• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Felsöka Omega seamaster quartz 1979

Benny_ben

Basic
2-Faktor
Hej!
Ropade hem ett litet damur från kaplans nyligen. "batteribyte, krona defekt" stod det i annonsen.
Pallra mig iväg till hornsgatan och lämna in den för att kolla krona och byta batteri hos urmakare Werner Koch.
Han hade klockan över natten och konstaterade att kronan fungerade fint, men att klockan ej gick runt när han provade att ge den ström.
I och med det låga värdet på klockan gjordes nog inte mer felsökning. Han trodde hur som helst att det berodde på något mekaniskt, uppskattade reparationen till cirka 4 loppor!

Så nu till nästa steg, jag ska väl ge mig på att kika lite på det lilla uret.

Uret innehar ett cal 1360 vilket ses på bilderna!

Mitt första steg är att ändå köpa ett litet batteri till klockan, är inga stora pengar.

Tänkte iallafall kolla ifall det finns någon vänlig själ som vet hur jag börjar felsöka. Vad brukar vara problemet? Börjar man mäta den med en multimeter för att sedan gå över till att titta på det mekaniska?

Eftersom klockan är utdömd kan jag lika gärna testa mig fram lite.

Tack så hemskt mycket på förhand!

IMG_20190509_131630.jpg
IMG_20190509_131612.jpg
main158.jpg

Klockor som dessa är mest till för oss glada amatörer som inte tar ut fullt pris. :)

Tyvärr är det så att Omegas egna urverk ofta har problem med att hjulen slits ut och det har att göra med att man använde en riktig motor som levererar ganska mycket kraft och när oljan stelnar så får hjulen mycket slitage som man inte har på vanliga quartz som helt enkelt bara stannar. I vilket fall som helst måste urverket servas för att se om den fungerar som den skall. Förr hade urmakarna teleutrustning för att testa kretskorten men inte många har denna utrusning längre så de tar inte i dessa jobb eller sätter ett hutlöst pris för att slippa.

Det finns delar på eBay att köpa men det kommer kosta en hel del!

Hej du!
Har kikat lite, när jag lägger lite tyngd på "stepping motor" får jag en rörelse på sekundvisaren som rör sig fram och tillbaka. Är det så att omega använder en stepping motor istället för en spole? Jag hittar nämligen ingen spole .

Efter lite googlande kom detta fram :
"The second hand ticks back and forth in one spot and the watch does not run. This may indicate the watch is functioning electronically, but the mechanical portion is not due to a problem with the internal gearing. Quartz watches have insufficient power to push through obstructions like mainspring-wound watches"

Någonstans kärvar det, har köpt lite skitverktyg online vilka var förkastligt, de flata mejslarna var allt annat än raka. Blir till att leta upp en mejsel med rakt mejselhuvud.
Lyckades skriva loss kretsen med boettöppnaren men det kändes mindre seriöst.

Tack för hjälpen!

Screenshot_20190516-154319__01.jpg

Som jag nämnde så är det ofta kuggarna på ett av hjulen som slits ut och har du inte erfarenhet att skruva i dessa små urverk skulle jag råda dig att låta bli. Visare och tavla måste komma av och allt på ovansidan rengöras och smörjas.

Får se lite då, betalade 200 kronor för klockan så en service är nog inte rimligt. Köper mig lite bättre verktyg så provar jag mig fram, kan ju iallafall vara lärorikt. Tack för din input!

Skulle tro att det är gammal olja som torkat som gör att den inte funkar. Får du ett utslag på sekundvisaren så funkar nog verket. Händer ibland att stepping motor är trasig. Men låter som det inte skulle vara så i detta fall.

Ändå intressant. För så lite pengar kan man köpa lite verktyg och hobbypula lite, om inte annat så iaf ur teknikintresse

Får se lite då, betalade 200 kronor för klockan så en service är nog inte rimligt. Köper mig lite bättre verktyg så provar jag mig fram, kan ju iallafall vara lärorikt. Tack för din input!
Prova med att lägga den på varmt ställe, men inte för varmt, ibland kan intorkade oljor mjukas upp, kanske inte direkt något som en renlärig urmakare skulle rekommendera, har även läst att någon har haft klockan i byxfickan några dagar och låtit kroppsvärmen göra sitt.

Mjo jag har provat att skruva lite nu, gick inte hela vägen ner.
Ska skruva isär mer, skruvat samma moment några gånger för att få in lite muskelminne och sådär. Skruvade ihop allt, då gick klockan i typ tio sekunder sen sa det stopp. Utöver det har jag lyckats ändra datumändringen till klockan sex.

Något som förundrar mig är att stepper motorn inte sitter fast förutom av två stycken fjädrar som sitter fast i 9600 "kretskortet". Vilket gör att den kan röra sig.
Screenshot_20190518-191955.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp