Jag har en hel del klockverktyg.
Får köpa det som saknas för att komma vidare.
Gav inte mycket för uret.
I värsta fall får jag försöka byta urverk helt enkelt.
Hur mycket känner du till?
Demontering:
Du behöver demontera allt i beståndsdelar. fotografera mycket längs vägen så du minns hur det ska sättas ihop. Skruvar kan vara svårt att skilja åt om man inte är van.
Rengöring:
Börja med manuell rengöring med pegwood/tandpetare på juveler, trumma, alla delar som ser smutsiga ut. kan behövas mellan bladen i kugghjul osv. Du behöver förstoring för att se vad du gör, lupp fungerar okej även om mikroskåp är överlägset tycker jag personligen.
Sen ska delarna rengöras, en första variant är att köra ultraljudstank fylld med vatten, sen ställa ner glasburkar med elma röd / IPA i tanken och sen verkdelar i tesilar. Se till att inte köra gånghake och balans i det bara, där kan du köra kemiskt ren bensin i glasburk vid sidan av bara. IPA löser schellacken och juvelerna riskerar annars komma ur position. Doppa delar i IPA direkt efter elma röd, annars rostar dom ganska snart. Blås torrt med hårtork eller nåt annat kanske kan funka.
Även boetten kan du köra i ULT i elma röd. ta av glaset först.
Montering
Här får du läsa på lite. Du behöver minst tre olika oljor/fett. Moebius 9010 (tunnaste oljan, ska användas där det är högsta hastighet, typ juveler för gånghjul, cap jewels på balansen, sekundhjul. Sen behöver du Moebius 9104 (hp1300) som är lite tjockare och används på mer långsamma juveler till kugghjul, till dom flesta ytor där saker roterar på, klick, yoke, minute wheel, mellan minutrör och timhjul mm. Sen behöver du Moebius 9504 fett där friktion mellan metall uppstår, mest i ställmekanismen och under minutröret, setting lever screw mm. Sen bör man ha Moebius 9415 mellan gånghake och gånghjul men det är nog överkurs för dig i det här läget. Det kan du komplettera med senare när du blivit varm i kläderna.