• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fejk?

Fejk eller äkta?

• Totala väljare
    15

1965ek

Diamant
2-Faktor
Hej
La ut denna som mitt bidrag till sämsta klockköp då det visade sig vara en damklocka. Det var 10 år sedan och den har sedan dess legat i hustruns nattduksbord.
Fick kommentaren att den dessutom sannolikt är fejk. Den är manuell och tickar på när jag drar upp den. Måste säga att jag blir tveksam att lumen lyser så bra. Sen ser kronan ut att ha en annan lyster än klockan.
Är den fejk åker den i metallåtervinningen direkt.
5EFBFCD6-B1EF-49B8-8E5E-8292B05EACD0.jpeg
29A749DD-F1E3-4B3C-98D5-72767792CB2F.jpeg
13D855C2-1F56-4095-8E23-DFBC2FFF914C.jpeg
36271630-C273-4FCD-A196-D713B8AB4FE1.jpeg
79AC4350-E23D-4B7B-B283-A40EFC4B2A63.jpeg

Vet inte faktiskt men ser ju inte jättetrovärdig ut. Spejsat med arabiska och romerska siffror tillsammans!

Tavlan är definitivt en ”fejk” alternativ en ommålad original. Boetten är antagligen riktig, i alla fall bakboetten. Om du har tur kan det vara ett F-L verk i också. Men det kan lika gärna vara något annat. Har du öppnat och kollat verket?

Nu öppnat då jag glömt att jag hade verktyg för det. Faktiskt första gången jag gör det. Ser väl ut som den är äkta eller kopierar man även urverket på såna här billiga klockor?
1E03428C-31FA-4288-BAE7-01A4E11AA279.jpeg
Tavlan är definitivt en ”fejk” alternativ en ommålad original. Boetten är antagligen riktig, i alla fall bakboetten. Om du har tur kan det vara ett F-L verk i också. Men det kan lika gärna vara något annat. Har du öppnat och kollat verket?

Nu öppnat då jag glömt att jag hade verktyg för det. Faktiskt första gången jag gör det. Ser väl ut som den är äkta eller kopierar man även urverket på såna här billiga klockor?
Verket ser äkta ut. Ambitiös fejk annars som både gör en kopia på verk och gravyr.

Det är äkta. Med dubbla fjäderhus också, en F-L uppfinning om jag minns rätt.

Känns direkt som en re-lumad o ommålad tavla utan att veta mer. Lumen håller ju bara 12 år. Kanske ett Indien-exemplar fr Ebay? :)

Eftersom du köpte din F-L för ca 10 år sedan så tillhör den första generationen av dessa ommålade alster. De gjordes till största delen av original-klockor där verk fixades såpass att det tickade iallafall. Och sen grälla kulörter på tavlan.

När de märkte att det sålde kom generation två där man byggde ihop en färgglad klocka av lite vad som helst. Ofta med ett ST 96 verk. Som inte är alls lika fint som ditt med Twinpower.

Känns direkt som en re-lumad o ommålad tavla utan att veta mer. Lumen håller ju bara 12 år. Kanske ett Indien-exemplar fr Ebay? :)
Den är absolut ommålad med det är helt fel att lumen bara håller 12 år.
Hade en orörd Tudorsub från 66 som lös en kort stund efter starkt ljus. Har och har haft många äldre än 12 är som har lite lyskraft kvar.

Edit: Finns det någon klocka med lysmassa från 2006 som inte har lyskraft kvar?

Hade en orörd Tudorsub från 66 som lös en kort stund efter starkt ljus. Har och har haft många äldre än 12 är som har lite lyskraft kvar.
Bara för min egen nyfikenhet... Hur ser man att den är ommålad? Är det färgen som är för ”bra” eller hur ser man sånt?

Edit: Finns det någon klocka med lysmassa från 2006 som inte har lyskraft kvar?
Det stämmer säkert. Har själv en Speedy fr 79 som lyser ett par sekunder efter laddning m riktigt stark led-ficklampa. Dock är denna klocka re-lumad, med tanke på att tritium har en halveringstid på ca 12 år.

Första gången jag ser en blanding av romerska siffror och vanliga på en urtavla. Defenitvt en fake tavla. Boetten och verket är säkert äkta vara. Man kan fynda fina verk ibland när man letar reservdelar. Annars är det mesta skrot.

De falska Favre Leuba som denna är av den äldre typen där man fortfareande satta i originalverk men de är ofta nedslitna men kan ha ett bra värde i delar. De nya falska Favre Leuba har billiga FHF verk som då är en mest skräp.

Tillbaka
Topp