• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Felsökning Agon klocka.

Har kommit över en fin Agon dykare.
Den går väldigt trögt med ca 10sek i gångreserv.
Tänkte öppna upp den för att se hur den ser ut invändigt.
Någon som har tips på hur jag skruvar upp boettlocket?

Är det bollen dom gäller?

Bilagor

• IMG-20241007-WA0001.jpeg
    IMG-20241007-WA0001.jpeg
    210.7 KB · Visningar: 23
  • 1000044733.jpg
    1000044733.jpg
    159.6 KB · Visningar: 22
Skruvat baklock men risken är att det sitter för hårt för gummibollen. Då behöver du antingen ett jaxaverktyg eller en boettöppnare.
IMG_4342.jpeg
IMG_4341.jpeg

Eller nu när jag tittar närmare kanske det inte alls är skruvat. Kolla efter en glipa/skåra i locket och gå in med ett fint knivblad och bänd loss.

Det finns ingen glipa så jag antar att det är skruvat.
Har en trepinnad öppnare men känns som om den inte kommer få grepp.

Har kommit över en fin Agon dykare.
Den går väldigt trögt med ca 10sek i gångreserv.
Tänkte öppna upp den för att se hur den ser ut invändigt.
Någon som har tips på hur jag skruvar upp boettlocket?

Är det bollen dom gäller?
Till de där funkar vintage boett nycklar bäst då man får en nyckel som passar geometrin så man slipper slinta med jaxa nyckel eller annan universalöppnare.

Tittar ut sånna på tradera då och då ofta till bra pris.

Ett annat trupptips är helt sonika en mutter från garaget i lämplig storlek som du superlimmar fast på locket. Sen hylsa på det.
För att få bort den sen kokar du locket.

Det gick upp med en limmad mutter.
Visade sig dock attdet inte var gängat.
Kocken har ett mekaniskt EB8800 verk visade det sig också.
När man petar på balanshjulet går den i någon sekund.
Tips på hur jag kommer vidare?

Bilagor

• 1000044805.jpg
    1000044805.jpg
    610.9 KB · Visningar: 17
Det gick upp med en limmad mutter.
Visade sig dock attdet inte var gängat.
Kocken har ett mekaniskt EB8800 verk visade det sig också.
När man petar på balanshjulet går den i någon sekund.
Tips på hur jag kommer vidare?
Att lämna in den till en urmakare skulle jag tro 😉. Finns kanske någon hobbyurmakare på Klocksnack som kan serva den prisvärt.

Du behöver demontera hela verket, rengöra och montera ihop igen med nya oljor. Kräver rätt mycket verktyg och kunskaper.
Jag har en hel del klockverktyg.
Får köpa det som saknas för att komma vidare.
Gav inte mycket för uret.
I värsta fall får jag försöka byta urverk helt enkelt.

Senast ändrad:
Jag har en hel del klockverktyg.
Får köpa det som saknas för att komma vidare.
Gav inte mycket för uret.
I värsta fall får jag försöka byta urverk helt enkelt.

Hur mycket känner du till?

Demontering:
Du behöver demontera allt i beståndsdelar. fotografera mycket längs vägen så du minns hur det ska sättas ihop. Skruvar kan vara svårt att skilja åt om man inte är van.

Rengöring:
Börja med manuell rengöring med pegwood/tandpetare på juveler, trumma, alla delar som ser smutsiga ut. kan behövas mellan bladen i kugghjul osv. Du behöver förstoring för att se vad du gör, lupp fungerar okej även om mikroskåp är överlägset tycker jag personligen.
Sen ska delarna rengöras, en första variant är att köra ultraljudstank fylld med vatten, sen ställa ner glasburkar med elma röd / IPA i tanken och sen verkdelar i tesilar. Se till att inte köra gånghake och balans i det bara, där kan du köra kemiskt ren bensin i glasburk vid sidan av bara. IPA löser schellacken och juvelerna riskerar annars komma ur position. Doppa delar i IPA direkt efter elma röd, annars rostar dom ganska snart. Blås torrt med hårtork eller nåt annat kanske kan funka.
Även boetten kan du köra i ULT i elma röd. ta av glaset först.

Montering
Här får du läsa på lite. Du behöver minst tre olika oljor/fett. Moebius 9010 (tunnaste oljan, ska användas där det är högsta hastighet, typ juveler för gånghjul, cap jewels på balansen, sekundhjul. Sen behöver du Moebius 9104 (hp1300) som är lite tjockare och används på mer långsamma juveler till kugghjul, till dom flesta ytor där saker roterar på, klick, yoke, minute wheel, mellan minutrör och timhjul mm. Sen behöver du Moebius 9504 fett där friktion mellan metall uppstår, mest i ställmekanismen och under minutröret, setting lever screw mm. Sen bör man ha Moebius 9415 mellan gånghake och gånghjul men det är nog överkurs för dig i det här läget. Det kan du komplettera med senare när du blivit varm i kläderna.

Hur mycket känner du till?

Demontering:
Du behöver demontera allt i beståndsdelar. fotografera mycket längs vägen så du minns hur det ska sättas ihop. Skruvar kan vara svårt att skilja åt om man inte är van.

Rengöring:
Börja med manuell rengöring med pegwood/tandpetare på juveler, trumma, alla delar som ser smutsiga ut. kan behövas mellan bladen i kugghjul osv. Du behöver förstoring för att se vad du gör, lupp fungerar okej även om mikroskåp är överlägset tycker jag personligen.
Sen ska delarna rengöras, en första variant är att köra ultraljudstank fylld med vatten, sen ställa ner glasburkar med elma röd / IPA i tanken och sen verkdelar i tesilar. Se till att inte köra gånghake och balans i det bara, där kan du köra kemiskt ren bensin i glasburk vid sidan av bara. IPA löser schellacken och juvelerna riskerar annars komma ur position. Doppa delar i IPA direkt efter elma röd, annars rostar dom ganska snart. Blås torrt med hårtork eller nåt annat kanske kan funka.
Även boetten kan du köra i ULT i elma röd. ta av glaset först.

Montering
Här får du läsa på lite. Du behöver minst tre olika oljor/fett. Moebius 9010 (tunnaste oljan, ska användas där det är högsta hastighet, typ juveler för gånghjul, cap jewels på balansen, sekundhjul. Sen behöver du Moebius 9104

(hp1300) som är lite tjockare och används på mer långsamma juveler till kugghjul, till dom flesta ytor där saker roterar på, klick, yoke, minute wheel, mellan minutrör och timhjul mm. Sen behöver du Moebius 9504 fett där friktion mellan metall uppstår, mest i ställmekanismen och under minutröret, setting lever screw mm. Sen bör man ha Moebius 9415 mellan gånghake och gånghjul men det är nog överkurs för dig i det här läget. Det kan du komplettera med senare när du blivit varm i kläderna.
Toppen, tack för informationern🤩

Ursäkta ord och namn då jag inte kan klockanotomi.

Plockade bort balanshjulet och trumman.
Hjulet jag pekar på satt fast.
Efter lite pill så släpte det.
när jag monterade tillbaka balanshjulet så tickade klocka när jag tryckte försiktigt på hjulet jag pekar på.
Monterde tillbaka trumman då jag tänkteattt klockan skulle fungera.
Men det var som innan, dvs balanshjulet går någon sekund när man petar på det.
Tog bort trumman.
Nu är hjulet fast igen.

Vad händer om jag tar bort den rombformade plattan med juveler?

Bilagor

• 1000044815.jpg
    1000044815.jpg
    225.4 KB · Visningar: 23
Ursäkta ord och namn då jag inte kan klockanotomi.

Plockade bort balanshjulet och trumman.
Hjulet jag pekar på satt fast.
Efter lite pill så släpte det.
när jag monterade tillbaka balanshjulet så tickade klocka när jag tryckte försiktigt på hjulet jag pekar på.
Monterde tillbaka trumman då jag tänkteattt klockan skulle fungera.
Men det var som innan, dvs balanshjulet går någon sekund när man petar på det.
Tog bort trumman.
Nu är hjulet fast igen.

Vad händer om jag tar bort den rombformade plattan med juveler?
Är trumman borta finns inga spänningar i verket kvar så du kan skruva loss den om du vill. Den håller löpverkets tappar i juvelerna där så ta bort den försiktigt så inte tapparna skadas bara. Fjädern i trumman är inte bruten? Du kan dra upp klockan?

Är trumman borta finns inga spänningar i verket kvar så du kan skruva loss den om du vill. Den håller löpverkets tappar i juvelerna där så ta bort den försiktigt så inte tapparna skadas bara. Fjädern i trumman är inte bruten? Du kan dra upp klockan?
Ja klockan går att dra upp tills fjädern är spänd och det tar stop.
Släpper jag på "click" spärren så åker släpper spänningen i trumman.
Får ta bort trumman och överfallet till hjulen i helgen.

Ja klockan går att dra upp tills fjädern är spänd och det tar stop.
Släpper jag på "click" spärren så åker släpper spänningen i trumman.
Får ta bort trumman och överfallet till hjulen i helgen.
Saken är att det troligen inte kommer hjälpa att göra bara det. Det du kan göra är att ta bort balansen och gånghaken och se om verket löper fritt. Det gör det troligen inte tillräckligt bra. Släpp på huvudfjäderns spänning innan du tar bort gånghaken.

Senast ändrad:
Jag lyckade bryta av timvisaren när jag mekade med urverket och tröttnade.
Köpte en jet set quartz ur för 10kr på en second hand affär.
Slaktade den och hängde i urverket.
Nu går Agon klockan fast med ett quartz verk.

Tack för supporten.

Bilagor

• 1000049167.jpg
    1000049167.jpg
    42.8 KB · Visningar: 11
  • 1000049169.jpg
    1000049169.jpg
    84.4 KB · Visningar: 12
Tillbaka
Topp