! De försökte inte ens göra en "riktig" leverans. Vårt hemmakontor är 2,5 m från ytterdörren och vi har en hund som skäller som f-n om nån knackar/ringer på, så var de här den tiden de påstår så hade hon omöjligen missat budet.

Kundtjänstkillen skulle ta detta med ansvarig lokalt som skulle ta det vidare och sedan skicka mig "en present" som kompensation.
Undrar om/var de hade letat upp 2 vintage Heuer som kompensation om paketet försvunnit...
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det är med DHL express som det är så.
Du har fått ett sms av DHL Express där vi vill att du ska svara på om du vill ha ditt paket levererad till en utvald DHL Service Point nära dig eller om du vill få den levererad till den förbokade adressen.

Vi på DHL Express levererar paket på vardagar mellan 08.00-17.00. Detta sms skickar vi till dig som är privatperson för att ge dig alternativet att själv välja när du vill hämta ut ditt paket, om du inte har möjlighet att vara hemma under dessa tider.

Under förutsättning att säljaren gjort sitt och bifogat mobilnummer. Har fått ett par paket från DHL Express den senaste tiden men aldrig fått nåt sms (trots att jag angav mobilnummer vid ordertillfället). :rage:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har haft dåliga och bra erfarenheter av alla speditörer. Tror att det mest handlar om vem som sitter bakom ratten.
Den värsta av dem alla, minns inte bolaget, ringde upp mig och frågade om vägen. Hittade helt enkelt inte. Frågade om jag skulle stå utanför och vänta på honom, vid vägen.
Ja, svarade han.
Väntade en kvart, vänder hem, och ser att han har slängt ned en lapp om att jag inte var hemma. Klart att jag inte var hemma, jag var ju schysst som hade gått ut för att vänta på dig, nöt!

Försökte ringa upp honom, men hans mobil var urladdad, suck...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har fått tröjor hängandes ut ur brevinkastet tidigare så det får väl ses som en förbättring iallafall..
Idag hände något värre, mitt nya bankkort(!) hängde halvt utanför brevinkastet. Tack herr brevbärare.. Tur att ingen hann före. Någon som har kontakter på PostNord? Verkar ha blivit otroligt mycket sämre sen det bytte ifrån Posten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu för tiden får man väl ett sms från DHL där man kan välja att hämta ut paketet på närmsta service point. Bra mycket smidigare än att sitta hemma en dag och vänta för att sedan kuta ner till postlådan och upptäcka att slapprövarna bara lagt avin i lådan utan att ens ringa på.
"Äh, klockan är ju 13:30 en vardag, alla är på jobbet nu ändå så jag lägger lappen i lådan och skriver att ingen var hemma"
Fy fan, tur att du fick svar någorlunda snabbt! :D sjukt udda att smuggelgömma grejer och dessutom inte upplysa om det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan ju meddela att TNT upprepade gånger inte kommit den dag de sagt att de ska komma. En gång skickade de en tredjepart i "civil luvtröja", känns ju tryggt att lämna en klocka för över 50 papp till någon som varken kommer från bolaget eller kan lämna kvitto på mottagen leverans. De har även lämnat ut paket till kollegor utan tillåtelse.

Visst har det alltid löst sig tillslut men att det ska strula så mycket är rätt jobbigt. Man får ju typ ställa in sig på att vakta huset/kontoret flera heldagar om man ska skicka/ta emot paket. Ett jäkla meck.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Snackat med kundtjänst i morse. De tog ärendet vidare och nyss ringde en dansk kille från ett Malmö-nummer och meddelade att budet igår talat med någon ("din sambo?") som enl honom hade sagt att det var ok att lämna i brevlådan. Så har absolut inte skett!
Mitt hemnummer där min fru kunde ha svarat fanns inte ens med i uppgifterna de hade... En ren lögn alltså!!! De försökte inte ens göra en "riktig" leverans. Vårt hemmakontor är 2,5 m från ytterdörren och vi har en hund som skäller som f-n om nån knackar/ringer på, så var de här den tiden de påstår så hade hon omöjligen missat budet.

Kundtjänstkillen skulle ta detta med ansvarig lokalt som skulle ta det vidare och sedan skicka mig "en present" som kompensation.
Undrar om/var de hade letat upp 2 vintage Heuer som kompensation om paketet försvunnit...
Dock kommer du inte få den eftersom du inte inte var hemma när de levererade presenten.
 

Cryssarn

Rolex
Kan ju meddela att TNT upprepade gånger inte kommit den dag de sagt att de ska komma. En gång skickade de en tredjepart i "civil luvtröja", känns ju tryggt att lämna en klocka för över 50 papp till någon som varken kommer från bolaget eller kan lämna kvitto på mottagen leverans. De har även lämnat ut paket till kollegor utan tillåtelse.

Visst har det alltid löst sig tillslut men att det ska strula så mycket är rätt jobbigt. Man får ju typ ställa in sig på att vakta huset/kontoret flera heldagar om man ska skicka/ta emot paket. Ett jäkla meck.
OK. for the record så pratade jag om Stockholm ;)
 

mmx

Cartier
Skummat tråden, men det är väl väldigt enkelt? Fraktbolagen hanterar en enorm mängd försändelser, de kan inte dadda med alla försändelser och mottagares konstiga önskemål ad absurdum. Snabbhet är deras grej. Folk är ärliga, inte fan stjäl ens en bråkdel av alla människor ett paket som står utanför en dörr? Fraktbolagen är välförsäkrade och gör en kalkyl på hur noggranna de måste vara. När en försändelse försvinner så ersätter man bara helt osentimentalt. Det är därför fraktpriserna är så låga som de är. Privat kurir, ponnyexpress och liknande blir helt andra priser.
 

sveol

Cartier
Efter att ha läst denna tråd så ringde jag Fedex och begärde att jag skulle få hämta mitt paket vid deras utlämningsställe. Minimera risken för strul! Nu ligger paketet och väntar på mig. Tidig julafton! :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Skummat tråden, men det är väl väldigt enkelt? Fraktbolagen hanterar en enorm mängd försändelser, de kan inte dadda med alla försändelser och mottagares konstiga önskemål ad absurdum. Snabbhet är deras grej. Folk är ärliga, inte fan stjäl ens en bråkdel av alla människor ett paket som står utanför en dörr? Fraktbolagen är välförsäkrade och gör en kalkyl på hur noggranna de måste vara. När en försändelse försvinner så ersätter man bara helt osentimentalt. Det är därför fraktpriserna är så låga som de är. Privat kurir, ponnyexpress och liknande blir helt andra priser.

Nu vet jag att du inte kan vara på riktigt, men vad är "konstigt önskemål" med att faktiskt leverera till mottagaren på det överenskomna sättet?!?
Och det vore väl f-n så mycket enklare för budet att slå en signal till mottagaren för att se om denne är på plats, för att undvika bom-körningar?

Och för övrigt; jag är medveten om detta:

Keep-calm-and-don-t-feed-the-troll-22.png
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Lyckades tajma FedEx-budet idag å fick ett litet paket som ursäkt för deras "schabbel".

image.jpg


Fin gest, men det försvarar ju inte beteendet.

Frågade budet om det var han som lämnade ett paket i lådan häromdagen och det var det visst. "Sorry", sa han. "Jag kör bara extra... Det ska inte hända igen".

Så frågan är om det är han som inte inser hur jobbet ska skötas, eller om instruktionerna är så bristfälliga.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Lyckades tajma FedEx-budet idag å fick ett litet paket som ursäkt för deras "schabbel".

image.jpg


Fin gest, men det försvarar ju inte beteendet.

Frågade budet om det var han som lämnade ett paket i lådan häromdagen och det var det visst. "Sorry", sa han. "Jag kör bara extra... Det ska inte hända igen".

Så frågan är om det är han som inte inser hur jobbet ska skötas, eller om instruktionerna är så bristfälliga.
Schysst paket.

Om jag får lov att spekulera så tror jag att instruktionerna är tillräckliga från chefer/ledning. Problemet ligger nog snarare i att högre makt behöver något sätt att mäta hur bra det går och då kanske en mätmetod är antal paket ut från terminalen. Med orimligt högt ställda mål så tar chaffisarna alla chanser att minimera tid per leverans och istället maximera antal paket per dag. Vad som egentligen behöver mätas är kundnöjdheten, men det är oerhört svårt på ett (semi-)vetenskapligt vis.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det som stör mig mest är ju när man får något från tex. UPS , Fedex eller DHL "för att firman gjort en upgrade av frakten" som man inte visste om. Och så får man hämta paketet i nåt industriområde 2 mil utanför stan. Fick en gång hämta ett paket minns jag på Landvetter som skulle leverats till Göteborg. (ca 3-4mil utanför).

UPS tex. är ju sjukt jobbiga att ha att göra med , man måste hämta paketen 2 mil utanför stan inom typ 5 dagar, om det ligger längre blir det straffavgift eller så skickas det tillbaka. Skickar aldrig med dem men skulle skicka ett paket till Paris en gång och deras websida var helt omänskligt krånglig, så jag åkte dit , 2 mil utanför stan, betalade minimipris för att skicka en enkel omega klocka som var 1200sek (dyrt) , minipaketet vägde väl 300g max. De fick manuellt knappra in alla uppgifter och lägga en intenetbetalning på deras dator, som tur var hade jag cvc koden med mig, de hade alltså ingen kortläsare. Efter 2 veckor efter jag skickat kom det en faktura hem på hela beloppet för frakt, som jag fick lägga 2h i telefonkö på att bestrida, när det var klart så diffade det tydligen 23kr på det jag betalt med kortet och faktiska kostnaden, denna summa cirkulerade men avskrevs sen av UPS. :-(

Postnord slarvar ju med REK och annat lägger dem längst ut på hyllor i matbutiker osv. Men funkar ändå hyfsat, som oftast

I sann paketanda publicerar jag denna bild / God Jul:
maxresdefault.jpg
 

poormans

Rolex
tror tyvärr det handlar mycket om vem som levererar, de gånger jag fått paket ifrån fedex har killen som levererar ringt eller skickat sms på morgonen och frågat var det är smidigast att lämna hemma eller på jobbet

har fungerat klockrent

cheers
christian
 

zebbo_apa

Omega
Har tyvärr haft samma dåliga erfarenhet från just FedEx - inte lika extremt som i ditt ifall, men de levererade ett paket (som de själva hade varit tydliga med skulle kräva min personliga underskrift vid överlämnandet) utanför dörren till mitt kontor - blev mindre nöjd, men så klart glad över att det finns ärliga människor, när en kollega kom in med paketet som hade hittat det på golvet där ute *suck*
 
Topp